لزوم آموزش نقش‌های مشارکتی از کودکی در خانواده تویی آخرین امیدم | روایت عشق ابدی در نامه‌ نرسیده یک همسر آزاده مشهدی + تصویر پرستاری و مدیریت پشت جبهه، یکی از رسالت‌های مهم حضرت زینب (س) در واقعه عاشورا تضعیف جایگاه خانواده ایرانی، هدف مهم دشمنان حضور دسته‌جمعی زنان پشت هیئت‌های عزاداری مردان چه حکمی دارد؟ لزوم بازطراحی ساختار اشتغال برای تحقق الگوی سوم زن مسلمان دستورپخت حلوا عربی در خانه+ فیلم معراج شهدا؛ روایتی از جنس اشک و ایثار چرا مداح معروف ثواب مداحی‌اش را به مادران تقدیم کرد؟ پیروزی تیم‌ملی بسکتبال بانوان ایران با دو یار خراسانی‌اش در دیدار دوستانه در چین افزایش نقش زنان نویسنده و مترجم، یکی از مهم‌ترین تحولات در عرصه تولید کتاب مواجهه زنان مسلمان محجبه فرانسوی با خشونت کلامی و فیزیکی معرفی چند نکته راهبردی برای داشتن یک ازدواج موفق فرصت های بیشتر مشارکت در فعالیت‌های تولیدی و بازاریابی در ادغام صندوق‌های خرد زنان روستایی و عشایری نفقه، حق قانونی زن برای تأمین معاش در زندگی مشترک نقش موثر بازی‌های آموزشی و الگو‌های مذهبی در کاهش اضطراب و افزایش تاب‌آوری فرزندان نقش حیاتی مادر در انتقال مفاهیم ولایی و پیوند فرزندان با اهل بیت (ع) آشنایی با فواید مصرف شاه توت برای زنان
سرخط خبرها
تربیت دهه‌نودی‌ها نیازمند شناخت عمیق این نسل است

تربیت دهه‌نودی‌ها نیازمند شناخت عمیق این نسل است

  • کد خبر: ۳۲۶۰۷۹
  • ۲۳ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۹
یک کارشناس خانواده با اشاره به اینکه تربیت دهه‌نودی‌ها نیازمند شناخت عمیق این نسل است، گفت: این نسل از بسیاری جهات با کودکان دهه‌های گذشته تفاوت دارد و این تفاوت‌ها به شیوه زندگی، ابزار‌های ارتباطی و سبک تربیتشان ارتباط دارد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حجت‌الاسلام محمد تقیان اظهار کرد: تربیت دهه نودی‌ها نیازمند شناخت عمیق این نسل است. برای آنکه بتوانیم تربیتی مؤثر و مناسب برای آنان ارائه دهیم، باید به درک درستی از ویژگی‌ها و نیازهایشان دست یابیم. کودکان و نوجوانان دهه نودی، به دلیل رشد در دوره‌ای که فناوری و فرهنگ اجتماعی دستخوش تغییرات شگرفی شده، ویژگی‌های منحصربه‌فردی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: این نسل از بسیاری جهات با کودکان دهه‌های گذشته تفاوت دارد و این تفاوت‌ها به شیوه زندگی، ابزارهای ارتباطی و سبک تربیتشان ارتباط دارد. شناخت این ویژگی‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا رویکردهای تربیتی بهتری را برای آنان طراحی کنیم.

این کارشناس خانواده با اشاره به اینکه کودکان دهه نودی از سنین کم با تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، بازی‌های دیجیتال و اپلیکیشن‌ها آشنا شده‌اند. این آشنایی سبب شده است که آنان مهارت‌های تکنولوژیکی بیشتری نسبت به نسل‌های پیشین کسب کنند، یادآور شد: این نسل به اطلاعات گسترده ای دسترسی دارند و در دنیای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی پرورش یافته و به همین دلیل، اطلاعات را سریع‌تر و آسان‌تر از نسل‌های گذشته دریافت می‌کند.

تقیان با اشاره به اینکه کودکان دهه نودی به واسطه استفاده روزانه از ابزارهای دیجیتال، توانایی تصمیم‌گیری سریع و تحلیل اطلاعات را به دست آورده‌اند، بیان کرد: آنها از طریق منابع آنلاین، به دانش‌های متنوعی دسترسی دارند و می‌توانند در زمینه‌های گوناگون خود را توانمند سازند، این ویژگی‌ها نشان‌دهنده‌ی پتانسیل بالای این نسل در مواجهه با چالش‌های دنیای مدرن است.

وی با اشاره به اینکه این نسل تمایل بیشتری به برقراری ارتباط از طریق پیام‌های آنلاین، تماس تصویری و شبکه‌های اجتماعی دارد، در حالی که کودکان دهه‌های قبلی بیشتر به ارتباط حضوری وابسته بودند، تصریح کرد: آنها در تولید محتوای دیجیتال، مثل عکس‌ها و ویدئوهای کوتاه، توانایی خلاقانه دارند.

این کارشناس خانواده تاکید کرد: کودکان بیشتر از رفتار والدین یاد می‌گیرند تا از نصیحت‌ها. برای مثال اگر ببینند والدینشان بعد از خوردن غذا، ظرف‌ها را شسته یا محیط را مرتب می‌کنند، احتمالاً همین رفتار را تقلید خواهند کرد و همینطور برای کودکان از شخصیت‌های محبوب یا داستان‌های الهام‌بخش استفاده کنیم تا به آنها نشان دهیم مسئولیت‌پذیری چقدر ارزشمند است.

تقیان افزود: پرورش حس مسئولیت‌پذیری در کودکان و نوجوانان دهه نودی نیازمند صبر، توجه و استفاده از روش‌های خلاقانه است، بنابراین، مهم این است که والدین و مربیان با توجه به ویژگی‌های فردی هر کودک، مسیر تربیتی مناسب را انتخاب کنند و به تدریج مسئولیت‌ها را به آنها واگذار کنند.

منبع: خبرگزاری حوزه

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.