سیمرغ بلورین زندگی تقدیم به مادران سرزمینم چشم‌هایی که هنوز می‌بینند | روایت مادرِ نخستین اهداکنندگان عضو مشهد بررسی دلایل مختلف طلاق| عدم شناخت از مهارت‌های زندگی کار دست زوجین می‌دهد لیلا زارع با سریال «سرباز کوچک امام» به تلویزیون می‌آید وقتی عشق زنجیر می‌شود | بررسی پیامدهای وابستگی فرزندان آشنایی با حقوق کودکان در خانواده و فضای مجازی نگاهی به رقابت‌های ایران در مرحله گروهی مسابقات قهرمانی جهان| تیم ملی هندبال زنان ایران به مصاف سوئیس می‌رود اختصاص ۲۶ درصد تسهیلات اشتغال‌زایی خراسان جنوبی به بانوان سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان ایران: هدفمان صعود از گروه است کسب نخستین برد تاریخ فوتسال زنان ایران در جام جهانی فرزندخواندگی غیررسمی، مسیری پرخطر| واسطه‌های فرزندخواندگی بحران ساز می‌شوند قلب‌های جاری | زنانی که با خونشان زندگی می‌بخشند کوک‌هایی برای زندگی | زنانی که با نخ و سوزن اعتیاد را پشت سر گذاشتند فرزند هنر باش | قصه دختری که با نقاشی سرنوشتش را نوشت هفت سال انتظار | روایتی از عشق، اسارت و استقامت بخشنامه فرمانداری مشهد برای دورکاری مادران دارای کودکان زیر ۶ سال اجرا نشد؟
سرخط خبرها
سیمرغ بلورین زندگی تقدیم به مادران سرزمینم

سیمرغ بلورین زندگی تقدیم به مادران سرزمینم

  • کد خبر: ۳۷۵۵۱۳
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۴ - ۱۵:۱۶
در قاب سینما و تلویزیون، مادران تصویری تمام و کمال از صبوری، مهربانی و قهرمانی ارائه می‌دهند؛ زنانی که نه تنها ستون خانه‌اند بلکه الهام‌بخش قصه‌های زندگی واقعی و هنری‌اند. از مادران مهربان قصه‌های مجید تا نقش‌های ماندگار فیلم‌های دفاع مقدس، هر یک جلوه‌ای از عشق بی‌پایان و قدرت مادرانه را به نمایش گذاشته‌اند، سیمرغ بلورینی که هیچ‌گاه در جهان واقعی به آنها اهدا نشده است.

به گزارش شهرآرانیوز، مادر در سینمای ایران همواره یادآور شاهکاری از علی حاتمی است؛ تصویری تمام و کمال از فرشته‌ای که بودنش نعمت خانه است و نبودنش گلستان خانه را به خزان می‌نشاند. فیلمی که اگرچه در سال ۱۳۶۸ ساخته شد، هنوز هر سال در روز مادر بازنشر می‌شود.

در سال ۱۳۶۹، کیومرث پوراحمد با سریال «قصه‌های مجید» تصویری ماندگار از مادرانگی ارائه داد؛ صمیمیت، سادگی و دل‌نشینی مادری که هرگز تکرار نشد. حوالی سال ۱۳۷۲، سریال «پدرسالار» نیز با محوریت پدری سخت‌گیر، زنی را به نمایش گذاشت که با صبر و مهربانی، خطا‌های فرزندان را پوشش می‌دهد و نقش میانجی‌گری را به بهترین شکل ایفا می‌کند؛ نقشی که با بازی حمیده خیرآبادی ماندگار شد.

در دهه‌های بعد، سینما و تلویزیون زنان بسیاری را در نقش مادر به تصویر کشیدند؛ مادرانی که قوی، تکیه‌گاه، حافظ حریم خانه و صبور و محکم بودند. آثار دفاع مقدس مانند «شیار ۱۴۳» و «ویلایی‌ها» مادرانی را نشان می‌دهند که سال‌ها چشم‌انتظار فرزند خود هستند و همزمان مراقب خانواده‌اند. «بوسیدن روی ماه» نیز رنج و صبوری مادر شهید را به نمایش می‌گذارد.

در سینمای اجتماعی، مادران نقش‌های آسیب‌پذیر و رنج‌دیده را نیز ایفا کرده‌اند؛ زنانی که با مشکلاتی مانند طلاق، اعتیاد یا خیانت دست و پنجه نرم می‌کنند، مانند مادر «زیر سقف دودی» و مادر «خون‌بازی».

بدون شک، مادران قصه‌های سینما و تلویزیون، بازتاب مادران واقعی‌اند؛ زنانی که با صبوری، مهربانی و قدرت، ستون خانه و دلگرمی خانواده‌اند. بسیاری از بازیگران تنها با نقش‌های کوتاه، سیمرغ بلورین دریافت کرده‌اند، اما در جهان واقعی، هیچ‌کس به این مادران سیمرغ واقعی نداد. همان‌طور که علی حاتمی می‌گفت: مادر گلستان خانه است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.