به گزارش شهرآرانیوز؛ به گفته یک درمانگر اختلالات یادگیری، تکالیف کوتاهتر ولی منظم و هدفمند، تأثیر قابلتوجهی در تثبیت مفاهیم در ذهن دانشآموزان دارد و یادگیری عمیقتر را به دنبال دارد.
پریسا خسروتاش اظهار کرد: تکالیف کوتاهتر ولی منظم و هدفمند، تأثیر قابلتوجهی در تثبیت مفاهیم در ذهن دانشآموزان دارد و یادگیری عمیقتر را به دنبال دارد.
وی با اشاره به تاثیر میزان تکالیف بر روند یادگیری دانشآموزان، بیان کرد: ظرفیت ذهن دانشآموزان در بازههای زمانی مشخص، متفاوت است و معمولاً مغز دانشآموزان دبستانی در بازه ۳۵ تا ۴۵ دقیقه و دانشآموزان دوره متوسطه تا حدود یک ساعت و نیم، عملکرد بهتری دارد.
درمانگر اختلالات یادگیری ادامه داد: پس از این مدت، توانایی مغز به شدت کاهش مییابد و خستگی شناختی موجب افت انگیزه و تمرکز میشود. این موضوع باعث میشود دانشآموزان به جای یادگیری مفید، دچار دلزدگی شوند و تمایل داشته باشند از فضای تکالیف فاصله بگیرند.
خسروتاش افزود: تکالیف طولانی، به ویژه وقتی بدون توجه به ظرفیت شناختی دانشآموز طراحی شوند، نه تنها فشار روانی را افزایش میدهند بلکه باعث خستگی ذهنی، افت انگیزه و کاهش تمرکز میشوند. این مسئله به خصوص برای دانشآموزان دبستانی که توان شناختی محدود تری دارند، بیشتر آسیبزا است.
به گفته وی، هدف اصلی آموزش باید یادگیری عمیق و قابل انتقال به موقعیتهای واقعی زندگی باشد، اما حجم بالای تکالیف و طولانی بودن آنها، مانع تحقق این هدف میشود و دانشآموزان توانایی انتقال دانش را به موقعیتهای جدید از دست میدهند.
این درمانگر اختلالات یادگیری تصریح کرد: تکالیف طولانی فشار روانی مداومی روی دانشآموز ایجاد میکنند که ممکن است به اضطراب تحصیلی، اضطراب امتحان، بیعلاقگی، خستگی مزمن و حتی کنارهگیری از فرایند یادگیری منجر شود. این حس منفی ممکن است از یک درس به سایر دروس نیز منتقل شود و فضای کلی یادگیری را منفی کند.
منبع: ایسنا