مسئولیت مشترک والدین در برابر تربیت فرزندان عزاداری محرم، الگویی از قدرت زن مسلمان را به نمایش می‌گذارد توجه شهید طهرانچی به حوزه زنان و خانواده مبتنی بر جهان بینی الهی بود رواج طلاق، عاملی در تضعیف نهاد خانواده و کاهش فرزندآوری در جامعه حضور ۲۵ بازیکن در دومین اردوی تیم ملی فوتسال بانوان اشتغال زنان، نمادی از موفقیت و سرمایه ای اجتماعی برای خانواده ناترازی بانک‌ها، مشکل مهم شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری نقش کلیدی‌ زنان در فرآیند بازتوانی، حمایت اجتماعی و مراقبت از آسیب‌دیدگان ثبت یک پیروزی دیگر برای تیم ملی بسکتبال زنان ایران رونمایی از جلد دوم کتاب «چله کلمات» با محور اشعار اربعینی شاعران زن حضور پررنگ بانوان ورزشکار ایرانی در بازی‌های جهانی ۲۰۲۵ چنگدو کتاب «جان جهان» دریچه‌ای به دنیای زنان می‌گشاید بلاتکلیفی تیم‌های مدعی برای حضور در فصل جدید رقابت‌های فوتبال لیگ برتر زنان ایجاد فضایی مثبت و پرمحبت در خانواده، یکی از کلید‌های تربیت دختران باحجاب و عفیف بررسی نقش زنان در تربیت دینی کودکان و الگوبرداری از بانوان کربلا حوزه سنی ۷ سال، بیشترین متقاضی برای فرزندخواندگی در کشور کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان در زنان با مصرف به‌اندازه زعفران
سرخط خبرها
قرآن وقفی بانوی کاریزی در حرم مطهر رضوی

قرآن وقفی بانوی کاریزی در حرم مطهر رضوی

  • کد خبر: ۲۴۲۷۹۴
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶
وقف قرآن ازسوی بانوان شیعه و سنی در سده‌های کهن اسلامی، امری متداول بوده است که نمونه‌های متعدد آن را در کتابخانه آستان‌قدس‌رضوی می‌توان یافت.

به گزارش شهرآرانیوز، امیره بنت ابی‌العباس‌الحمرائی، یکی از بانوان (احتمالا) شیعه در سده پنجم هجری است که نسخه‌ای سی‌پاره از قرآن کریم به خط کوفی ایرانی را بر حرم امام‌رضا (ع) وقف کرده است.

وی در وقف‌نامه خود اظهار می‌کند که ثواب قرائت این قرآن را نخست برای فرزندش ابوصالح‌بن‌ابی‌الحسن‌الکریزی -که احتمالا تازه درگذشته بوده- قرار داده است، اما لازم است پس از وفات بانو امیره بنت‌ابی‌العباس، واقف، تمام این مجموعه قرآن سی‌جلدی به حرم امام علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) منتقل شود. متن یادداشت واقف چنین است:

«هذا کتاب ا... تعلى وهو ثلثون عددا/ سَبّلته أمیرتى بنت أبی العباس الحمرائی/ وجعلت ثوابه لابن‌ها أبى صلح بن أبى الحسن/ الکریزی فإذا ماتت حمل جمیع ذلک/ إلى مشهد الامام على‌بن‌موسى‌الرضا علیه‌السلام تقبل ا... منها وغفر لها/ ولابن‌ها ولکاتبه ولجمیع المؤمنین والمؤمنات آمین رب العلمین».

پس از درگذشت این بانو، مجموع سی جزء قرآن وی از محل سکونتش (کریز/ کاریز) به شهر مشهد انتقال یافت و بر آستان امام‌رضا (ع) وقف شد. در این زمان، فردی دیگر با دست‌خطی متفاوت یعنی خط رقاع آمیخته با تحریر، در آغاز تک‌تک این اجزای قرآنی، وقف‌نامه‌ای نوشت که مفاد آن مطابق با وصیت خود واقف است. 

متن این وقف‌نامه چنان‌که در آغاز جزوه قرآنی شماره۳۱۱۴ در کتابخانه آستان‌قدس‌رضوی آمده، چنین است: «وقف على مشهد الرضا علیه السلم وقفه وسبله/ أمیرتی بنت أبی العباس بن أبی أحمد الحمرائی/ لا یباع ولا یوهب ولا یورث إلى أن یرث ا... / الأرض وهـو خـیـر الوارثین/غفرا... لها».

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.