لزوم تذکر بانک مرکزی به بانک‌ها برای تسریع در پرداخت وام‌های ازدواج و فرزندآوری به متقاضیان برگزاری جشنواره تفریحی‌ورزشی «شهردخت» با محوریت دختران مشهدی در ۵ بوستان مشهد نقش دختران در بهبود آینده کشور چیست؟ پیروزی شاگردان سلیمانی در اولین دیدار برابر فیلیپین در جام ملت‌های فوتسال زنان آسیا درخواست برقراری حق اولاد و عائله‌مندی برای بانوان شاغل و حمایت از حقوق برابر زن و مرد هویت‌یابی، مسئله اصلی دختران در جامعه امروز افزایش آگاهی مادران، کلید ترویج زایمان طبیعی در کشور بررسی نقش دختران ایرانی در دیپلماسی عمومی مشارکت ۲۰ درصدی زنان خراسان شمالی در فعالیت‌های اقتصادی این استان برگزاری برنامه‌های متنوع دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در دهه کرامت ۱۴۰۴ ویژه بانوان دانشگاهی برگزاری نخستین جشنواره ملی عکس «خانواده ایرانی» با هدف پاسداشت ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی نهاد خانواده استقبال دختران خراسانی از ورزش قایقرانی بررسی دلایل انتخاب حجاب توسط زن مسلمان در کشورهای غربی صبر و بردباری والدین، از ارکان مهم در تربیت کودکان بیش‌فعال معرفی نمایندگان ایران برای شرکت در اتحادیه تجاری زنان بریکس روایت داستان‌های عروسک‌ها و نقش آن‌ها در زندگی کودکان و دختران اقوام مختلف در یک مستند خانوادگی آمار تولد نوزادان ایرانی در سال ۱۴۰۳ چقدر اعلام شده است؟ عدم ارتباط میان مراقبت از دندان‌های کودکان با شیر خوردن آنها در ۲ سال اول زندگی
سرخط خبرها
نگاهی به ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد شهید فاطمه حسونه عکاس فلسطینی و آثار او

نگاهی به ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد شهید فاطمه حسونه عکاس فلسطینی و آثار او

  • کد خبر: ۳۳۰۲۵۷
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۲
یک فعال حوزه خانواده با اشاره به ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد شهید فاطمه حسونه عکاس فلسطینی و آثار او، گفت: این دختر عکاس فلسطینی از عکاسی، به عنوان «سلاح روایت» در گفتمان حقوق بشری استفاده می‌کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ راضیه اکبری با تاکید بر اینکه دوربین، عصای دست فاطمه شد؛ ابزاری برای ثبت آنچه دیگران نمی‌دیدند یا نمی‌خواستند ببینند. او با لنز خود، به قلب فاجعه سفر می‌کرد؛ نه برای نمایش رنج، که برای یافتن شکوه انسانیت. لبخند کودکی در میان آوار، دستان پینه‌بسته مادری داغدار، و نگاه مصمم جوانی که برای آزادی، جانش را در کف گرفته بود؛ اینها، سوژه‌های نابِ فاطمه بودند، اظهار کرد: عکس‌های او، تنها تصویر نبودند؛ روایت بودند؛ شهادت‌نامه بودند. فریادی بودند در گلو خفه، که از ورای مرز‌ها و زبان‌ها، قلب‌ها را به تپش وامی‌داشتند. هر فریم، قصیده‌ای بود در رثای انسانیت، در محکومیت ظلم و در ستایش امید.

وی ادامه داد: فاطمه حسونه تنها یک عکاس خبری نبود؛ او هنرمندی بود که با نگاهی ژرف و دیدگاهی متمایز، فاجعه را به بوم نقاشی خود تبدیل می‌کرد. سبک او، ترکیبی بود از زیبایی‌شناسی و فاجعه؛ ثبت همزمان شکوه انسانیت در میان ویرانی‌ها، با تأکید بر جزئیاتی مانند لبخند کودکان در آوار یا دستان پینه‌بسته‌ی مادران. عکس‌هایش، روایت‌هایی چندلایه بودند؛ نه صرفاً مستند، بلکه بیانیه‌های هنری-سیاسی که خشونت ساختاری را در قالب نماد‌های انسانی بازتاب می‌دادند.

این بانوی فعال در حوزه خانواده با بیان اینکه حسونه قهرمانان خود را از میان غیرنظامیان انتخاب می‌کرد؛ کودکان، زنان و سالخوردگانی گمنام که در برابر اشغال، مقاومت می‌کردند. فاطمه، استادی بود در استفاده از تضادها؛ نور و تاریکی، زندگی و مرگ، امید و یأس، افزود: او با این تقابل‌ها، تأثیری دراماتیک بر مخاطب می‌گذاشت و از دریچه‌ی یک چشم‌انداز زنانه، به نقش زنان در بحران می‌نگریست؛ از مادران داغ‌دیده تا دختران نوجوانی که سنگر زندگی را حفظ می‌کردند.

منبع: مهر

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.