راه و رسم انتخاب نوشت افزار مناسب بررسی نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری زنان در گروه‌های سنی مختلف در بهار ۱۴۰۳ | پویایی زنان جوان در بازار کار در موضوع جوانی جمعیت، محور، خانواده و کرامت مادری است پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان | آیا می‌توان محل تولد پدر یا مادر را تغییر داد؟ نه شرقی، نه غربی در حوزه زنان | گفتمان الگوی سوم زن مسلمان نیاز به ترویج دارد آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره بانوان «حریم رسالت» اعلام شد ۵  کتاب کاربردی برای تقویت مهارت گفتگو در کودکان | گفتن آموختن گذری بر تاریخ ایجاد نخستین کودکستان‌ها در جهان، ایران و مشهد | روایتی به‌قشنگی و دل‌نشینی بچه‌ها دماغ من زشت است | گفتاری درباره تاثیر رسانه بر کاهش اعتمادبه‌نفس دختران بی‌دردسرترین طلا برای شهربانوی ووشو نگاهی به فعالیت بانوان ورزشکار مشهدی | از نایب‌قهرمانی پینگ‌پنگ‌باز مشهدی تا قهرمانی تلنت مشهد در لیگ آزاد تهران ویدئو | مادرانه | روایتی از دلتنگی مادران شهدای مفقود الاثر طرح «پیوند ماندگار»؛ طرحی برای تحکیم بنیان خانواده در مشهد کنترل فشار خون با اصلاح سبک زندگی مناسبت‌های زندگی بهانه‌ای برای باهم بودن خانواده اختتامیه متفاوت رویداد رسانه‌ای "مادران مقاومت" در مشهد برگزار شد تحول نگاه جهانی با رویداد رسانه‌ای "مادران مقاومت" زن سخنور مشهدی در اردوگاه مغولان حضور سه دختر وزنه‌بردار خراسانی در قهرمانی جوانان جهان ۲۰۲۴ همسر رهبر معظم انقلاب: سال‌هاست که ما اشیای تجملاتی را به خانه‌مان راه نداده‌ایم | فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم ایجاد گفتمان الگوی سوم زن مسلمان در رویداد رسانه‌ای «مادران مقاومت»
سرخط خبرها
بررسی نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری زنان در گروه‌های سنی مختلف در بهار ۱۴۰۳ | پویایی زنان جوان در بازار کار

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری زنان در گروه‌های سنی مختلف در بهار ۱۴۰۳ | پویایی زنان جوان در بازار کار

  • کد خبر: ۲۵۱۵۱۳
  • ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳
آمار و ارقام نشان می‌دهد از هر ۴ زن ۲۵ تا ۲۹ ساله که تمایل به کار کردن دارند، فقط یک نفر شاغل و از هر ۳ زن ۲۰ تا ۲۴ ساله که تمایل به کار کردن دارند، یک نفر بیکار است.

به گزارش شهرآرانیوز، در بهار امسال نرخ مشارکت اقتصادی ۴۱.۲ درصد بوده است. همین آمار برای زنان برابر با ۱۴.۳ درصد بوده که در مقایسه با نرخ مشارکت اقتصادی مردان بسیار کمتر (حدود یک پنجم) بوده است. از میان گروه‌های سنی مختلف، زنان ۲۵ تا ۲۹ ساله بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی را با ۲۶.۴ درصد در بهار سال جاری ثبت کنند.

در همین دوره، نرخ بیکاری کل کشور ۷.۷ درصد و زنان ۱۵ درصد بوده است. از میان زنان ۱۵ ساله و بیشتر، زنان گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله بیشترین نرخ بیکاری را با ۳۴.۹ درصد در بهار امسال تجربه کرده‌اند.

طبق تعریف مرکز آمار ایران، افراد ۱۵ ساله و بیشتر جمعیت حاضر در سن کار تلقی می‌شوند و وضعیت آنها در آمار‌های بازار کار محاسبه می‌شود. این جمعیت به دو بخش جمعیت فعال و غیرفعال تقسیم می‌شود. جمعیت فعال مجموع افراد شاغل و بیکار است و از نسبت آن به جمعیت حاضر در سن کار نرخ مشارکت اقتصادی به دست می‌آید. آن دسته از جمعیت فعال که به دنبال کار هستند، ولی موفق به یافتن آن نمی‌شوند «بیکار» نامیده می‌شوند. از نسبت افراد بیکار به جمعیت فعال نیز نرخ بیکاری به دست می‌آید.

میزان تمایل زنان ایرانی به اشتغال

بنا بر داده‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، در بهار ۱۴۰۳ نرخ مشارکت اقتصادی زنان ۱۴.۳ درصد و نرخ بیکاری آنها برابر با ۱۵ درصد بوده است. به عبارت دیگر، از میان زنان ۱۵ ساله و بیشتر تنها ۱۵ درصد تمایل به اشتغال داشته‌اند. همچنین، از میان این زنان مشتاق به کار، ۱۴.۳ درصد بیکار بوده‌اند.

مرکز آمار وضعیت اشتغال افراد ۱۵ ساله و بیشتر را بر اساس سن دسته‌بندی می‌کند. از میان زنان، گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ ساله بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی را با ۲۶.۴ درصد دارند. به عبارت دیگر، تقریبا از هر ۴ زن ۲۵ تا ۲۹ ساله فقط یک نفر تمایل به کار کردن دارد.

نرخ مشارکت اقتصادی با افزایش سن سیری کاهشی دارد. کمترین نرخ مشارکت اقتصادی زنان متعلق به گروه سنی ۶۵ ساله و بیشتر با ۱.۷ درصد است که با توجه به خروج نیروی کار از بازار به دلیل کهولت سن قابل توجیه است.

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری زنان در گروه‌های سنی مختلف در بهار ۱۴۰۳ | پویایی زنان جوان در بازار کار

وضعیت بیکاری زنان کشور

بیشترین نرخ بیکاری برای زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله با ۳۴.۹ درصد ثبت شده است. به عبارت دیگر، تقریبا از هر سه زن در این گروه سنی که تمایل به کار کردن دارند، یک نفر بیکار است. با بالا رفتن سن، زنان از جمعیت فعال خارج می‌شوند و به طبع آن نرخ بیکاری و مشارکت اقتصادی کاهش پیدا می‌کند. به طوری‌که، کمترین نرخ بیکاری زنان ۶۰ ساله و بیشتر صفر درصد بوده است. نرخ مشارکت و بیکاری این گروه سنی نشان می‌دهد افراد کمی در این محدوده سنی تمایل به کار کردن دارند و همگی شاغل هستند.

با وجود آنکه نرخ بیکاری زنان کشور ۱۵ درصد اعلام شده و بیش از دو برابر نرخ بیکاری مردان است، همچنان نرخ بیکاری زنان جوان بسیار بیشتر از میانگین نرخ بیکاری زنان کل کشور بوده است.

کاهش نرخ بیکاری و نرخ مشارکت اقتصادی با افزایش سن

با توجه به داده‌ها، نرخ بیکاری زنان ۱۵ تا ۲۹ ساله بیشتر از نرخ مشارکت اقتصادی آنهاست که نشان از وضعیت نامناسب بازار کار زنان در این گروه سنی می‌دهد. به طوری‌که، نرخ بیکاری زنان ۱۵ تا ۱۹ ساله تقریبا هفت برابر نرخ مشارکت اقتصادی آنهاست. با بیشتر شدن سن زنان این نسبت کاهش می‌یابد.

همچنین، نرخ مشارکت اقتصادی زنان ۳۰ تا ۴۴ ساله تقریبا در سطوح یکسانی قرار دارند، ولی با بالا رفتن سن نرخ بیکاری آنها کاهش می‌یابد. به طوری‌که، نرخ بیکاری زنان ۳۰ تا ۳۴ ساله ۱۹.۳ درصد و نرخ بیکاری زنان ۴۰ تا ۴۴ ساله ۷.۷ درصد بوده است.

منبع: اکوایران

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.