سخنگوی دولت: خط قرمز تصمیمات دولت چهاردهم، سفره مردم است بانوی بجنوردی در آستانه تاریخ‌سازی برای کوهنوردی ایران خاتون‌بم با بدشانسی برتری را از دست داد موارد مشروع عدم تمکین زن از شوهر چیست؟ دام بلاگری برای نسل آلفا | استثمار کودکان به صورت آنلاین مراقب این ماده سرطان زا در لوازم آرایشی باشید گردهمایی طلاب مکتب نرجس و دانش‌آموزان مدارس مشکات در حرم امام‌رضا(ع) انتخاب اسم در آینده فرزندمان تاثیرگذار است؟ فعالیت بدنی منظم، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد کنترل کودکان تا پنج‌سالگی با اجرای طرح «کنترل سلامت جنین» ساره جوانمردی: خداحافظی من از تیم ملی پاراتیراندازی همچنان پابرجاست تخم مرغ، بمب انرژی است | وعده طلایی که نباید از دست بدهید چند پیشنهاد خوراکی با تخم‌مرغ + دستور پخت ویدئو | راهکاری برای حل دعوای زن و شوهر میزبانی مشهد از بدمینتون بانوان تیم ملی تنیس روی میز زنان ایران از صعود جاماند عواقب حقوقی درج‌نکردن نام مادر در گذرنامه چیست؟ نرخ باروری در پنج سال آینده باید به عدد ۲.۵ برسد | نرخ سالمندی رو به افزایش است ثبت نام دوره آموزش مجازی «ایده آلی برای زن» آغاز شد اعطای نشان سفیر محیط‌زیست به دختری که قهرمان جهان شد نگاه ویژه به سلامت زنان ضروری است | اهمیت همکاری فعالان مدنی جهت پیشگیری از سرطان پستان
سرخط خبرها
کنترل کودکان تا پنج‌سالگی با اجرای طرح «کنترل سلامت جنین»

کنترل کودکان تا پنج‌سالگی با اجرای طرح «کنترل سلامت جنین»

  • کد خبر: ۲۹۳۵۱۵
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰
رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت از اجرای طرح «کنترل سلامت جنین» خبر داد و گفت: طبق این طرح، از زمان جنینی تا پایان پنج‌سالگی، حدود ۱۶ بار کودک تحت کنترل قرار می‌گیرد.

به گزارش شهرآرانیوز، صابر جباری به مناسبت هفته کودک، درباره نقش کودکان به عنوان سرمایه ملی آینده و خانواده گفت: در حوزه نگاه به فرزند آوری و کودک دو نگاه وجود دارد، اول اینکه کودکان هزینه هستند و دوم اینکه کودکان سرمایه هستند. اگر از نگاه اقتصادی ببینیم که کودک امروز سرمایه ساز فردا است، مشکلات و مسائل اقتصادی خانواده در دستان او در سن جوانی به بعد حل خواهد شد. از منظر اجتماعی نشاط اجتماعی کودکان، وابسته به رشد و تکامل سالم آنها است. به همین خاطر باید هر اقدامی که لازم است برای سلامت کودکان در دوره‌های پایین‌تر مثل جنینی، نوزادی انجام شود و اینها درواقع هزینه نیست بلکه به نوعی سرمایه گذاری برای آینده است.

وی در مورد مسؤلیت‌هایی که برعهده خانواده و جامعه برای پرورش کودکان به عنوان آینده سازان کشور است اظهار کرد: خانواده و جامعه هر دو نقش اساسی و مکمل در پرورش کودکان به عنوان آینده‌سازان کشور دارند. ابتدا خانواده، بعد مدرسه و در حد و حدود بزرگ‌تر عموم جامعه است که می‌تواند اثر گذار باشد. طبیعتاً نوع مراودات خانوادگی، سبک زندگی و نوع ایده‌های ذهنی به عنوان ستون‌های اصلی خانواده خیلی دارای اهمیت است. بعد از آن در دوره مدرسه و در مقطع سنی بالاتر در کنار خانواده و مدرسه عامل سوم اضافه می‌شود که به نام دوست است به همین خاطر آنها سعی می‌کنند در سنین نوجوانی خودشان را شبیه به هم کنند و لذا انتخاب دوست در اینجا بسیار موضوعیت پیدا می‌کند به دلیل آنکه اگر دوستان مناسبی پیدا کنند باعث تکامل آنها می‌شودند اگر هم به سمت دوستان نامناسبی بروند تنزل آنها قطعی است. اگر این موارد کنار هم نقششان را خیلی خوب ایفا کنند طبیعتاً ما رشد اخلاقی و معنوی خوبی را برای نسل‌های آیندمان رقم خواهیم زد.

جباری درباره نقش آموزش و پرورش در تقویت توانمندی‌های کودکان عنوان کرد: نقش آموزش و پرورش در تقویت توانمندی‌های کودکان بسیار حیاتی و چندبعدی است. این نهاد نه تنها به کودکان دانش و مهارت‌های علمی می‌آموزد، بلکه با تربیت شخصیتی و اجتماعی، زمینه‌ساز رشد همه‌جانبه آنها می‌شود. تقریباً در دوره تحصیل نصف بیشتر وقت دانش آموزان در اختیار اولیا مدرسه است. علاوه بر رفتار‌هایی که پدر و مادر با کودکان دارند، رفتار‌های معلم‌ها هم در امر تربیت این دانش آموزان بسیار مؤثر است و اگر همه اینها خوب انجام شود می‌توانیم نسل ارزشمندی و آینده سازی را تربیت کنیم.

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در مورد وجود برنامه خاص برای کودکان مطرح کرد: در حال حاضر در وزارت بهداشت ۹ ماه است که یک طرح گروه سنی اضافه کرده‌ایم به نام گروه سنی جنینی که برای کنترل سلامت جنین است. طبق این طرح از همان زمان جنینی مراقبت‌ها شروع می‌شود و جنین تازه متولد دو بار ویزیت سلامت در بیمارستان برایش انجام می‌شود، تا پایان ۵ سالگی حدود ۱۶ بار کودک تحت کنترل قرار می‌گیرد. یکی از ویزیت‌هایی که انجام می‌شود علاوه بر بحث واکسیناسیون، شنوایی کودک و رشد و تکاملش هم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوال حمایت نشدن کودکان چه تأثیری بر آینده کشور خواهد داشت، گفت: حمایت نشدن کودکان می‌تواند پیامد‌های عمیق و درازمدتی بر آینده کشور داشته باشد. این موضوع می‌تواند به افزایش نرخ بزهکاری، کاهش تحصیلات، و مشکلات روانی منجر شود. وقتی کودکان از حمایت‌های عاطفی و آموزشی محروم باشند، توانایی آنها برای مشارکت مؤثر در جامعه و اقتصاد کاهش می‌یابد. در نتیجه، کشور با چالش‌های اجتماعی و اقتصادی بیشتری مواجه خواهد شد.

وی افزود: باید به کودکان به عنوان سرمایه نگاه کنیم و برایشان هزینه‌هایی به عنوان هزینه سرمایه ملی انجام دهیم اگر اهمیتی به بحث هزینه کردن برای کودکان ندهیم ممکن است در آینده با کودکان قد کوتاه و دچار سوءتغذیه که در یادگیری شأن اثر گذار است، مواجه شویم، و این باعث می‌شود تا آنها طول عمر کوتاه‌تری داشته باشند و در کاهش جمعیت کشور اثر گذار باشند.

منبع: مهر

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.