به گزارش شهرآرانیوز، همایش «مهارتهای رسانه در خانواده» ویژه خانوادههای دارای نوجوان ۱۴ تا ۱۸ سال در مشهد با حضور دکتر مجید اسماعیلی، مدرس، پژوهشگر و داور عصر جدید از سوی باشگاه رایانو شهرداری مشهد در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد.
مجید اسماعیلی در این همایش نسبتبه اهمیت رسانه و تأثیرات آن بر افراد اشاره کرد و گفت: رسانه در قرون گذشته و از زمانی که انسان وجود داشته وجود دارد و دارای اهمیت بالایی است. انتقال مفاهیم بنا به پیشرفت انسان در هر عصر صورت گرفته و مردم از رسانهها همیشه استفاده کردهاند، اما امروز تأثیر رسانهها نسبتبه گذشته شدیدتر و مهمتر شده است.
اسماعیلی با بیان این مطلب که میان مدل مصرف رسانهای نوجوانان و والدین فاصله زیادی وجود دارد، تشریح کرد: سالانه در رسانههای غربی ۶۰۰ فیلم، ۲۰۰۰ فیلم تلویزیونی و صدها سریال ساخته میشود که سبک زندگی غربی خط قرمز آنهاست و در آنها ترویج میشود و نوجوانان و ما اینها را میبینیم که انتخاب هر کدام، به مرور زمان بر نگرش افراد اثرگذار است. در واقع یکی از اصول سیاستهای خارجی آمریکا این است که برای گسترش سبک زندگی خود دست به هر اقدامی میزند و این موضوع در تولیدات رسانهای پررنگتر است.
وی تأکید کرد: تکنیکهای تولیدات رسانهای روزبهروز پیشرفتهتر میشود و با اضافهشدن تکنولوژی و هوش مصنوعی، این تولیدات جذابیت بیشتری پیدا کرده و برای مخاطب نیز اثرگذارتر است.
این مدرس رسانه بیان کرد: موضوع رسانه یک موضوع پیچیده، چندبعدی و با عمق زیاد است. آدمی که میخواهد وارد این فضا شود، باید با ویژگیهای این فضا آشنا شود، اما نباید مصرفکنندگان به ویژه تولیدکنندگان از عمق و اندیشه دور بمانند.
اسماعیلی تصریح کرد: رسانه جایی برای بحثهای سیاسی و مبنایی و اندیشهورزی نیست. دریافت این اندیشه، نیاز به مطالعه و کسب دانش دارد که منابع آن در رسانهها وجود ندارد بلکه نتیجه این اندیشهورزی را ما در رسانه میبینیم.
وی ادامه داد: نوجوان نیز که یکی از مهمترین مخاطبان رسانه است برای دستیابی به این اندیشه نباید از منابع مکتوب دور بماند در عین اینکه باید با سبک زندگی رسانهای آشنا باشد و این اندیشه را در آن منتقل کند.
اسماعیلی توضیح داد: کاری که رسانه انجام میدهد این است که اندیشهها را تولید میکند، شکل میدهد و مزهدار میکند، اما زیربنای تولیدات رسانهای، اندیشه و کشف استعدادهای فرزندان است؛ اما اگر دانش درست و زیربنایی متناسب با فطرت خود، فرهنگ و اندیشه انسانی و تمدنی خود نداشته باشد، در سبک زندگی غربی غوطهور میشود.
داور عصر جدید به مهمترین وظیفه والدین در مقابل مصرف رسانهای فرزندان اشاره کرد و گفت: مهمترین کاری که میتوان برای استفاده فرزندان از گوشی همراه انجام داد، استعدادیابی و تقویت مهارتهای رسانهای و غیررسانهای آنهاست. اگر استعدادی که فرزندان ما دارند کشف شود و والدین از آن حمایت کنند، حرکتش مثل این میماند که روی پلهبرقی در جهت مثبت ایستادهاند، اما اگر شرایط استعدادیابی فراهم نشود، گویی فرزند دارد برخلاف جهت پلهبرقی، حرکت میکند.
اسماعیلی عنوان کرد: افزایش حساسیت، زودرنجی، روحیه انتقاد بیحدوحصر و بیمنطق، توقع بالا و زیادهخواهی، ویژگی افرادی است که استعدادهایشان شکوفا نمیشود و به آنها بها داده نمیشود.
وی در ادامه تأکید کرد: والدین وظیفه دارند فرزندان خود را در جهت استعدادهایشان حمایت کنند و برای حرکت در این مسیر به سؤالهای «چه چیزی را دوست دارد؟ چه توانایی دارد؟ چه چیزی را به عنوان رسالت و وظیفه خود میداند؟» پاسخ دهند. اگر خانوادهای برای پاسخ به این سه سؤال همت گمارد و فرزند خود را حمایت کند، بیشک این والدین فرزندان نابغهای تربیت خواهند کرد که رشد خوب و کاملتری خواهند داشت.
مدیر باشگاه رایانو شهرداری مشهد در بخشی از این برنامه گفت: مجموعه باشگاه رایانو نزدیک به یک سال است فعالیت خود را از سر گرفته و هدفش، افزایش سطح سواد رسانه نوجوانان شهر مشهد است.
علی قربانی بیان کرد: امروز مبحث اصلی رایانو رشد سواد رسانه برای نوجوانان و خانوادههایشان است. نوجوان امروز اگر بداند با تلفن همراهی که در دست دارد چطور برخورد کند، متفاوت از نوجوانی است که دانشی نسبتبه رسانه ندارد و صرفاً مصرفکننده است.
وی تأکید کرد: شناخت رسانه اگر به طور صحیح توسط خانوادهها و نوجوانان اتفاق بیفتد، میتوان با آن مواجهه درستی داشت و از وجوه مثبت آن بهره برد که این مهم نیاز به یادگیری و فرهنگسازی دارد.
مدیر باشگاه رایانو شهرداری مشهد ادامه داد: باید گفت یکی از دلایلی که نوجوانان به رسانه و شبکههای اجتماعی گرایش بالایی دارند این است که رسانهها بدون قیدوشرط، نوجوان را با هر تیپ شخصیتی قبول میکنند و به او اجازه میدهند در آن فعالیت آزادانهای داشته باشد و ممکن است نوجوان در این مسیر به خطا برود، اما هدف باشگاه رایانو، تربیت نوجوان بلاگر نیست، بلکه تربیت «انسان رسانهها» در جامعه امروز است که منجر به تحلیل و تولید و افزایش تفکر انتقادی فرد میشود.
گفتنی است در حاشیه همایش «مهارتهای رسانه در خانواده» باشگاه رایانو شهرداری مشهد که در کارخانه نوآوری و خلاقیت اجرا شد، کلاسهای آموزش عکاسی با موبایل ویژه پسران و سواد رسانه ویژه دختران برگزار شد که مورد استقبال قرار گرفت.