به گزارش شهرآرانیوز؛ راحله محمدجانی، از تهیهکنندگان برنامه به خانه برمیگردیم است که پیش ازاین تهیه برنامههایی مثل «دکترسلام» و «پرسشگر» را در دست داشته است. این تهیهکننده درباره رمز ماندگاری به خانه برمیگردیم که در تمام این سالها روی آنتن بوده، به جامجم میگوید: این برنامه حدود ۲۸ سال است که روی آنتن حضور دارد. فکر میکنم رمز ماندگاری آن، شناسایی درست مخاطب و ارائه محتوای خوب به مخاطبان است. اینکه بتوانی هم مخاطب را راضی نگهداری و هم روی آنتن به این مدت بمانی، کار کمی نیست. به نظرم مدیران این برنامه در ادوار گذشته، توانستهاند کارشان را بهدرستی انجام دهند و به همین خاطر، برنامه ماندگار شده است.
اما یک نکته مهم در این میان، وجود برنامههای متعدد در حوزه خانواده است. محمدجانی در خصوص مثبت یا منفی بودن این تعدد برنامهها، بیان میکند: به نظرم هرچقدر که در رسانه به موضوع فرهنگسازی بپردازیم باز هم جا دارد. چون کشوری با ۸۰میلیون جمعیت و اقلیم و فرهنگهای متفاوتی هستیم؛ بههمینخاطر بهنظرم حضور همه برنامهها در شبکههای مختلف با دستفرمان یک برنامه خانوادگی، ضروری است. اتفاق خوب این است که برنامههای اینچنینی تداخل زمانی با هم ندارند و کنداکتور محتوایی سازمان به گونهای چیده شده که برای مخاطب مختلف، نیازسنجی شود. نمیتوان گفت تعدد برنامههای خانواده آسیب دارد، چرا که معتقدم مفید است و خیلی در حوزه فرهنگسازی و اطلاعدادن به مخاطبان مختلف فکر و عمل شده.
به خانه برمیگردیم بهعنوان یکی از این برنامههای حوزه خانواده، تلاش کرده تازهگویی کند و حرفی نو برای مخاطب داشته باشد. محمدجانی در این خصوص میگوید: اولین نکتهای که در اتاق فکر و گروه سردبیری برنامه به آن توجه میکنیم این است که مخاطب به خانه برمیگردیم، مادران دهه ۶۰ و ۷۰ هستند؛ درواقع همان افرادی که روزگاری در کنار مادران خود، این برنامه را تماشا میکردند. درواقع ما در به خانه برمیگردیم، بر اساس زاویه دید آنها کار میکنیم. ما با همین سرفصل نگاه به مادران دهه ۶۰ و ۷۰، تمام آیتمهای برنامه و سرفصلها را چیدیم تا این نوع مخاطب را راضی نگهداریم. در ابتدا رنگ و وضعیت بصری و آکسسوار برنامه را تغییر دادیم.
وی می افزاید: بههرحال مادران دهه ۶۰ به دنبال بهروز کردن دانش خود هستند و به همین خاطر این را در نظر داریم. مثلا آشپزهایی را در بخش آشپزی آوردیم که هم بهصورت آکادمیک آموزش دیدهاند و در کنارشان یک پزشک تغذیه در برنامه حاضر است تا نکات تکمیلی را به مادر دهه شصتی بگوید.
این بانوی تهیه کننده اضافه می کند: در بخشهای دیگر برنامه هم، تمرکزمان را بر این گذاشتیم که بهواسطه پخش از شبکه تهران، محتوای برنامه تا حد ۹۰درصد مرتبط با شهر تهران باشد. همچنین فرهنگ را فراموش نکردیم. به نظر من، تهران یک کشور است، چراکه میتوانیم ببینیم که از همه استانها در تهران حضور دارند. به مسأله فرهنگ در تهران توجه کردیم. از زیرزمین این شهر یعنی موشهای تهران را در نظر داریم تا آبوهوا و همه را بررسی میکنیم.
منبع: جام جم