معرفی کتاب | حسنیه در دربار هارون، شرح مناظرات بانویی از شاگردان امام صادق(ع) بهره‌مندی بانوان زائر و مجاور از کارگاه‌های مشاوره آموزشی قرائت قرآن کریم چه کار کنیم فرزندمان چاق نشود؟ ممنوعیت حجاب برای زنان مسلمان فرانسوی در المپیک پاریس چرا زنان بعد از یائسگی دچار بی اختیاری ادرار می‌شوند؟ دست‌هایی که بوی خیر می‌دهند موقوفات زنان از صفویه تا قاجار در مشهد ویدئو | زنان و دختران، قربانی‌های روابط بی حد و مرز آزادی جنسی سوء استفاده از کودکان را در تبلیغات ممنوع کنید پردرآمدترین مشاغل خانگی برای بانوان کدام‌اند؟ این خانم معلم کودکان بازمانده از تحصیل را نجات می‌دهد ضربه مهلک غرب بر بنیان خانواده با به رسمیت شناختن خانواده‌های تک والد و همجنس تأثیر شیردهی بر سیستم ایمنی مادر و نوزاد دستگیری مدیر یک آرایشگاه زنانه به خاطر استفاده دختر بچه در تبلیغات فرزندآوری باید یک ضرورت ملی باشد نسل جوانِ باغیرت، متعهد و مسئولیت‌پذیر، نیاز آینده جامعه ماست شرایط حجاب با اجرای طرح نور تغییری کرده است؟ رسالت رو به گسترش آموزش زنان؛ کاهش شکاف جنسیتی کاهش مصرف نمک، راهی برای تسکین دردهای زنانه تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد رشد ۲.۴۳ درصدی موالید مادران ۲۰ تا ۲۴ سال
سرخط خبرها
آغاز قیام زنان مشهدی از کجا شکل گرفت؟

آغاز قیام زنان مشهدی از کجا شکل گرفت؟

  • کد خبر: ۲۰۴۹۱۳
  • ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
حسینیه نخودبریز‌ها که روزی محل شروع راهپیمایی زنان مشهد بود حالا به بانوان خدمت‌رسانی می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، وارد خیابان امام رضا(ع) یک که می‌شوی، انتهای کوچه حسینیه نخودبریز‌ها به چشم می‌خورد، همان مکانی که روزی میعادگاه اولین قیام زنان مشهد شد. درست ۴۳ سال قبل زنان مشهدی در این مکان هم‌پیمان شدند از کرامت خود دفاع کنند. حالا حدود دو سال است که این مکان به بهانه همان میثاق به دست بانوان اداره می‌شود. اینجا محلی برای تبادل ایده‌ها، برنامه‌های فرهنگی، اشتغال‌زایی و رفع مشکلات زنان مشهد شده است.

زائر بانو و خدمات رایگان به بانوان

سوسن مددی، بانوی جوان و خوش‌فکری که مسئول امور حسینیه است اگرچه دلش نمی‌خواهد صرفا از او به‌تنهایی یاد شود و این حرکت را در راستای یک همدلی خودجوش زنانه می‌داند، می‌گوید: ما نقش‌آفرینی‌های زیادی از زنان خراسان در تاریخ دیده‌ایم که به یک جریان تبدیل شده‌اند، مثلا در تشییع امام‌هشتم(ع) زنان نوقان یک حرکت جمعی را شروع کردند. در خراسان، زنانی را داشتیم که منزلشان محل پویش‌ها بوده است و می‌توانند تاریخ‌ساز باشند. هیچ‌کدام به حمایت مردان احتیاج نداشتند و به‌تنهایی توانستند کار‌های بزرگی را رقم بزنند.

یکی از برنامه‌های حسینیه به دلیل همجواری با حرم مطهر امام رضا(ع) ارائه خدمات رایگان در پذیرش به بانوان است. مددی می‌گوید: تا امروز حدود ۱۰۰ هزار بانو را اسکان داده‌ایم. بخشی از اطلاع‌رسانی از سوی آموزش و پرورش و حوزه علمیه انجام شده است. بخشی هم به صورت شخص‌محور. یعنی اگر افراد به صورت گروهی به حسینیه آمده و اسکان داشته‌اند. بعد از بازگشت به شهرشان، این مکان را به دیگر بانوان معرفی کرده‌اند.

آشپزخانه‌ای که به دست زنان سرپرست خانواده اداره می‌شود

در حسینیه آشپزخانه‌ای تدارک دیده شده است که با نگاه به طب دینی و اسلامی اداره می‌شود. این آشپزخانه غذا‌هایی برای بیماران نیز پخت دارد. بانو مددی می‌گوید: حتی اگر زائری از نظر هزینه خورد و خوراک دچار مشکل باشد، اینجا پخت رایگان هم داریم. همین‌طور تلاش کرده‌ایم حتما از مواد مفید غذایی در طبع‌های مختلف برای بانوان استفاده کنیم.

اشتغال‌زایی در قالب تولید پوشاک

با اینکه کمتر از دو سال از شروع حمایت از بانوان می‌گذرد، آن‌ها توانستند با ایجاد کارگاه‌هایی به تولید پوشاک بپردازند. بانو سوسن مددی می‌گوید: این حسینیه به صورت شخصی مدیریت نمی‌شود. بخش زیادی از بانوان با ما همراهی می‌کنند و اشغال‌زایی یکی از برنامه‌هایمان بوده است. در برنامه‌های آینده‌مان نگاه ویژه‌ای به بحث اشتغال داریم و طرح‌هایی برای کمک به زنان زندانی و کارتن‌خواب آماده کرده‌ایم. در اینجا به دنبال نگاه اسلام به زن و حفظ کرامت زنان هستیم. ما با کسانی که شاید گرایش سیاسی و اعتقادی‌شان شبیه هم نبود جلسات هم‌اندیشی داشتیم، اما الان دوستان بسیار قابل احترامی برای یکدیگریم. این بانوان در کنار هم تلاش می‌کنند به مردم خدمت کنند. حسینیه نخودبریز‌ها که این روز‌ها مرکزی برای تعامل بانوان شده است، درصدد است که با هم‌فکری نیرو‌های متخصص یاد و خاطره زنانی را که برای اسلام و ایران تلاش کرده‌اند زنده نگه دارد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.