چه موادی را نباید هرگز به پوستمان بزنیم | نباید‌های روتین پوستی چالش‌های گفتاری با افراد حساس را چگونه مدیریت کنیم؟ | کلمات ساده، احساسات پیچیده ویدئو| مادرانه| روایتی از دلتنگی مادران شهدا| شهید احمد نجفی نگاهی به مهم‌ترین نکته‌های موثر در زندگی موفق زناشویی حضور بیش از ۲۰ هزار نفر از زنان مشهدی در جلسات آموزشی طرح «ترنم زندگی» بررسی اثرات مستقیم تغییرات وزن در چرخه قاعدگی و تخمک‌گذاری ناامنی شغلی، اصلی‌ترین مانع برای فرزندآوری تولد نخستین نوزاد از طریق پیوند رحم رونمایی از سند مشارکت زنان در خرداد ۱۴۰۴ حریفان تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۵ مشخص شدند حضور ۴۳ تیم در  مسابقات ۳ نفره جام رمضان بانوان خراسان رضوی توجه ویژه به زنان در سیاست گذاری‌های اجتماعی| مادر بودن، نقش مهمی که زنان را از مردان متمایز می‌کند تحول در تولید و سرمایه گذاری با حمایت از مشارکت بانوان فعال اقتصادی کشور ابتلا به اوتیسم در کودکان، عارضه مهم دیابت بارداری بررسی ارزش اقتصادی فعالیت زنان خانه‌دار در جهان
سرخط خبرها
ایران رتبه ششم مشارکت زنان در مشاغل مرتبط با گردشگری در جهان را دارد

ایران رتبه ششم مشارکت زنان در مشاغل مرتبط با گردشگری در جهان را دارد

  • کد خبر: ۲۹۸۰۴۰
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷
براساس آمار موجود، اشتغال مستقیم بیش از ۹۰ درصد کارکنان تدارکات گردشگری مانند مهمانداران، پیشخدمت‌ها و... زنان هستند و ایران رتبه ششم مشارکت زنان در مشاغل مدیریتی یا تخصصی در بخش هتل و رستوران در جهان را دارد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ گردشگری یکی از پردرآمدترین فعالیت‌های اقتصادی دنیاست. تفاوت این صنعت با صنایع دیگر در تاثیری است که بر تمام اقشار جامعه برجای می‌گذارد و از سویی توسعه اقتصادی و اجتماعی با گسترش گردشگری آن قدر حائز اهمیت است که از آن با عنوان «صادرات نامرئی» نام برده می‌شود.

گردشگری به عنوان مهم‌ترین عامل دستیابی به توسعه پایدار مطرح شده است و زنان در گردشگری دارای رتبه عالی قرار داده شدند، زیرا فرصت کارآفرینی و اشتغال به عنوان اولین مزیت در صنعت گردشگری برای زنان درنظر گرفته شده است.

 از آنجا که گردشگری اثرات مهمی بر زندگی جوامع محلی و میزبان به‌خصوص زنان برجا می‌گذارد و از این رو موضوع جنسیت و گردشگری با ابعاد متفاوت اجتماعی، اقتصادی و زیستی قابل طرح است.

صنعت گردشگری در ایجاد اشتغال زنان نقش جدی ایفا می‌کند

توسعه گردشگری به افزایش فرصت‌های شغلی، ارتقای پایگاه اجتماعی، ایجاد اشتغال و خودکفایی، ایجادفرصت‌های دستیابی به موقعیت و جایگاه، مدیریت و رهبری و افزایش فرصت‌های زنان برای فعالیت و موقعیت‌های جانبی می‌انجامد.

صنعت گردشگری در ایجاد اشتغال زنان نقش جدی ایفا می‌کند و از دو طریق در بهبود وضعیت اقتصادی زنان نیز تاثیرگذار است. اشتغال مستقیم که بر اساس آمار موجود بیش از ۹۰‌درصد کارکنان تدارکات گردشگری مانند مهمانداران، پیشخدمت‌ها و... زنان هستند و ایران رتبه ششم مشارکت زنان در مشاغل مدیریتی یا تخصصی در بخش هتل و رستوران در جهان را دارد و از طرفی اشتغال غیرمستقیم مانند کارگاه‌های قالی بافی و گلیم بافی، سوزن دوزی و دیگر صنایع دستی. زیرا گردشگری صنایع زیادی را تحت پوشش قرار می‌دهد. با توسعه و رونق صنعت گردشگری فرصت‌های بیشتری برای اشتغال زنان ایجاد می‌شود.

گردشگری به عنوان ابزاری برای قدرتمندسازی زنان محسوب می‌شود

با توجه به افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار و نرخ بالای بیکاری، ایجاد فرصت‌های شغلی از طریق گردشگری می‌تواند به عنوان ابزار مهمی در جهت توانمندسازی زنان نقش ایفا کند. گردشگری به عنوان ابزاری برای قدرتمندسازی زنان می‌تواند فرصت‌های اشتغال‌زایی بسیاری برای زنان در بخش‌های اشتغال رسمی و غیررسمی ایجاد کند.

همچنین منافع بسیاری برای زنان دارد به طوری که فرصت‌های کارآفرینی بسیاری در صنایع دستی، تولید محصولات غذایی و راهنمای تور‌ها ایجاد می‌کند. با توجه به سه ورودی پیش برنده اقتصادی مانند صنایع‌دستی، اجتماعی مانند اطلاع‌رسانی و تبلیغات و زیستی مانند حساسیت زنان در حفظ محیط‌زیست برای توانمندسازی زنان چهار عامل اصلی یعنی عامل اقتصادی، کنترل بر منابع طبیعی، آموزشی، سیاسی مطرح می‌شود.

رشد گردشگری در سال‌های اخیر، فرصت‌های بسیاری برای زنان در مناطق مختلف کشور به وجود آورده است که این حضور متاثر از عوامل پیش برنده گسترده در سه مولفه اقتصادی، اجتماعی و زیستی است.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.