چه کار کنیم فرزندمان چاق نشود؟ ممنوعیت حجاب برای زنان مسلمان فرانسوی در المپیک پاریس چرا زنان بعد از یائسگی دچار بی اختیاری ادرار می‌شوند؟ دست‌هایی که بوی خیر می‌دهند موقوفات زنان از صفویه تا قاجار در مشهد ویدئو | زنان و دختران، قربانی‌های روابط بی حد و مرز آزادی جنسی سوء استفاده از کودکان را در تبلیغات ممنوع کنید پردرآمدترین مشاغل خانگی برای بانوان کدام‌اند؟ این خانم معلم کودکان بازمانده از تحصیل را نجات می‌دهد ضربه مهلک غرب بر بنیان خانواده با به رسمیت شناختن خانواده‌های تک والد و همجنس تأثیر شیردهی بر سیستم ایمنی مادر و نوزاد دستگیری مدیر یک آرایشگاه زنانه به خاطر استفاده دختر بچه در تبلیغات فرزندآوری باید یک ضرورت ملی باشد نسل جوانِ باغیرت، متعهد و مسئولیت‌پذیر، نیاز آینده جامعه ماست شرایط حجاب با اجرای طرح نور تغییری کرده است؟ رسالت رو به گسترش آموزش زنان؛ کاهش شکاف جنسیتی کاهش مصرف نمک، راهی برای تسکین دردهای زنانه تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد رشد ۲.۴۳ درصدی موالید مادران ۲۰ تا ۲۴ سال پویش ملی «مادران نسل رضوی» از دهه کرامت در سراسر کشور آغاز خواهد شد
سرخط خبرها
«تیمار غریبان»، روایت خشونت‌های جنگ و جبهه از زبان زنی قدرتمند

«تیمار غریبان»، روایت خشونت‌های جنگ و جبهه از زبان زنی قدرتمند

  • کد خبر: ۱۷۸۴۵۹
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
سکینه محمدی از جمله پرستاران در دوران دفاع مقدس است که پرستاری و امدادگری در بیمارستان OPD شرکت نفت آبادان را به عهده داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، کتاب «تیمار غریبان» روایتی داستانی از خاطرات سکینه محمدی است که در دوران هشت سال دفاع مقدس به پرستاری و امدادگری در بیمارستان OPD شرکت نفت آبادان مشغول بوده است. این اثر، خشونت‌های جنگ و جبهه را از زبان زنی قدرتمند مطرح می‌کند و در خلال به تصویر کشیدن این حقایق تلخ، بافت فرهنگی و اجتماعی مردم آبادان در زمان جنگ را نیز به نمایش می‌گذارد.

سکینه محمدی یکی از سوپروایزرهای بیمارستان نفت آبادان در زمان جنگ تحمیلی بود و در این کتاب خاطراتش از رویدادهای تلخ آن زمان را بیان و به جزئیات مختلفی از جمله رسیدگی پرستاران و درمانگران به مجروحان جنگی اشاره می‌کند.

پروین کاشانی‌زاده، نویسنده «تیمار غریبان»، از سال ۱۳۸۳ که کار جمع‌آوری خاطرات پرستاران بیمارستان‌های آبادان را در دوران جنگ شروع کرده است چندین بار میان سخنان امدادگران و پرستاران، نام خانم پرستاری به اسم سکینه محمدی را شنیده که شرح کارهایش در بیمارستان شرکت نفت برایش جالب و باارزش به نظر آمده است.

بهمن ۱۳۸۹به صورت اتفاقی در نمایشگاه کتاب آبادان فرصت آشنایی با وی را پیدا می‌کند. خوشحال می‌شود. خودش را معرفی و خواسته‌اش را مطرح می‌کند. خانم محمدی می‌خندد و می‌گوید: «من چیزی برای گفتن ندارم. هر چه بود فقط وظیفه بود.» و کاشانی‌زاده در جواب می‌گوید: «این خاطرات فقط متعلق به شما نیست. هویت و تاریخ مقاومت کسانی است که شما طی سالیان دفاع مقدس در کنارشان بوده‌اید.» و این‌گونه راضی می‌شود و برای گفت‌وگوها قرار‌ می‌گذارند.

نویسنده «تیمار غریبان» در روند مصاحبه‌ها متوجه می‌شود الگوی خانم محمدی در زندگی پدرش بوده است. این بود که تحقیقات را در دو سو آغاز می‌کند: گردآوری خاطرات پدر از خانواده و نزدیکان توسط خود خانم محمدی و تحقیق درباره وقایع آن زمان آبادان توسط خودش.

با این رویه، یعنی تحقیق، مصاحبه، تدوین و بازنویسی‌ها، کتاب «تیمار غریبان» شکل نهایی‌اش را پیدا می‌کند و از طریق دفتر مطالعات ادبیات پایداری حوزه هنری آبادان در مراحل کارشناسی و انتشار قرار می‌گیرد.

«تیمار غریبان» خاطرات سکینه محمدی توسط پروین کاشانی‌زاده به رشته تحریر درآمده و از طریق انتشارات سوره مهر،با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه، در سال ۱۳۹۶ روانه بازار کتاب شده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.