روایت هایی مستندگونه از اهدای طلا توسط زنان به محور مقاومت در کتاب «جان و دل» صدور پیام دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) خطاب به بانوان و مادران ایرانی| امروز پیام نذر‌های مادران ایران به جهانیان رسیده است مهم‌ترین مأموریت زن تراز انقلاب اسلامی چیست؟ نقش مهم وراثت در چندقلوزایی اشک عشق پای دوخت ۱۳هزار لباس برای مراسم جهانی شیرخوارگان حضرت علی‌اصغر(ع) در حرم مطهر رضوی پیمان عاشقانه زوج‌های مشهدی در دل روز‌های جنگ تربیت بانوان کنشگر بین‌المللی، اولویت مهمی برای دوران پساجنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی به ایران مشهدی‌ها الگویی از مقاومت، امید و عشق به زندگی در سایه جنگ شهادت یاسمین باکوئی در حملات رژیم صهیونیستی، داغی بر دل دانشگاه شریف شهدای پزشک زن ایرانی در حمله رژیم صهیونیستی را بشناسیم؟ توصیه‌های یک روانشناس برای پر کردن اوقات فراغت کودکان با رویکردی هوشمندانه خانواده‌های شهدا «خاکریز دوم» در برابر دشمنان هستند ۱.۸ میلیون بانوی در  سن باروری، مخاطب طرح ملی آمایش امید در  مشهد درباره عوارض سزارین‌های تقویمی| تنها ۲ تا ۳ درصد سزارین‌ها به درخواست مادر است خرده‌روایت‌هایی از زبان ۴۰ زن و همسر بازمانده از فاجعه انفجار هم‌زمان ۴ هزار پیجر در لبنان در کتاب «دشواری مبارک» سهم خراسان جنوبی از تسهیلات فرزندآوری تنها ۰.۴۵ درصد است زنان، کنترل‌گران عاطفی جامعه در بحبوحه جنگ مادر، روح خانه ایرانی و زیرساخت آن است
سرخط خبرها
قهرمان‌پروری در ایران کم‌رنگ شده است

قهرمان‌پروری در ایران کم‌رنگ شده است

  • کد خبر: ۲۹۸۳۲۶
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۱
یک جامعه‌شناس فرهنگی گفت: سه عامل یعنی سیاست‌های فرهنگی کشور در کنار کم‌رنگ‌بودن نقش معرفی چهره‌های برتر در رسانه‌ها و سیستم آموزشی ما، از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که باعث شده‌اند تا قهرمان‌پروری در ایران کم‌رنگ بشود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سمیه توحیدلو با ذکر اینکه «قهرمان»سازی نیاز هر جامعه‌ای است، می‌گوید: لازم نیست به دنبال قهرمانان خود در تاریخ‌های دور و افسانه‌ها بگردیم. مثلا انقلاب‌هایی مانند انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی ما مانند هر جنگ دیگری دارای دو روی سکه حق و باطل است و تک تک فرماندهان و جنگاوران بنام آن می‌توانند یک قهرمان برای نسل‌های آینده کشور باشند ولی از آنجاییکه رسانه‌ها چندان به آنها و ابعاد دلاوری‌ها و ابتکارات و نقشی که در پیروزی ما در عملیات‌های مختلف داشته اند، نپرداخته اند، کسی آنها را نمی‌شناسد.

وی ادامه می دهد: همین رویه در مورد بسیاری از روشنفکران دینی و چهره‌های علمی موفق و ورزشکاران گمنام و حتی نام آشنای آنها نیز صدق می‌کند. یعنی کمتر کسی آنها را می‌شناسد چه رسد به اینکه بخواهند قهرمان جوانان و نوجوانان این مرز و بوم شوند!

این جامعه شناس، اما معتقد است که از اواخر دهه ٧٠، سیاست‌های فرهنگی جامعه در مورد قهرمان سازی تغییر کرد.

وی در این زمینه می‌گوید: از سال ١٣٧٦ تفکری در مورد قهرمان سازی در ساختار مدیریت فرهنگی کشور ما شکل گرفت که معتقد بود نباید قهرمان سازی کرد. استدلال مدیران وقت آن زمان هم این بود که قهرمان سازی مانع از دیده شدن دستاورد‌های سایر اقشار جامعه می‌شود و فقط یکسری افراد خاص در چنین جامعه فرصت رشد پیدا کردن دارند. حتی در آنها سال‌ها سیاست کلی کشور در راستای «قهرمان زدایی» بود تا «قهرمان سازی». اینگونه بود که هموطنان ما تبدیل به شهروندانی شدند که حتی با قهرمانان مقابله می‌کردند.

توحیدلو همچنین معتقد است که رسانه‌ها و سیستم آموزشی ما نتوانسته اند چهره‌های موفق جامعه را به خوبی به دانش آموزان و دانشجویان معرفی کنند.

 این جامعه شناس در این زمینه می‌گوید: شاید دلیل آن تکثر چهره‌های موفق در حوزه‌های مختلف باشد. یعنی ما شهروندان موفقی در رشته‌های مختلف علمی و صنعت و ... داریم که باید از طریق سیستم آموزشی ما به نسل جوان معرفی شوند ولی الان این اتفاق نمی‌افتاد. یعنی حداکثر معرفی چند چهره موفق در کتاب‌ها گنجانده شده و تلاشی برای شناساندن سایر چهره‌های موفق به عنوان قهرمانان کشور نشده است.

 به گفته وی این سه عامل یعنی سیاست‌های فرهنگی کشور در کنار کمرنگ بودن نقش معرفی چهره‌های برتر در رسانه‌ها و سیستم آموزشی ما، از جمله مهمترین عواملی هستند که باعث شده اند تا قهرمان پروری در ایران کمرنگ شود.

منبع: شهروند

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.