راز تقویت مهارت گفتگو در مناجات عرفه تولید محصولات مشابه خارجی توسط زنان شهرک صنعتی چناران «دانش‌ورزی حاصلخیز» در کتاب‌فروشی‌ها | روایت حضور زنان در عرصه فناوری چلّه‌نشینی بانوان زائر و مجاور در حرم امام‌رضا(ع) برای ظهور منجی عالم از اعطای بسته اعتباری به زوج‌های جوان تا موضع‌گیری درباره حجاب؛ اظهارات نامزد‌های انتخابات در حوزه زنان و خانواده (بخش سوم) خانم‌ها این برق‌لب‌ها را نخرند پنج فایده شگفت انگیز روغن نارگیل برای سلامت مو زنان در برابر خشونت به کجا پناه می‌برند؟ درگذشت بانوی زائر ایرانی در مکه اظهارات کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ در حوزه زنان و خانواده (بخش دوم) هوای مادری و دخترانه‌های دومین رویداد هم‌آفرینی دعوت در مشهد آخرین امضای شهید جمهور برای زنان خبر خوش برای روستاییان متولد دهه ۶۰ افزایش مصرف دخانیات در مدارس| دختران از پسران سبقت گرفتند از بانوان تأثیرگذار منتخب تقدیر خواهد شد برنامه نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری در حوزه زنان و خانواده (بخش اول) باید از توانمندی، قدرت و هوش بانوان در حوزه کارآفرینی استفاده کنیم «لایحه اهدای تخمک» ابلاغ می‌شود اجرای قانون جوانی جمعیت با کمک و نظارت مردم | اعطای تسهیلات فرزندآوری آسان شود مجاهدت همسران شهدا کمتر از شهادت نیست قرص‌های ضدبارداری با بروز اضطراب مرتبط هستند
سرخط خبرها
مهمترین دلیل ناباروری زوجین ازدواج و فرزندآوری دیرهنگام است

مهمترین دلیل ناباروری زوجین ازدواج و فرزندآوری دیرهنگام است

  • کد خبر: ۲۳۰۴۱۶
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۳
متخصص زنان و زایمان و عضو هیأت علمی گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در تحقیقات انجام شده در موضوع ناباروری، بیشترین موارد در ناباروی زوجین مربوط به ازدواج و فرزندآوری دیرهنگام بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر ملیحه محمودی‌نیا اظهار کرد: مهمترین دلیل ناباروری افزایش سن زوجین و به خصوص خانم‌هاست که در نتیجه ازدواج دیرهنگام و در مواردی به تأخیر انداختن فرزندآوری به دلایل مختلف بوده است.

وی تصریح کرد: سن خانم مهمترین فاکتور در پیش‌بینی بارداری موفق است، بدین معنی که هر چه سن زن بالا می‌رود احتمال بارداری و بارداری ایمن کاهش می‌یابد. گرچه در مورد مردان هم این موضوع صدق می‌کند و با افزایش سن مرد احتمال بارداری کم می‌شود، اما این فاکتور در خانم‌ها بسیار مهمتر است، به نحوی که بعد از ۳۵ سالگی ما شاهد کاهش قابل ملاحظه‌ای در ذخایر تخمدان خانم‌ها هستیم.

فلوشیب ناباروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه با توجه به اهمیت موضوع ناباروری و شیوع زیاد در جامعه ما که کمی از متوسط جهانی بالاتر است (حدود ۲۰ درصد) در مرکز ناباروری میلاد وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تلاش‌های گسترده‌ای برای درمان این گروه از بیماران شده است، خاطرنشان کرد: در این مرکز تلاش می‌شود تا با بهره‌گیری از علم روز دنیا برای افزایش باروری در زوجینی که به دنبال باروری هستند کمک شود و در همین راستا پژوهش‌های متعدد و مطالعات مختلفی در حال انجام است و گروه‌های مختلف بالینی وعلوم پایه با استفاده از ظرفیت موجود در حال تحقیق هستند که از جمله آنها می‌توان از گروه‌های سایکولوژیک، تغذیه، امبریولوژی و ... نام برد.

دکتر محمودی‌نیا با اشاره به اینکه طرح ریجستری ناباروری و سقط مکرر که پایه تمام تحقیقات ما بوده از سال ۹۹ شروع شده است، بیان کرد: این طرح در دانشگاه‌های ۸ شهر دیگر با استفاده از نرم‌افزار طراحی شده در معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال انجام است.

وی تأکید کرد: از آنجا که عمده مشکل ما بیماران در سنین بالا و ذخیره تخمدان پایین هستند طرح‌های مختلفی برای افزایش باروری در این گروه انجام شده و یا اینکه در حال انجام است، ضمن اینکه پروتکل‌های درمانی مختلف به صورت کارآزمایی بالینی ارزیابی می‌شود.

معاون پژوهشی مرکز درمان ناباروری میلاد مشهد ادامه داد: همچنین دارو‌های مختلفی از جمله کلروکین، ایمنوگلوبین داخل وریدی، اینترالیپید و تزریق PRP در بیمارانی که IVf ناموفق داشته‌اند مورد ارزیابی قرار گرفته که بعضی از این مطالعات پایان یافته و برخی دیگر هنوز در حال انجام است.

تزریق سلول‌های بنیادی در تخمدان و یا رحم

دکتر محمودی‌نیا افزود: به تازگی تزریق سلول‌های بنیادی در تخمدان و یا رحم در برخی مراکز دنیا به صورت تحقیقاتی شروع شده که ما نیز این طرح را در قالب پایان نامه دستیاری تخصص زنان شروع کرده‌ایم و برای اجرای آن نیز پس تأیید کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی مشهد اقدام خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه ایده پژوهشی دیگر که پروپوزال آن نوشته شده فعال کردن داخل آزمایشگاهی بافت تخمدان در افراد ضعیف بوده است، است، گفت: این برنامه نیز به زودی شروع خواهد شد و امیدواریم که شاهد دستاورد‌ها و نتایج بسیارخوبی در این حوزه باشیم.

عضو هیأت علمی گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه میزان بارداری در مرکز درمان ناباروری میلاد حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد بوده است، بیان کرد: البته این آمار بسته به شرایط و علل مختلف متفاوت بوده و ممکن است که کمی بالاتر و یا پایین‌تر از این اعداد باشد.

دکتر محمودی‌نیا تصریح کرد: باز هم تأکید می‌کنم مهمترین فاکتور در ناباروری افزایش سن است و گرچه دلایل دیگری هم هست که باید ارزیابی شوند.

وی خاطرنشان کرد: این توصیه همیشگی ما است که پس از گذشت یک سال از زمان ازدواج در صورت عدم باروری به پزشک مراجعه شود؛ همچنین اگر خانم بالای ۳۵ سال است و یا علامتی دارد که موجب نگرانی شده (مثلاً کیست و یا بیماری زمینه‌ای در آقا یا خانم) پس از ۶ ماه در صورت عدم باروری به پزشک مراجعه کنند.

عضو هیأت علمی گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان گفت: امروزه با پیشرفت علم و روش‌های درمانی، راه‌های زیادی برای درمان ناباروری وجود دارد که می‌تواند به رفع مشکل زوج‌های نابارور کمک کند و در این خصوص روش‌های درمانی مختلفی برای درمان ناباروری وجود دارد که پزشک متخصص با توجه به شرایط زوج، از جمله سن، بیماری‌های زمینه‌‍ای و دلیل ناباروری مناسب‌ترین آن را به زوج پیشنهاد می‌دهد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.