اگر از این غصه بمیریم رواست آزادی ۷ زندانی با انگشتر اهدایی رهبری به بانوی قهرمان ویدئو | کارآفرینی با کندو از حیاط خانه تا صادرات به آنسوی مرز‌ها احکام روزه زنان در ایام عادت ماهانه چگونه است؟ تاثیر شدید افسردگی بر سلامت قلب زنان موشن گرافیک | اثرات کاهش جمعیت ابتلاء خانواده‌های ایرانی به بیماری تک فرزندی چاقی می‌تواند سلامت روان زنان را مختل کند هشدار پزشکان به چاله جمعیتی خراسان رضوی | ضرورت برنامه سازی ویژه جوانی جمعیت ویدئو | سریع‌ترین گل لیگ برتر فوتبال زنان پایان سفر۶ روزه به نیویورک؛ خزعلی: باید برای پایان رنج مردم غزه تصمیمی عملی گرفته شود چرا دوران عقد نباید طولانی شود؟ «سلطنت‌زرنگار» یکی از نخستین محصلان مدارس دخترانه مشهد گفت‌وگو با بانوی قطع نخاعی که با دهان نقاشی می‌کشد | یک دنیا دویده‌ام! پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان گفت‌وگو با بانویی که در زندان صدام اسیر بود | گفتند شوهرت در اسید حل شد نخستین زن عکاس در مشهد نگاهی به زنان در تاریخ ایرانیان | عزت‌الدوله و سرنوشتی که فراز و نشیب آن در تاریخ گم شد اماکن متبرکه و زیارت زنان بازخوانی کتاب «زن‌آقا» | روایتی جذاب از سبک زندگی روحانیت
سرخط خبرها
زنان سلبریتی الگویی مناقشه برانگیز برای دختران نوجوان

زنان سلبریتی الگویی مناقشه برانگیز برای دختران نوجوان

  • کد خبر: ۳۳۱۲۴
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
دختران نوجوان از مخاطبان ثابت صفحات زنان سلبریتی هستند که باعث می‌شود سبک زندگی و تفکرشان را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش شهرآرانیوز، یکی از مهم‌ترین گروه‌های زنان در اینستاگرام، زنان ستاره سینما یا اصطلاحا زنان سلبریتی هستند. اهمیت آن‌ها از این جهت است که صفحات اینستاگرامی‌شان دنبال‌کننده‌های بسیاری دارد و افراد زیادی آن‌ها را می‌شناسند.

سلبریتی شخصی است که از سوی تعداد زیادی از افراد شناخته شده و به اصطلاح مشهور باشد. اما هر فرد مشهوری سلبریتی نیست. سلبریتی ها علاوه بر شهرت، از قدرت تأثیرگذاری فرهنگی، اجتماعی و عاطفی بر مخاطبان نیز برخوردارند.

این محبوبیت و قدرت تأثیرگذاری جمع های هواداران را حول آن ها به وجود می آورد. شبکه های اجتماعی به آن ها امکان داده است به طور مستقیم با هواداران خود در ارتباط باشند و گفت وگو کنند. هم اکنون صفحات بسیار زیادی که خود را هوادار یک سلبریتی می نامند در اینستاگرام وجود دارد.

آن ها سلبریتی هایی هستند که صدها صفحه هواداری با نامشان در اینستاگرام فعالیت می کنند و به ستایش و طرف داری از ایشان می پردازند که صاحبان صفحات هواداری اغلب دختران نوجوان هستند.

دختران نوجوان از مخاطبان ثابت صفحات زنان سلبریتی هستند. نوجوانی سنی است که فرد به دنبال الگو و ایده آلی برای زندگی اش می گردد. پس از اطرافیان نزدیک نوجوان، سلبریتی ها در دسترس ترین الگوها هستند زیرا آن ها مشهورند و به واسطه شبکه های اجتماعی راحت تر از الگوهای دیگر مثل استادان، صاحب نظران و افراد موفق حوزه های مختلف، در معرض دید نوجوانان قرار دارند.

البته این یک خلأ فرهنگی است. خلأیی که در آن فردی صرفا به علت زیبایی یا بازی در یک فیلم مشهورتر از یک دانشمند در رشته ای علمی است.

زنان سلبریتی در واقع الگوی رؤیایی دختران نوجوان هستند، رؤیایی از زیبایی، موفقیت و محبوبیت. زیبایی و محبوبیت ۲ ویژگی است که زنان همیشه به دنبال آن هستند و برای به دست آوردنش تلاش می کنند.

سلبریتی‌ها این ۲ ویژگی را در حد اعلا دارند یا سعی می کنند این طور وانمود کنند که دارند! لذا زنان و دختران جوان آرمان و آرزوی زیبایی و محبوبیت را به شکل تمام و کمال در زنان سلبریتی می یابند. به همین علت است که صفحات آن ها را دنبال می کنند تا بتوانند میل و آرزوهای خود را در آینه ای عینی ببینند.

آنچه در این رابطه برای دختران نوجوان آسیب زاست این است که تصورشان از زن موفق، زن محبوب و زن امروزی خلاصه شود به زنی که خوش لباس است، زیباست و روی صحنه نمایش یا فیلم دیده می شود. این همان نقطه ای است که دختران را از تلاش برای کسب علم، اندیشه و تأثیرگذاری های اجتماعی و فرهنگی بازمی دارد.

اگر سلبریتی ها به الگوی دختران تبدیل شوند، دیده شدن و تلاش برای دیده شدن به آرمان و آرزوی اصلی آن ها تبدیل خواهد شد و افق بلندتری مقابل دیدگانشان قرار نمی گیرد.

امروز ما در دنیای رسانه های تصویری زندگی می کنیم. سینما، تلویزیون و شبکه هایی مثل اینستاگرام همه ما را در دنیایی از تصاویر غرق می کنند. در چنین دنیایی هرچه بیشتر دیده شود برای مخاطبان باارزش تر محسوب می شود.

لذا همه در تقلا و رقابت برای بیشتر دیده شدن هستند. سلبریتی ها نمادی از این بیشتر دیده شدن هستند و به این فرهنگ غلط دامن می زنند. زمانی که معیار ارزشمندی افراد به جای فکر، اندیشه، اخلاق و کرامت های انسانی، فقط دیده شدن باشد، تمام هم و غم آن ها به ابعاد ظاهری مانند پوشش و آرایش، و نمایش خود محدود خواهد شد.

دختران نوجوان به تقلید از سلبریتی ها، اینفلوئنسرها و شاخ های اینستاگرامی، اصلی ترین دغدغه شان زیبایی ظاهری است. آن ها بر خلاف دختران نسل های قبل تر از خود، آرمان ها و رؤیاهای بزرگ اجتماعی و فرهنگی یا حتی خانوادگی را در سر نمی پرورانند بلکه فقط به دنبال لذت، زیبایی و دیده شدن های لحظه ای هستند.

این مسئله به نقیصه ای فرهنگی در جامعه ما مربوط می شود و آن این است که الگویی به روز و موفق از زن امروزی به دختران نوجوان معرفی نشده است، زنان موفقی که در عرصه های علمی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، کار آفرینی و غیره به آن ها نشان داده شوند، در شبکه های اجتماعی حضور فعال داشته باشند، معروف باشند، دیده شوند و الگویی متفاوت از زنان سلبریتی برای دختران باشند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.