سرخط خبرها
لزوم مدیریت تغییر الگوی آشنایی ازدواج در جوانان

لزوم مدیریت تغییر الگوی آشنایی ازدواج در جوانان

  • کد خبر: ۲۹۴۶۷۶
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
یک جمعیت‌شناس با تاکید بر لزوم مدیریت تغییر الگوی آشنایی ازدواج در جوانان، گفت: الگوی واسطه‌های ازدواج در ایران هم تحت‌تأثیر فناوری‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی دستخوش تغییرات جدی شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ شهلا کاظمی‌پور از تغییر الگوی ازدواج در میان ایرانی‌ها خبر داد و گفت: الگوی واسطه‌های ازدواج در ایران هم تحت‌تأثیر فناوری‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی دستخوش تغییرات جدی شده است. در ایران مطالعات زیادی پیرامون این موضوع انجام شد و این مطالعات نشان می‌دهند که در گذشته آشنایی زوج‌ها به وسیله خانواده‌ها انجام می‌شد، اما در گذر زمان این مسئولیت بر عهده دایره دوستان افراد گذاشته شد که دایره وسیعی از همکار‌ها و هم‌دانشگاهیان را شامل می‌شود.

او افزود: در دهه اخیر با تغییرات تکنولوژی و میانداری گوشی‌های هوشمند، شاهد تغییرات اساسی در الگوی ازدواج جوانان هستیم و فضای مجازی به شکل آهسته جای سایر گزینه‌ها را گرفته است؛ بنابراین تغییر در الگوی آشنایی ازدواج قابل نفی نیست و باید با قطعیت گفت که تغییر رخ داده است، اما مانند بسیاری از تغییرات باید این روند را مدیریت کرد. همانطور که فضای مجازی و گوشی‌های هوشمند در هر موضوعی منافع و ضرر‌هایی دارند، در این موضوع هم باید با چنین نگاهی دست به تحلیل زد.

به گفته این جمعیت‌شناس، «در واقع نمی‌توان با نگاه سیاه و سفید این موضوع را موشکافی کرد چرا که وارد شدن فضای مجازی به آشنایی زوج‌ها، اتفاق کاملا مثبت یا منفی نیست و باید مدیریت شود. برای مدیریت این موضوع نیازمند آگاه شدن جوانان هستیم تا مبادا با یک عکس و چند جمله در فضای مجازی برای ازدواج تصمیم نهایی را بگیرند، این شیوه نیز نیازمند استفاده از مشاوره روانشناسان خانواده، مشورت اعضای خانواده و مطالعه است. از نکات مثبت این شیوه آشنایی می‌توان به افزایش گزینه‌های آشنایی ازدواج و محدود نماندن افراد به دایره دوستان و آشنایان اشاره کرد، اما در سوی دیگر، آشنایی‌هایی مجازی با چالش‌های بیشتری همچون احتمال طرح داستان‌های دروغین، ایجاد چهره غیرواقعی و. روبه‌رو هستند.»

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.