تفریح‌نکردن، منجربه اختلال در خانواده و افسردگی بانوان می‌شود فریز تخمک، راهی برای حفظ قدرت باروری دختران اعلام آمار مرگ‌ومیر‌های سال ۱۴۰۲ | زنان یا مردان، کدام بیشتر فوت کردند؟ نامه عاشقانه و عارفانه آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی به همسرش | بازنشر به مناسبت درگذشت بانو معصومه حائری تشریح فعالیت‌های مرکز امور بانوان بنیاد کرامت رضوی کسب طلای تاریخی دختر دونده ایران در قهرمانی آسیا ۹۵ درصد سقط جنین ها در کشور مشروع است مادران بخوانند| نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان نیاز به فضاهایی برای شادی دختران و سپری‌کردن اوقات فراغت آنان داریم تمدن‌ها با کاهش جمعیت از بین می‌روند مواد غذایی موثر در بهبود علائم «یائسگی» بسته‌شدن لوله‌های رحمی و خطر ناباروری در زنان «فاطمه»، اسم رمز صبوری در غزه + فیلم دستگیری و انهدام باندهای قاچاق دختران تاب‌آوری زنانه، قدرت مادرانه ملی‌پوش مشهدی از شانس خود برای رسیدن به المپیک پاریس می‌گوید آموزش زیست عفیفانه به مربیان در دستور کار معاونت زنان است ۹۰ درصد طراحان طلا در خراسان‌رضوی بانوان هستند
سرخط خبرها
روایت هنری از زنان تاریخ ساز مشهد در تقابل با مردان نباشد

روایت هنری از زنان تاریخ ساز مشهد در تقابل با مردان نباشد

  • کد خبر: ۲۰۳۴۷۵
  • ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
استاد تاریخ و هویت مشهدی گفت: فیلمسازان باید نقش خانم‌ها را به درستی در وسعت تاریخ نشان دهند تا سینما دچار مردزدگی یا زن زدگی نشود و حقیقت تاریخ بیان شود.

جواد نوائیان رودسری در گفتگو با شهرآرانیوز در خصوص برگزاری رویداد شهربانو با حضور بانوان فیلمساز از سراسر کشور اظهار کرد: پرداختن به موقعیت بانوان در تاریخ مشهد زمانی ارزشمند است که فیلمسازان به عنوان یک تافته‌ی جدا بافته به آن نگاه نکنند و این تاریخ را یک امر رقابتی در برابر تاریخ مردانه نپندارند.

نوائیان افزود: همانطور که آقایان هنگام تاریخ نگاری باید تاریخ را جامع ببینند و بنویسند، بانوان هم باید حضور خود را بخشی از یک حضور بزرگ ببینند. اینکه صرفا از اصالت هر چیز فقط یک خانم پیدا کنند جوابگو نیست. باید به این نتیجه در آثار خود برسند که بین مرد و زن فرقی نیست.

وی تصریح کرد: اهمیت موضوع در این است تمام افرادی که در محدوده‌ی حرم مطهر رضوی و شهر مشهد فعالیت کردند، در حد و اندازه‌ی خود نقش‌شان را ایفا کردند. این مسئله به گونه‌ای نیست که ما تفکیک کنیم و بگوییم یک طرف فقط آقایان بودند و طرف دیگر بانوان! این تفکیک متأسفانه آفتی است که در جامعه‌ی ما افتاده و ما شاهد مرد زدگی و زن زدگی هستیم.

این پژوهشگر تاریخ با توجه به اینکه مهمانان رویداد شهربانو، بانوان فیلمساز بودند بیان کرد: در بحث سینما بانوان هم می‌توانند محتوایی تولید کنند و سینمایی را پدید آورند که نه مردانه است و نه زنانه و حقیقت را بازگو می‌کند.

نوائیان خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر کار‌های خوبی در جهت احیای تولیدات سینمایی منصفانه و بر مبنای واقعیت و حقیقت انجام شده، ولی متاسفانه تفکر و موضوع عناد با حق و حضور خانم‌ها به خصوص در مقوله‌های مذهبی هنوز هم وجود دارد در حالی که اینطور نیست.

وی با اشاره به اهمیت نقش خانم‌ها در تاریخ سازی ابراز کرد: یکی از مسائلی که در این فضا اتفاق می‌افتد باید این باشد که نقش خانم‌ها به درستی در این وسعت تاریخ دیده شود، نه اینکه تمام این تاریخ سیال سهم بانوان بشود. همانطور که آقایان اشتباه می‌کنند اگر بخواهند تاریخ را حول حضور خود ببینند.

نوائیان ادامه داد: در کشورما و انقلاب ما، هر دو جنس کنار یکدیگر حضور داشتند نه صرفا یک جنس. در خاطرات شهدا و رزمندگان هم مشاهده می‌کنیم که خاطرات خانم‌ها به همان اندازه‌ی روایات آقایان ارزشمند است و نمی‌توان ارجحیت بخشید. در کار‌ها هم نباید به دنبال زن زدگی باشند، به عنوان مثال گوهرشاد خاتون که یک زن است، پسری دست به خیر و همسری حمایتگر دارد؛ بنابراین این‌ها یک شبکه و زنجیره هستند و در کنار هم باید دیده شوند.

گفتنی است رویداد ملی روایت شهر به همت موسسه فرهنگی شهرآرا در چهار بخش مستند، خرده روایت، خلاقیت و نوآوری و شهربانو با هدف تولید آثار سینمایی، فیلمنامه و مستند از سال گذشته آغاز شده و هفته گذشته پایان یافت.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.