پری دخت‌های ایران، برای ایران | روایت مؤثر حضور زنان در جام رسانه امید برگزاری ۸ هزار روضه الزهرا (س) در کشور| روضه‌ها، پایگاه اجتماعی ترویج فرهنگ فاطمی هستند بررسی دلایل تولد نارس برخی نوزادان پرداخت ۱۲۳ همت وام ازدواج به زوج‌های جوان دوپینگ سلامت در روز‌های خاکستری |چطور بدنمان را در برابر آلودگی هوا مقاوم کنیم؟ مصائب شیرین یک مادرِ معلم | روایت زنی که تمام عمرش را پای کلاس گذاشت تو منو بیدار کردی! پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان | از بازنشستگی زنان تا پرینت مکالمات حال خوب از باور‌های خوب آغاز می‌شود صعود ۹۵ پله‌ای ندا شهسواری پس از قهرمانی در بازی‌های همبستگی اسلامی سن فرزندآوری در خراسان رضوی پایین‌تر از میانگین کشوری روایت دختر «ورژن طلایی» هندبال ایران از حضور ۱۴ ساله‌اش در تیم ملی از اولین هدیه تا آخرین نگاه| روایت عاشقانه افسانه برکی از همسر شهیدش تولیدات «ضدجمعیتی» شبکه نمایش خانگی متوقف می‌شود وعده بنی‌صدر و نوعروس سوسنگرد
سرخط خبرها
نقد ادبیات کودک، شاخه‌ای نوپا از مطالعات ادبی

نقد ادبیات کودک، شاخه‌ای نوپا از مطالعات ادبی

  • کد خبر: ۳۶۴۱۴۰
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۱
یک پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به اینکه ادبیات کودک، نه تنها در ایران، که در تمام جهان شاخه‌ای نوپا از مطالعات ادبی است، گفت: آثار ادبی که در نتیجه درک از جهان کودک برای کودک خلق می‌شوند اصیل‌تر و مناسب‌تر خواهند بود.

محبوبه عظیم زاده| شهرآرانیوز؛ رؤیا یداللهی با بیان اینکه ادبیات کودک همیشه و در همه فرهنگ‌ها بیشتر بازتاب برداشت و تصویر بزرگسالان از واقعیت کودک است، به این دلیل ساده که ادبیات کودک را بزرگ سالان می‌نویسند، نه کودکان. بنابراین، آن‌ها همیشه پیش فرض‌ها و پیش انگاشت‌های خود را بر این ادبیات تحمیل می‌کنند، اظهار کرد: درواقع، ما هرگز به کودک واقعی دسترسی نداریم و همواره با «پدیدار» کودک مواجهیم و تلاش می‌کنیم هرچه بیشتر این پدیدار را از منظر‌های گوناگون بفهمیم و به اقتضای این فهم آثاری مناسب او خلق کنیم.

وی با اشاره به اینکه هرچه خود را بیشتر در معرض تجربه کودک و جهان او قرار بدهیم و از منظر‌های متنوع تری او را تجربه کنیم، فهم ما عمیق‌تر و دقیق‌تر خواهد بود، افزود: بنابراین، آثار ادبی که در نتیجه چنین فهمی برای کودک خلق می‌شوند نیز اصیل‌تر و مناسب‌تر خواهند بود.

این پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به اینکه ادبیات کودک، نه تنها در ایران، که در تمام جهان شاخه‌ای نوپا از مطالعات ادبی است، ادامه داد: در ایران، اگر دقیق بخواهم بگویم، هنوز نقد ادبی برای آثار ادبیات کودک به درستی شکل نگرفته و گرچه ممکن است ازنظر کمی آثاری که در نقد و تحلیل ادبیات کودک منتشر شده‌اند چندان هم کم نباشند، ازنظر کیفی، غالبا، آن چنان قوتی ندارند که بتوان جریان‌هایی شناسنامه دار و جدی در آن‌ها ردیابی کرد، چیزی که برای شکل گیری نقد ادبی پویا در هر فرهنگ و زبانی ضروری است.

یداللهی با اشاره به اینکه البته در قیاس با سال‌های گذشته، اخیرا به خصوص با پیدایی گرایش ادبیات کودک در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه ها- این حوزه مطالعاتی تا حدی در شکل آکادمیک رونق گرفته است، یادآور شد:، اما هم چنان، به دلیل فقدان منابع مطالعاتی ضروری و کافی، و کمبود نشریات تخصصی و نیز جدی تلقی نشدن این شاخه مطالعاتی در کنار سایر شاخه‌های مطالعاتی رشته ادبیات، هنوز، جز معدودی آثار برجسته که هریک جداجدا و بدون پیوند با سایر پژوهش‌ها و نقد‌ها پدید آمده‌اند، باقی آنچه با عنوان نقد ادبیات کودک منتشر می‌شود، اغلب فاقد پایه‌های نظری محکم، ناروشمند و صرفا برای پر کردن فهرست سوابق پژوهشی نوشته شده‌اند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.