تفریح‌نکردن، منجربه اختلال در خانواده و افسردگی بانوان می‌شود فریز تخمک، راهی برای حفظ قدرت باروری دختران اعلام آمار مرگ‌ومیر‌های سال ۱۴۰۲ | زنان یا مردان، کدام بیشتر فوت کردند؟ نامه عاشقانه و عارفانه آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی به همسرش | بازنشر به مناسبت درگذشت بانو معصومه حائری تشریح فعالیت‌های مرکز امور بانوان بنیاد کرامت رضوی کسب طلای تاریخی دختر دونده ایران در قهرمانی آسیا ۹۵ درصد سقط جنین ها در کشور مشروع است مادران بخوانند| نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان نیاز به فضاهایی برای شادی دختران و سپری‌کردن اوقات فراغت آنان داریم تمدن‌ها با کاهش جمعیت از بین می‌روند مواد غذایی موثر در بهبود علائم «یائسگی» بسته‌شدن لوله‌های رحمی و خطر ناباروری در زنان «فاطمه»، اسم رمز صبوری در غزه + فیلم دستگیری و انهدام باندهای قاچاق دختران تاب‌آوری زنانه، قدرت مادرانه ملی‌پوش مشهدی از شانس خود برای رسیدن به المپیک پاریس می‌گوید آموزش زیست عفیفانه به مربیان در دستور کار معاونت زنان است ۹۰ درصد طراحان طلا در خراسان‌رضوی بانوان هستند
سرخط خبرها
آیا نهضت انقلاب اسلامی بدون حضور زنان به ثمر می‌نشست؟

آیا نهضت انقلاب اسلامی بدون حضور زنان به ثمر می‌نشست؟

  • کد خبر: ۲۱۱۲۴۱
  • ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
در تاریخی که آن را مردان می‌نگارند و مردان نقش اصلی و پررنگی در صفحه به صفحه کتب تاریخی دارند، زنان در انقلاب اسلامی جایگاهی خاص و ویژه پیدا کردند که در هیچ یک از زمان‌های تاریخی پیش از آن وجود نداشتند.

به گزارش شهرآرانیوز، زنان در انقلاب اسلامی از نقش کلیشه‌ای پشتیبانی از مردان خارج شده و با حضور مستقیم در صحنه‌های تاریخ ساز انقلاب اسلامی، جلوه‌ای جدید از زنان انقلابی را به نمایش گذاشتند.

برای مثال در تظاهرات مربوط به قیام تاریخی ۱۵ خرداد که در تهران برپا شد، زنان نقش بسزایی ایفا کردند و با توجه به اسناد بسیار اندکی که از حضور زنان در این نهضت حکایت دارد تعدادی از شهدا و مجروحان این دو روز را زنان تشکیل می‌دادند.

امام خمینی به عنوان مرجع تقلید شیعیان و رهبری انقلاب و نهضت اسلامی برای زنان و نقش آن‌ها در وقایع تاریخی اهمیت زیادی قائل بودند. امام پرورش یافته مکتب اسلام بود و اگر ما به وضعیت زنان در دوران اعراب جاهلی نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که اسلام برای زنان ارزش، احترام، آزادی، شخصیت و کرامت انسانی به همراه آورد.

بی گمان فقیهی که آبشخور فکری اش این چشمه زلال معرفت بوده و خود نیز سال‌ها در راه شناسایی و ترویج احکام آن کوشیده باشد نمی‌تواند نسبت به مقام و جایگاه زن بی توجه باشد.

در اسلام برای زن مانند مرد در ایجاد و اثبات ولایت الهی سهیم بوده و بر اساس ضرورت جامعه جامعه حق بلکه وظیفه هجرت و جهاد فی سبیل الله را دارند و حق مزبور باعث می‌شود تا زنان در قبال سیاست حاکم احساس مسئولیت کنند و هرگز توجیهی بر بی تفاوتی و بی دردی این قشر عظیم وجود ندارد.

امام (ره) نیز زنان را رکن بزرگ و اساسی جامعه اسلامی دانسته و همواره از آنان به عنوان مربیان انسان ساز یاد کرده اند و چنانچه روزگاری از یک جامعه و ملت گرفته شوند ملت‌ها رو به اضمحلال رفته و نابود خواهند شد.

ایشان در طول دوران زندگی اش و از جمله از زمان شروع نهضت یعنی از قیام ۱۵ خرداد و حتی پیش از آن یعنی بحث لایحه انجمن ایالتی و ولایتی دولت علم سعی داشتند تا با سخنان و اظهار نظر‌های خود روح تازه‌ای درکالبد زنان که با سیاست‌های غرب گرایانه پهلوی‌ها منفعل و خانه نشین شده بودند دمیده و آنان را به حقوق انسانی و اسلامی خود آشنا کند.

ایشان در بیشتر سخنرانی‌های خود از زنان صدر اسلام مثال می‌آورند که علاوه بر مسئولیت خانه داری در میدان‌های جنگ نیز حاضر می‌شدند و برای یاری به پیامبر و پرورش نهال نو پای اسلام جانفشانی‌ها کرده و با توجه به توان و استعدادشان در پرستاری زخمی‌ها و امداد رسانی به مجاهدان مشارکت می‌کردند.

از دهه ۴۰ شمسی در ایران اتفاقاتی رقم خورد که زنان در کنار مردان در پیشبرد روند آن حضور فعال داشتند.

امام راحل می‌فرمایند: مردان بر ملت‌ها حق دارند و زن‌ها حق بیشتری دارند. زن‌ها مردان شجاع را در دامن خود تربیت می‌کنند. قرآن کریم انسان ساز است و زن‌ها نیز انسان ساز. اگر زن‌های انسان‌ساز از ملت‌ها گرفته بشود، ملت‌ها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد. زن‌ها هستند که ملت‌ها را تقویت می‌کنند و شجاع می‌کنند.

آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب نیز به نقش بی بدیل زنان در عرصه اجتماع اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: اگر زنان در حرکت اجتماعی یک ملتی حضور نداشته باشند، آن حرکت به جایی نخواهد رسید، موفق نخواهد شد. اگر زنان در یک حرکت حضور پیدا کنند یک حضور جدی و آگاهانه و از روی بصیرت، آن حرکت به طور مضاعف پیشرفت خواهد کرد.

بانوانی که «زنانه» پای اعتقادات خود ایستاده و برای رسیدن به جامعه آرمانی خود دوشادوش مردان، حضور داشتند تا جایی که در صحیفه امام خمینی (ره)، بیان شده در نهضتی که مسلمین کردند، ملت ما کردند، همه‌‏تان ملاحظه کردید که زن‌ها پیش‌قدم بودند.

آنچه اکنون بسیار مهم است حفظ این جایگاه برای زن مسلمان ایرانی است. مراقبت از زنان آگاه و دانا و فهیم و صبور ایرانی در برابر سیل عظیم سبک زندگی غربی که فقط از زن یک ابزار می‌سازد و بر اساس فرمول‌های اصل اصالت سود و لذت از زیبایی و ظرافت زن با شعار‌های عوام فریب آزادی زن از وجودش برای مطامع مکاتب لیبرال وسرمایه داری استفاده می‌کنند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.