دعوای جای پارک در مشهد، جان دختر جوان را نجات داد | در کلانتری سجاد چه گذشت؟ تاکید بر گسترش همکاری‌های مشترک در حوزه زنان و خانواده، محور گفت و گوی تلفنی زهرا بهروز آذر و همتای تاجیکستانی چای سبز جایگاه ویژه‌ای در سبک زندگی سالم دارد| معرفی مهم‌ترین خواص نکات مهمی که برای پخت و توزیع غذای نذری باید رعایت شود دعوای شما با همسرتان، می‌تواند شروع یک خیانت باشد + راهکارها نتیجه یک تحقیق روی ۸ هزار جوان ایرانی فاش کرد: تحصیل‌کرده‌هاو پولدارها کمتر بچه می‌خواهند ! این مواد شیمیایی را از زندگی‌تان حذف کنید تا بارداری سالم‌تری داشته باشید قهرمان مسابقات هندبال نونهالان دختر خراسان رضوی مشخص شد زنان چطور می‌توانند هیئت‌های عزاداری محرم را از زباله پلاستیکی نجات دهند؟ فوت پیرترین زن ایران| بانویی که متعلق به ۵ نسل گذشته بود سهم اعتیاد زنان در ایران حدود یک سوم میانگین جهانی است فرمول طلایی مادران برای بردن کودک به هیئت و روضه محرم پیشگیری از سقط جنین؛ نیازمند رویکرد جامع، علمی و چندبخشی است درخشش دختر اسکیت‌باز سرعت خراسان رضوی در رقابت‌های کشوری صعود ۱۰۹ پله‌ای دختر تنیسور ایرانی در رنکینگ جهانی سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان ایران: برگزاری رقابت‌های باشگاهی، انگیزه را افزایش می‌دهد داستان یک کتاب؛ ۱۱ زن ایرانی از روزهایی نوشتند که «گلوله» زندگی را نشانه گرفت ۴ خراسانی در تیم ملی والیبال کمتر از ۱۸ سال دختران| مشهدی‌ها حریفان آسیایی خود را شناختند مصرف این ادویه جادویی از پیری زودرس پیشگیری می‌کند!
سرخط خبرها
خطرات مصرف بیش از حد آهن در دوران سالمندی

خطرات مصرف بیش از حد آهن در دوران سالمندی

  • کد خبر: ۳۵۴۶۹۸
  • ۰۶ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۳
متخصصان هشدار می‌دهند مصرف خودسرانه مکمل آهن برای زنان بالای ۵۰ سال به دلیل توقف قاعدگی و کاهش نیاز بدن، خطرناک است. در عوض، تأمین پروتئین، ویتامین D، کلسیم و B۱۲ از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌های مناسب زیر نظر پزشک، در این سنین ضروری است.

به گزارش شهرآرانیوز، با افزایش سن، نیاز‌های تغذیه‌ای بدن دستخوش تغییرات قابل توجهی می‌شود. به همین دلیل، مکملی که در جوانی برای بدن مفید بوده، ممکن است در دوران سالمندی نه تنها غیرضروری، بلکه خطرآفرین باشد. یکی از مهم‌ترین این موارد که متخصصان درباره آن هشدار می‌دهند، مکمل آهن برای زنان بالای ۵۰ سال است.

به گفته کیتی داد، متخصص تغذیه سالمندی، نیاز زنان به آهن پس از دوران یائسگی و توقف قاعدگی به شدت کاهش می‌یابد. میزان توصیه‌شده روزانه برای این گروه سنی تنها ۸ میلی‌گرم است، در حالی که بسیاری از مکمل‌های موجود در بازار حاوی دوز‌های بسیار بالاتر (۲۵ میلی‌گرم یا بیشتر) هستند که می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.

چرا آهن بیش از حد خطرناک است؟

آهن یک ماده معدنی حیاتی برای تولید انرژی، اکسیژن‌رسانی و تقویت سیستم ایمنی است، اما مصرف بی‌رویه آن عوارض جانبی جدی به دنبال دارد. دریافت بیش از ۴۵ میلی‌گرم آهن در روز می‌تواند موجب مشکلات گوارشی شدید مانند یبوست، تهوع، دل‌درد و اسهال شود و در موارد حادتر، به مسمومیت و حتی مرگ منجر شود.

بنابراین، متخصصان تاکید دارند که زنان بالای ۵۰ سال باید از مصرف خودسرانه مکمل آهن با دوز بالا پرهیز کنند. این به معنای حذف غذا‌های غنی از آهن نیست، بلکه تمرکز باید بر دریافت این ماده معدنی از منابع طبیعی و سالم باشد.

دیگر نیاز‌های تغذیه‌ای پس از ۵۰ سالگی

کاهش نیاز به آهن تنها یکی از تغییرات این دوران است. در مقابل، با بالا رفتن سن و برای مقابله با تحلیل طبیعی عضلات، نیاز بدن به پروتئین افزایش می‌یابد. توصیه می‌شود زنان در این سن به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن، روزانه بین ۱.۲ تا ۱.۶ گرم پروتئین مصرف کنند.

همچنین برای پیشگیری از پوکی استخوان، نیاز به ویتامین دی، کلسیم و ویتامین B۱۲ بیشتر می‌شود. با افزایش سن، جذب ویتامین B۱۲ از طریق غذا کاهش می‌یابد، بنابراین دریافت آن از طریق مکمل‌ها یا غذا‌های غنی‌شده ضروری است. توصیه روزانه شامل ۶۰۰ واحد ویتامین دی، ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم و ۲.۴ میکروگرم ویتامین B۱۲ است.

در نهایت، بهترین راه برای تنظیم یک برنامه غذایی و مصرف مکمل‌های مناسب، مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه است تا با در نظر گرفتن شرایط فردی، از بروز کمبود‌ها و یا مصرف بیش از حد مواد مغذی جلوگیری شود.

منبع: همشهری

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.