گلایه‌های کاپیتان تیم بسکتبال بانوان مشهد| جمعه در مشهد بازی داریم شهسواری به فینال بازی‌های کشور‌های اسلامی صعود کرد آیا نابرابری آموزشی هنوز زنده است؟ برگزاری نخستین جشنواره تقدیر از بانوان کارآفرین خراسان رضوی در هفته گرامیداشت مقام زن در مشهد فرزند سردار شهید سلامی در مشهد: زنان ایرانی ستون‌های تاب‌آوری و مقاومت ملی‌اند | تأکید بر معرفی الگو‌های بومی زنان در استان‌ها تیم ملی والیبال زنان برنزی شد تحویل ۱۰ هزار واحد استیجاری به زوج‌های جوان با حذف وعده‌های غذایی، لاغر نمی‌شوید! چله معارف فاطمی در دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(ع) آغاز شد روایت فرازونشیب‌های زندگی اولین بانوی نماینده مجلس شورای اسلامی پدیده‌ای به نام «فیلم فرمالیته» | در گذشته، حریم خصوصی حرمت داشت آسیب‌های یک بحران پنهان برای فرزندان | تهدید سلامت روان با طلاق عاطفی ضرورت اقدام جهادی در حوزه ازدواج جوانان حضور ۲ تیم هندبال دختران خراسانی در  لیگ آیندگان کسب مدال طلا بانوی کاراته‌کای دهه هشتادی در ریاض مشاوره پیش از ازدواج کلید کاهش آسیب‌های مهریه
سرخط خبرها
آیا نابرابری آموزشی هنوز زنده است؟

آیا نابرابری آموزشی هنوز زنده است؟

  • کد خبر: ۳۷۲۵۲۲
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۴ - ۱۷:۱۵
هنوز میلیون‌ها کودک در جهان تنها به دلیل دختر بودن یا زیستن در منطقه‌ای خاص، از حق تحصیل محروم‌اند؛ محرومیتی که آینده‌ی فردی و جمعی آنان را تهدید می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، هر کودکی، فارغ از محل تولد یا جنسیتش، حق دارد از سلامت، تحصیل و حمایت برخوردار باشد. با این حال، هنوز میلیون‌ها کودک در جهان تنها به دلیل دختر بودن یا زیستن در منطقه‌ای خاص، از این حق محروم‌اند؛ محرومیتی که آینده‌ی فردی و جمعی آنان را تهدید می‌کند.

از ویرانی جنگ تا تولد یونیسف

پس از جنگ جهانی دوم، وضعیت کودکان در اروپا بحرانی بود. در پاسخ به این شرایط، سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۶ «صندوق اضطراری کودکان ملل متحد» یا همان یونیسف را برای کمک‌های غذایی، پوشاک و خدمات بهداشتی پایه‌گذاری کرد. یونیسف که در آغاز موقت بود، در سال ۱۹۵۳ به نهادی دائمی تبدیل شد و از آن پس مأموریت خود را بر حمایت جهانی از کودکان متمرکز کرد.

بیانیه و پیمان‌نامه‌ای برای دفاع از کودکی

در سال ۱۹۵۹، «بیانیه حقوق کودک» تصویب شد و مفاهیمی، چون حق تحصیل، مراقبت‌های بهداشتی، تغذیه و سرپناه برای همه‌ی کودکان جهان به رسمیت شناخته شد. سه دهه بعد، در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۹، مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب «پیمان‌نامه حقوق کودک»، نگاه جهان را به کودک به‌عنوان انسانی با حقوق مستقل تغییر داد؛ نگاهی که تا امروز پایه و مبنای همه‌ی فعالیت‌های یونیسف است.

تحصیل، سنگ‌بنای برابری

با گذر از دوره‌ی بازسازی پس از جنگ، توجه یونیسف از تأمین نیاز‌های اولیه به توسعه آموزش معطوف شد. با این وجود، همچنان بیش از ۱۷۵ میلیون کودک در جهان از تحصیلات پیش‌دبستانی بازمانده‌اند. گزارش یونسکو در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد شش کودک از هر ده کودک بدون یادگیری مهارت‌های پایه، دبستان را رها می‌کنند؛ آماری که زنگ خطر بزرگی برای آینده‌ی آموزش جهانی است.

وقتی دختر بودن مانع درس خواندن می‌شود

تحصیل، یکی از حقوق اولیه بشر است؛ اما محرومیت از آن برای دختران، تبعیضی مضاعف می‌سازد. آموزش دختران نه‌تنها سرنوشت آنان را دگرگون می‌کند، بلکه به شکوفایی اقتصادی، سلامت عمومی و کاهش درگیری‌های اجتماعی نیز می‌انجامد. با این حال، در بسیاری از کشور‌های آسیایی، عواملی، چون ازدواج زودهنگام، باور‌های سنتی و هنجار‌های جنسیتی، مانع اصلی تحصیل دختران است.

آموزش دختران، تغییری در مقیاس تاریخ

بنیاد آسیا در دهه‌های اخیر با اجرای برنامه‌هایی برای آموزش دختران در کشورهایی، چون افغانستان، ویتنام و کامبوج، تلاش کرده تا این شکاف را کاهش دهد. جین سلون، مدیر ارشد طرح توانمندسازی زنان در این بنیاد، تأکید می‌کند:

«آموزش دختران تنها یک اقدام اجتماعی نیست، بلکه سرمایه‌گذاری بر آینده‌ی ملت‌هاست.»

به باور او، اکنون زمان آن رسیده است که کشور‌های آسیایی بیش از پیش روی آموزش دختران سرمایه‌گذاری کنند؛ چرا که آینده روشن نسل بعدی در گرو همین تصمیم امروز است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.