کاهش مصرف نمک، راهی برای تسکین دردهای زنانه تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد رشد ۲.۴۳ درصدی موالید مادران ۲۰ تا ۲۴ سال در چه سنی میزان باروری زنان پایان می‌یابد؟ سیده ملک‌خاتون نخستین زن حکمران شیعه مروری بر زندگی نخستین بانوی دارنده دکترای ریاضی در خراسان‌رضوی | انتگرال زندگی و حساب عاشقی! قرار نیست همه‌چیز به «خاطره» تبدیل شود تجلیل از بانوان موفق جامعه کارگری رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم برابری جنسیتی همیشه به نفع بانوان نیست ویدئو | کودکان، قربانی بلاگر‌های آرایشی رکوردشکنی جوانمردی در جام‌جهانی پاراتیراندازی | تیم ایران طلا گرفت ویدئو | استقبال ویژه خانوادگی از سرمربی قهرمان آسیا با پرچم متبرک تمامی خدمات کلینیک مشاوره حرم مطهر رضوی رایگان است | مراجعه بیش از ۶ هزار مراجع خانم به مرکز مشاوره باب الهادی در ۱۴۰۲ زنان بخوانند| مقابله با عوارض جنسی داروهای ضد افسردگی محمود پاک نیت: زنان جوان ایرانی همه فرزند دوست هستند
سرخط خبرها
سبک زندگی برگرفته از زیارت عاشورا

سبک زندگی برگرفته از زیارت عاشورا

  • کد خبر: ۱۸۱۰۸۲
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
هیچ مرام و دینی مانند دین اسلام الگو‌های غنی و زنده‌ای مانند امام حسین (ع) برای معرفی و نهادینه‌سازی سبک زندگی صحیح ندارد.

به گزارش شهرآرانیوز، یکی از دعاها و جملاتی که این روزها خیلی با آن مأنوسیم و تکرار می‌کنیم این فراز زیارت عاشوراست که «اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل ‌محمد و مماتی ممات محمد و آل ‌محمد». می‌گویند محیا با حیات فرق دارد، همین‌طور ممات با موت. حیات یعنی زندگی و محیا یعنی سبک زندگی.

سبک زندگی از اصطلاحاتی است که در چند دهه اخیر در علم جامعه‌شناسی مطرح‌ و پژوهش‌های فراوانی درباره آن انجام شده است. اکنون سخن بر سر این اصطلاح غربی یعنی لایف‌استایل نیست. سخن بر سر «محیا» است: سبک زندگی محمدی، سبک زندگی علوی، سبک زندگی حسینی و در یک کلام سبک زندگی اسلامی.

 اکنون سؤال این است که آیا ما تا حالا به زیارت عاشورا با این دید، نگاه کرده‌ایم؟ آیا تاکنون توانسته‌ایم از لابه‌لای خطوط نورانی آن، الگوهای سبک زندگی را استخراج کنیم؟ آیا زیارت عاشورا را همچون دارویی شفابخش به خورد جامعه و خانواده داده‌ایم؟

بی‌شک آموزه‌های ناب این زیارت می‌تواند راه‌گشا و حل‌کننده بسیاری از معضلات و مشکلات خانوادگی و اجتماعی باشد. مثلا در فراز کلیدی زیارت عاشورا که دو بار در آن تکرار شده است تا به‌خوبی بر روح و جان مخاطب بنشیند، با نوای دسته‌جمعی می‌گوییم: «إنی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم.»

این فراز باید از خطوط اصلی فکری و رفتاری یک مسلمان باشد: اینکه بیاموزیم با همه افرادی که با آن‌ها ارتباط داریم چه در خانواده اعم از پدر و مادر و همسر و فرزند چه در اجتماع، یک نقطه مشترک معنوی داریم و آن حب حسین(ع) است. پس با کسی که با حسین(ع) در صلح و دوستی و آشتی است، در صلح باشیم و خیرش را بخواهیم. به او دروغ نگوییم و فریبش ندهیم.

با او نرم‌خو باشیم و مهربانانه رفتار کنیم. دردش را درد خودمان بدانیم و برای رفعش تلاش کنیم. همچون حسین(ع) برای برپا داشتن شعائر اسلامی قیام کنیم و از مواضع به‌حق خود کوتاه نیاییم. بی‌تفاوت نباشیم و برای سعادت جامعه بکوشیم. مانند حسین(ع) به حق‌الناس حساس باشیم و مال مردم را مال خود نبینیم. مصلحت‌اندیش و عافیت‌ طلب نباشیم و جز حق نگوییم و جز حق نخواهیم.

دمدمی مزاج نباشیم و بر اصولمان پافشاری کنیم و در پایان، باور کنیم هیچ مرام و دینی چنین الگوهای غنی و زنده‌ای برای معرفی و نهادینه‌سازی سبک زندگی صحیح ندارد، الگوهایی که ما به ‌شدت از آنها غافل مانده‌ایم و هر روز بیش از روز قبل چوب این غفلت را می‌خوریم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.