طاهره رحیم پور ازغدی، دکتری تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی در گفتگوی کوتاه با شهرآرانیوز گفت: مسئله حجاب مستقیما در آیات قرآن مطرح شده است. آیاتى که به طور صریح اصل حجاب را براى زنها واجب و لازم میدانند عبارتاند از آیه ۳۰ سوره «نور» و آیات ۵۹، ۵۳، ۳۳ و ۳۲ از سوره «احزاب». در ادامه گفتگوی کوتاهی را در این زمینه بخوانید.
در واقع، حدودى که اسلام برای پوشش زن تعیین کرده است موجب کرامت و احترام بیشتر او در جامعه است زیرا اثبات میکند بانوان بین حریم خانواده و اجتماع تمایز قائلاند و به آن احترام میگذارند.
مهمتر این است که هرچند قرآن چهارچوب حجاب را تعیین کرده، قالب آن براساس مقتضیات زمان و مکان منعطف است و این انعطاف در رفع موانع مقطعی بسیار کارگشاست.
تاریخ اسلام نیز ازمواردی گزارش میکند که بانوان مسلمان ضمن رعایت پوشش قرآنی، در صحن عمومی جامعه و حتی میادین کارزار شرکت میکردهاند. نقل شده است پس از پیروزی امام علی(ع) در نبرد جمل، تعدادی از خانمهایی که لباس جنگ بر تن داشتند، همسر پیامبر(ص) را تا مدینه همراهی کردند.
بر اساس تحقیقات روانشناسان، منحصر شدن کامیابیهای جنسی به محیط خانه و همسران مشروع سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت کامل بین زوجین میشود.
جورج کامینکسى مىگوید: «عامل اصلى اختلاف زنوشوهرها در طلاق روابط نامشروع است. تعالیم اسلامی نیز به دنبال مختص شدن روابط صحیح در نهاد خانواده است. از این رو، حفظ پوشش و رعایت عفاف برای زنان و مردان موجب تقویت بنیان خانواده و جلوگیری از ابتذال و تباهی آنان است.