پیامدهای بلوغ زودرس؛ از ابتلا به سرطان سینه تا بیماری‌های قلبی آسیب شناسی تجربه مادری در خانواده ایرانی «سفیران مهر» از بانوان تازه‌مسلمان‌شده روایت می‌کند صعود سه‌پله‌ای هندبال دختران ایران بانوان نقش تاثیرگذاری در شکل گیری تفکر سیاسی خانواده دارند تاکید شهید جمهور بر مساله تعهد به خانواده و عدالت جنسیتی حضور زنان در انتخابات از پیش نیاز‌های توسعه یافتگی سیاسی است عرصه انتخابات هم حق و هم تکلیف بر زنان است بررسی مشارکت سیاسی زنان | مسائل زنان ایرانی متفاوت با سایر کشورهاست چگونه حضانت فرزند از پدر گرفته می‌شود؟ «روشنگری» مهم‌ترین نقش زنان در جامعه است دخالت در سیاست و مقدرات اساسی کشور حق و تکلیف زنان است عنبر بسای و عود بسوزان و گل بریز* از کدام بانوان ورزشکار خراسانی در نخستین دوره اعطای نشان «کاوه»، تقدیر شد؟ میهن مثل مادر است آیا روتین‌های پوستی معجزه می‌کنند؟ تحقق الگوی سوم زن مسلمان، مطالبه جدی جامعه زنان از رئیس‌جمهور آینده است جشن مادر دختری «غدیر، عید هم عهدی» در حرم مطهر رضوی برگزار شد اسرار قهوه برای زیبایی پوست اختصاص ۲ فصل از سند تحول کشور به زنان و خانواده روایتی از حال و هوای ۵۰ زوج بوشهری که ماهشان را در حرم امام رضا (ع) عسل کردند
سرخط خبرها
چگونه حضانت فرزند از پدر گرفته می‌شود؟

چگونه حضانت فرزند از پدر گرفته می‌شود؟

  • کد خبر: ۲۳۵۸۴۱
  • ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۰
یکی از دغدغه‌های پدر و مادر نگهداری از فرزندان بعد از طلاق است. گاهی اما پیش می‌آید که حضانت از پدر سلب می‌شود، اما این اتفاق چطور رقم می‌خورد؟

به گزارش شهرآرانیوز، وحید وفائی وکیل و عضو مرکز وکلای قوه قضائیه استان البرز در این باره می‌گوید: پدر و مادر هر دو موظف به مراقبت، سرپرستی و رشد فرزندان در محیطی امن و صمیمی با امکانات لازم هستند. طبق ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی نگهداری و مراقبت اطفال حق وتکلیف پدر و مادراست. بر اساس قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده، حضانت فرزند دختر و پسر تا سن ۷ سالگی بر عهده مادر و سپس حضانت فرزندان تا رسیدن به سن بلوغ (دختر ۹ سال تمام قمری و فرزند پسر ۱۵ سال تمام قمری) با پدر است.

وفائی ادامه می‎دهد: اگر در این مدت بنابه هر دلایلی، پدر صلاحیت لازم برای حضانت فرزندان را نداشته باشد، با ارائه دادخواست حضانت از پدر سلب می‌شود.

او اضافه می‌کند: درباره سلب حضانت از پدر، طبق ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی، در اثر عدم مواظبت، انحطاط اخلاقی پدر یا مادر، صحت جسمانی یا تربیت اخلاقی، فرزند در معرض خطر باشد، دادگاه می‌تواند به تقاضای نزدیکان طفل و قیم، رئیس حوزه قضائی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل لازم بداند، می‌گیرد.

شرایط سلب حضانت از والدین:

اعتیاد زیان آور به (الکل، مواد مخدر و قمار)

اشتهار به فساد اخلاق و فحشا مثل (افرادی که ارازل و اوباش یا معتاد یا زورگیر هستند)

ابتلا به بیماری‌های روانی با تشخیص پزشکی قانونی

سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند (فساد، فحشا، تکدی گری و قاچاق)

تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف.

شرایط درخواست سلب حضانت

درخواست سلب حضانت نیاز به اثبات یک اتهام کیفری دارد و در دادگاه حقوقی قابل پیگیری نخواهد بود. همچنین اگر شخصی شاهد سو رفتار و مراقبت از کودک (مراقبت جسمی، روحی یا عاطفی) باشد باید با مراجعه به یک مرجع قضایی، قانون گذار را از وقوع چنین مسئله مهمی آگاه کند.

دادگاه صالح رسیدگی در خصوص حضانت فرزندان

دادگاه خانواده بعد از بررسی شرایط پدر و مادر، برای دفاع از حق و حقوق فرزندان، حضانت فرزندان را به یکی از نزدیک‌ترین و مطمئن‌ترین اعضای خانواده آنها می‌سپارد یا فرزندان را به یکی از مراکز نگهداری از کودکان بدسرپرست یا بی سرپرست معرفی می‌کند.

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.