ضربه جبران ناپذیر مشاورنما‌های اینستاگرامی ویدئو | تصاویر باورنکردنی از خشونت پلیس آمریکا علیه زنان معترض به نسل‌کشی در غزه مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد پویش ملی «مادران نسل رضوی» از دهه کرامت در سراسر کشور آغاز خواهد شد ارتقای ساختار تشکیلاتی حوزه بانوان در شهرداری اولویت جدی ماست حرم نوشت های یک خادمه | دعوت نامه مخصوص چقدر با راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان آشنا هستید؟ فیبروم رحمی در کمین زنان با فشار خون بالا والدین بخوانند| اصول تربیتی و تنبیهی کودک ۴ تا ۶ ساله تفریح‌نکردن، منجربه اختلال در خانواده و افسردگی بانوان می‌شود فریز تخمک، راهی برای حفظ قدرت باروری دختران اعلام آمار مرگ‌ومیر‌های سال ۱۴۰۲ | زنان یا مردان، کدام بیشتر فوت کردند؟ نامه عاشقانه و عارفانه آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی به همسرش | بازنشر به مناسبت درگذشت بانو معصومه حائری تشریح فعالیت‌های مرکز امور بانوان بنیاد کرامت رضوی کسب طلای تاریخی دختر دونده ایران در قهرمانی آسیا ۹۵ درصد سقط جنین ها در کشور مشروع است مادران بخوانند| نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان نیاز به فضاهایی برای شادی دختران و سپری‌کردن اوقات فراغت آنان داریم تمدن‌ها با کاهش جمعیت از بین می‌روند
سرخط خبرها
برای کاهش مشکلات زنان شاغل چه باید کرد؟

برای کاهش مشکلات زنان شاغل چه باید کرد؟

  • کد خبر: ۲۰۶۱۷۰
  • ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴
معاون رئیس جمهور در امور زنان و بانوان گفت: ممکن است فشارکاری زنان شاغل و زنان خانه‌دار با یکدیگر متفاوت باشد، اما هریک از این بانوان مشغله‌های خاص خود را دارند که ممکن است از لحاظ روانی مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد کند، که باید هر یک از آن‌ها حمایت شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، انسیه خزعلی، در خصوص کیفیت سلامت روان بانوان گفت: یکی از مسائل مهم در رابطه با کیفیت سلامت روان بانوان، سبک زندگی است. ممکن است فشارکاری زنان شاغل و زنان خانه‌دار با یکدیگر متفاوت باشد، اما هریک از این بانوان مشغله‌های خاص خود را دارند که ممکن است از لحاظ روانی مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد کند.

وی در ادامه افزود: بنابراین باید برای بهبود کیفیت سلامت روان بانوان، بر روی سبک زندگی خانواده‌ها، سبک زندگی کارمندی و کمتر شدن فشار‌های زندگی و روانی اقداماتی انجام داده شود و از خانم‌های شاغل پشتیبانی کنیم. البته خانم‌های خانه‌دار هم به گونه دیگری تحت فشار و نیازمند آموزش و پشتیبانی هستند که باید از آن‌ها نیز با توجه به مسؤولیت خانه داری حمایت شود.

خزعلی در خصوص امتیاز‌هایی که برای بهبود کیفیت زندگی بانوان شاغل در نظر گرفته شده توضیح داد: طبق قانون همه خانم‌های کارمند دو روز در ماه از مرخصی بهره‌مند هستند، اما برخی از سازمان‌ها و یا مشاغل این مسئله را اعمال نمی‌کنند. در این خصوص یک سری قانون‌های کلی که از طرف اداره استخدامی طراحی شده برای همه بخش‌های دولتی ابلاغ شده است. اما بخش‌های خصوصی می‌توانند به صورت متغییر به این قوانین عمل کنند.

وی در ادامه در خصوص مرخصی زایمان بانوان، بیان کرد: همچنین دستگاه‌های خصوصی در کم و زیاد کردن مرخصی‌های زایمان و امور زنان دستشان بازتر از دستگاه‌های دولتی است. البته دولت می‌گوید که دستگاه‌های خصوصی هم حق کم و زیاد کردن این مسئله را ندارند، اما عملاً این اتفاق در برخی از مشاغل انجام می‌شود.

راهکار‌های معاونت زنان برای کم کردن مشغله‌های زنان شاغل

خزعلی درباره راهکار‌های دولت برای کمتر کردن مشغله‌ها و فشار‌های روانی زنان شاغل اظهار کرد: در این راستا باید شغل را برای زنان به گونه‌ای تعریف کنیم که خانم‌ها ضمن رسیدگی به خانواده، بتوانند آرامش لازم را برای تربیت فرزندان داشته باشند. دقیقاً شغل منعطف به همین منظور برای خانم‌ها تعریف شده است. این اقدام در مراحل تصویب است و امیدواریم تا سال آینده آن را به طور کامل در دستگاه‌های مختلف مطرح و نظرسنجی‌ها انجام شود تا با یک جمع‌بندی به تصویب نهایی برسد.

وی درباره اقدامات معاونت زنان در زمینه ایجاد آرامش در خانواده‌ها گفت: از آنجایی که آرامش خانم‌ها به آرامش خانواده مربوط می‌شود، سعی کرده‌ایم با تشکیل ۹ کارگروه در حیطه‌هایی که به بانوان مربوط می‌شود، به صورت تخصصی کار کرده و زمینه‌های آموزش خانواده‌ها را فراهم کنیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره برنامه‌های آموزشی این معاونت توضیح داد: ما از طریق سازمان اداره استخدامی یک مجموعه برنامه‌های آموزشی تنظیم کرده‌ایم که قرار است این برنامه‌ها در تمام ادارات به صورت یک دوره مطرح و تمام کارمندان «خانم‌ها و همسرانشان» برای داشتن یک زندگی بهتر با امتیازاتی که برایشان در نظر گرفته شده شرکت کنند.

وی در ادامه افزود: در رویداد خانواده هم مسئله مهارت‌های زندگی و مهارت‌آموزی برای چگونگی مدیریت بسیاری از بحران‌ها و مسائل روحی و سلامت جسمانی و تغذیه تدارک دیده شده است. وظایف گروه‌های ۹ گانه شامل مدیریت و تربیت خانواده، موفقیت و مهارت خانواده، سلامت، جمعیت و نشاط خانواده، بازی و اوقات فراغت خانواده، محیط زیست و نقش خانواده، سفره و تغذیه خانواده، رسانه خانواده، مد و لباس خانواده و فرهنگ و میراث ناملموس است.

برنامه می‌دهیم، اما اجرایی نمی‌شود

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در برخی از زمینه‌ها اقدامات ملموسی در امور زنان انجام نمی‌شود، بیان کرد: ما برنامه را ارائه می‌دهیم و از دستگاه‌ها می‌خواهیم که آن‌ها را اجرا کنند، حتی از آن‌ها پشتیبانی هم می‌کنیم، اما نمی‌توانیم به طور کامل وارد حیطه اجرا شویم؛ بنابراین در برخی از موارد ممکن است اجرایی حاصل نشود.

منبع: فارس

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.