صدمین شب بعثت مردم، روایت شور و شعور مردمی در ولایتمداری... هدی زین‌العابدین با یک فیلم کوتاه چهار جایزه جهانی گرفت انصراف برخی از بازیکنان از حضور در انتخابی تیم ملی تنیس روی میز زنان نقش والدین در حفظ و استفاده از هوش هیجانی فرزندانشان چیست؟ فاصله ازدواج تا فرزندآوری در ایران چند سال است؟ دومین ناکامی دومین شکست تیم ملی والیبال بانوان در مسابقات کافا کاهش تعداد ازدواج و طلاق در آذربایجان شرقی طی سال ۱۴۰۴ این زنان زیر موشک‌باران هم مسجد را ترک نکردند! نایب قهرمان بازی‌های اسلامی: مدال واقعی‌ام در موکب‌های خدمت است بهروزآذر: مدیران جوان پل ارتباطی مردم و نظام تصمیم‌گیری باشند محک دوباره تیم ملی فوتسال زنان ایران در مسابقات آسیای مرکزی| تغییر نسل در ترکیب تیم ملی آغاز شد چه ارتباطی میان کمبود آهن و ناباروری زنان وجود دارد؟ ساماندهی صندوق‌های خرد زنان روستایی و عشایری| عاملیت زنان روستایی و عشایری باید شناسایی شود سزارین در کشور، همچنان بالاتر از حد استاندارد| تعویق در فرزندآوری، بر کاهش نرخ باروری اثرگذار است طراحی و اجرای نشان «خانواده محوری» در آینده‌ای نزدیک| شهرداری پایتخت به مسئله «تهران خانواده» توجه ویژه خواهد کرد آغاز تمرینات تیم ملی فوتسال زنان جهت حضور در مسابقات کافا از امروز (یکشنبه ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۵) شیرخوارگان کشور برای «نوه رهبر شهید» در قم گردهم می‌آیند اجرای یک برنامه ویژه بیش از ۱۵۰۰ نفر از زنان سرپرست خانوار در خراسان رضوی| پیشگیری از معلولیت‌ها به یک جریان فراگیر سلامت‌محور تبدیل شده است نجات جان مادر ۲۸ ساله باردار و دوقلوهایش در تهران چرا در خانه خودتان هم غمگین هستید؟ | یک پژوهشگر از راز چیدمان خانه پرده برداشت
سرخط خبرها
پوکی استخوان، فراتر از یک بیماری| تغذیه در پیشگیری چه نقشی دارد؟

پوکی استخوان، فراتر از یک بیماری| تغذیه در پیشگیری چه نقشی دارد؟

  • کد خبر: ۳۹۵۱۲۸
  • ۰۶ اسفند ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۶
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، پوکی استخوان را فراتر از یک بیماری دانست و گفت: تغذیه یکی از ارکان اصلی و بسیار مؤثر در پیشگیری از این بیماری است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ محمد باقرنیا اظهار کرد: تغذیه یکی از ارکان اصلی و بسیار مؤثر در پیشگیری از پوکی‌استخوان است. اگرچه عواملی مانند ژنتیک، سن و جنسیت قابل‌تغییر نیستند، اما تغذیه به‌عنوان عامل محیطی و قابل‌مدیریت، نقش حیاتی در سلامت استخوان‌ها دارد.

وی افزود: مصرف تغذیه مناسب در دوران نوجوانی و جوانی باعث می‌شود فرد به حداکثر تراکم استخوانی یا همان پیک توده استخوانی دست یابد که سرمایه‌ای ارزشمند برای دوران سالمندی به‌شمار می‌رود. در میانسالی و سالمندی نیز رعایت تغذیه صحیح می‌تواند روند تحلیل استخوان را کم کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: پژوهش‌های علمی نشان داده‌اند که پیروی از الگو‌های غذایی سالم مانند رژیم غذایی با کیفیت بالا یا رژیم معروف (DASH) که در اصل برای کنترل فشار خون طراحی شده است، اما برای سلامت استخوان هم اثربخش است، می‌تواند خطر ابتلا به پوکی‌استخوان را به‌طور چشمگیری کاهش دهد؛ تخمین زده می‌شود رژیم متعادل و سالم می‌تواند تا حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از بروز این بیماری جلوگیری کند. تغذیه نه‌تنها در ساخت استخوان‌های قوی در جوانی، بلکه در حفظ آنها در سالمندی نقشی اساسی دارد.

باقرنیا گفت: ویتامین D برای جذب کلسیم ضروری است و از راه نور خورشید، مصرف ماهی‌های چرب، زرده تخم‌مرغ و محصولات غنی‌شده به‌دست می‌آید. پروتئین، بخش زیادی از ساختار استخوان را تشکیل می‌دهد و باید از منابعی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، حبوبات، لبنیات و مغز‌ها تأمین شود، همچنین منیزیم و ویتامین K که در سبزیجات برگ‌سبز، مغزها، دانه‌ها و غلات کامل وجود دارند، برای حفظ کیفیت استخوان ضروری‌اند. به‌صورت کلی، رژیم‌هایی مانند رژیم مدیترانه‌ای و رژیم DASH که تعادل مناسبی از این مواد مغذی دارند، بهترین الگوی تغذیه برای سلامت طولانی‌مدت استخوان‌ها هستند.

وی اضافه کرد: رخی عادت‌های غذایی می‌توانند به‌مرور زمان به استخوان‌ها آسیب بزنند. مصرف زیاد نمک با افزایش دفع کلسیم از ادرار باعث تضعیف استخوان می‌شود. دریافت زیاد پروتئین حیوانی بدون تأمین کافی کلسیم، تعادل مواد معدنی را در بدن برهم می‌زند. نوشابه‌های گازداربه‌خصوص از نوع کولا دارای فسفر بالا هستند که نسبت کلسیم به فسفر بدن را مختل می‌کند. مصرف زیاد چای و قهوه پررنگ نیز در صورت کمبود کلسیم می‌تواند دفع آن را افزایش دهد. رژیم‌های کم‌کالری و کاهش‌وزن سریع به‌سبب کمبود پروتئین، کلسیم و ویتامین D موجب تحلیل توده استخوانی می‌شوند. در کنار این موارد، مصرف الکل و دخانیات از اصلی‌ترین عادت‌های مخرب هستند که خطر پوکی‌استخوان و شکستگی را افزایش می‌دهند.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.