به گزارش شهرآرانیوز، وقتی از اعظم جنابی، مشاور خانواده و کارشناس مسائل دینی، درخواست گفتوگو درباره «تکریم زن» را مطرح میکنم، با لبخندی میگوید: «خودگویی و خودخندی... اینکه نشد ما از خودمان بگوییم و خودمان را تکریم کنیم!» و ادامه میدهد: «بهتر نیست سراغ مسئولانی بروید که امکان سیاستگذاری و برنامهریزی دارند؟ شاید نتیجهاش اتفاقی مثبت باشد.»
با شوخی جواب میدهم: «از این آتیش آبی گرم نمیشه!» و سرانجام او پیشنهادی جدیتر مطرح میکند: «در آستانه روز زن، به جای حرفهای زیبا، اما بینتیجه، بیایید با خود زنان صریح و بیپرده صحبت کنیم.» پذیرفتم، چراکه «احترام امامزاده به متولی آن است».
جنابی پیش از ورود به بحث اصلی، از معنای «تکریم» آغاز میکند:«تکریم یعنی کریم دانستن. کسی میتواند دیگران را تکریم کند که خود به درجهای از کرامت رسیده باشد. نقطه مقابلش فرد لئیم است؛ کسی که میپندارد با کوچک کردن دیگران بزرگ میشود.»
او یادآور میشود: «طبق روایت پیامبر (ص)، تنها انسانهای کریم زنان را تکریم میکنند و افراد پست آنان را تحقیر.»
او با حسرت ادامه میدهد:«جملاتی مانند "پسره دیگه! " یا "ضعیفه، ازش چی انتظار داری؟ " را چقدر از زبان خود زنان شنیدهاید؟ بسیاری از زنان هنوز ارزش واقعی خود را نمیشناسند و خود را در جایگاهی پایینتر از مردان میبینند. طبیعی است مردی که چنین باوری از سوی جامعه زنان دریافت میکند، یا به همان نگاه عادت کند یا از آن سوءاستفاده.»
جنابی میگوید:«زن و مرد از یک حقیقت آفریده شدهاند. معیار برتری نزد خداوند، جنسیت نیست؛ تقواست؛ بنابراین سخن از تکریم زن به معنای برتریجویی زن در برابر مرد نیست و زنان باید مراقب باشند این مرز ظریف به تکبّر تبدیل نشود.»
او تأکید میکند:«ارزشگذاری انسان به دست خود اوست. زنی که آگاهانه یا ناآگاهانه ارزش خود را تا حد یک ابزار تبلیغاتی پایین میآورد، نباید انتظار نگاه انسانی از دیگران داشته باشد.»
نمونههایی از این دست:
تبدیل شدن زن به ابزاری برای تبلیغات
تکیه بر جلوههای ظاهری بهجای توانمندی
تلاش برای تقلید از رفتار مردانه برای اثبات ارزش
او میگوید: «این رفتارها، زن را از جایگاه انسانی به سطح یک عروسک یا ابزاری در دست سرمایهداران پایین میآورد.»
«مردی که زن را برای زندگی انتخاب میکند، میداند زندگی با کسی که خود را پست میپندارد، او را نیز در همان سطح نگه میدارد. مرد کریم زن کریم میخواهد؛ همین است که احترام، ادب، مشارکت و رضایتمندی از سوی چنین مردانی آشکارا دیده میشود.»
جنابی بر تمایز «تفاوت» و «تبعیض» تأکید دارد:
«زن و مرد تفاوتهای طبیعی دارند، اما در ارزش انسانی کاملاً برابرند. آنچه امروز آزاردهنده است، تبعیض است نه تفاوت.»
نمونههای تبعیض:
آزادی بیحد پسران به بهانه جنسیت
محدودیتهای شدید برای دختران
پرداخت کمتر به زنان با وجود انجام کار برابر
و تأکید میکند: «تکریم زن بدون کاهش تبعیضها ممکن نیست.»
رضا زیبایی، روانشناس بالینی
او چهار نیاز اصلی زنان را چنین برمیشمارد:
۱) امنیت
۲) محبت غیرجنسی
۳) احترام
۴) تعهد
او میگوید: «وقتی مردی همسرش را با زنی دیگر مقایسه میکند یا به روابط خارج از چارچوب دامن میزند—حتی در فضای مجازی—احساس امنیت و کرامت زن را نابود میکند.»
و با تأکید میافزاید: «محبت و احترام باید از هر دو طرف باشد؛ اینکه همیشه مرد آغازکننده باشد، تصوری اشتباه است.»
حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری
او با تقسیم کار الهی آغاز میکند:
«خدا مأموریتها را در عالم به دو بخش نرمافزاری و سختافزاری تقسیم کرده است؛ مرد برای مأموریتهای سخت آفریده شده و زن برای مأموریتهای لطیف و فرهنگی.»
نقشهای زن از نگاه او:
مدیریت داخلی خانه
تربیت فرزندان
ایجاد فرهنگ کار، معنویت و مقاومت
مأموریتهای نرم در جامعه مانند آموزش دختران و امور پزشکی زنان
و میگوید: «پشت هر مرد موفق، زنی فداکار و با تدبیر ایستاده است.»
او درباره مادری اضافه میکند:«تحمل بارداری، زایمان و تربیت فرزند پاداش عظیمی دارد؛ تا جایی که پیامبر (ص) بهشت را زیر پای مادران دانسته است.»