حرم نوشت های یک خادمه | دعوت نامه مخصوص چقدر با راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان آشنا هستید؟ فیبروم رحمی در کمین زنان با فشار خون بالا والدین بخوانند| اصول تربیتی و تنبیهی کودک ۴ تا ۶ ساله تفریح‌نکردن، منجربه اختلال در خانواده و افسردگی بانوان می‌شود فریز تخمک، راهی برای حفظ قدرت باروری دختران اعلام آمار مرگ‌ومیر‌های سال ۱۴۰۲ | زنان یا مردان، کدام بیشتر فوت کردند؟ نامه عاشقانه و عارفانه آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی به همسرش | بازنشر به مناسبت درگذشت بانو معصومه حائری تشریح فعالیت‌های مرکز امور بانوان بنیاد کرامت رضوی کسب طلای تاریخی دختر دونده ایران در قهرمانی آسیا ۹۵ درصد سقط جنین ها در کشور مشروع است مادران بخوانند| نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان نیاز به فضاهایی برای شادی دختران و سپری‌کردن اوقات فراغت آنان داریم تمدن‌ها با کاهش جمعیت از بین می‌روند مواد غذایی موثر در بهبود علائم «یائسگی» بسته‌شدن لوله‌های رحمی و خطر ناباروری در زنان «فاطمه»، اسم رمز صبوری در غزه + فیلم دستگیری و انهدام باندهای قاچاق دختران
سرخط خبرها
نگاهی به نقش زنان در زمینه سازی ظهور

نگاهی به نقش زنان در زمینه سازی ظهور

  • کد خبر: ۲۱۳۵۷۸
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
باتوجه به اهمیت موضوع آماده سازی زمینه‌های ظهور بنابر دلائل متعدد عقلی و نقلی مؤکد، یکی از پرسش‌های بنیادین این است که هر قشر و طیف خاص جامعه اسلامی دراین باره چه وظیفه یا رسالتی بر عهده دارد؟

به گزارش شهرآرانیوز، در عصر غیبت که دوره پنهان زیستی امام زمان (عج) است، معتقدان به مهدویت برای زمینه سازی و رسیدن به جامعه موعود جهانی، رسالت‌ها و مسئولیت‌های خطیری دارند که با پای بندی و اجرای آن‌ها می‌توانند زمینه ساز ظهور آن حضرت باشند.

در این میان، نقش زنان که نیمی از جمعیت بشر را به خود اختصاص داده، نقشی مهم و تاثیرگذاری است. زیرا زنان منتظر، علاوه بر این که نسبت به خویشتن مسئولیت دارند و باید خود را منتظران واقعی قرار دهند، هم چنین باید به دیگرسازی، یعنی تربیت و تعالی نسل منتظر نیز همت گمارند. از این رو زنان دو مسئولیت فردی و اجتماعی، برای زمینه سازی ظهور را دارند.

در حوزه فردی، زنان منتظر با پاک سازی روح و روان خود از پلیدی‌های اخلاقی و مزین شدن به شاخصه نیک، آمادگی لازم برای یاری رساندن به امام زمان (عج) را پیدا می‌کنند و در مرحله بعد با شناخت دین و دین داری کامل نسبت به امام و مقتدای خود ابراز علاقه و معرفت می‌کنند و خود را در صف منتظران واقعی قرار می‌دهند.

در حوزه اجتماعی نیز زنان منتظر، دارای رسالت‌های خطیری نظیر تربیت نسل منتظر، امر به معروف و نهی از منکر، ورود در عرصه‌های جامعه، مانند مدرسه، خانواده و پرورش یاران خاص امام زمان (عج) و ترویج عدالت در میان جامعه منتظران هستند.

زمینه سازی ظهور و جایگاه زنان

زمینه سازی و آمادگی برای ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در روایات، بیان گر اهمیت نقش مردان و زنان مؤمن است.

رسول خدا می‌فرماید: «گروهی از مردمِ مشرق، بیرون آمده برای ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف زمینه سازی می‌کنند، یعنی سلطنت ایشان را فراهم می‌سازند».

به گواه دیگر روایات، ایرانیان نقش بزرگی در زمینه سازی ظهور حضرت دارند و این روایات، ضمن بشارت، هشداری به وظیفه سنگین ایران اسلامی نیز است.

زمینه سازان انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج)، منتظران راستینی هستند که در انتظار حضرت حجت (عج) روز شماری می‌کنند و در این زمینه، جنسیت معنایی ندارد؛ تنها تفاوت، به چگونگی کارآیی هر یک از مردان و زنان برمی گردد.

در نظام اسلامی، زن و مرد از نظر حقیقت وجودی یکسان هستند و ملاک برتری انسان‌ها در تقواست. چنان که خداوند می‌فرماید: «گرامی‌ترین شما نزد خدا با تقواترین شماست» و معیار پاداش انسان‌ها بر اساس عمل صالح است و تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد.

هم چنین در جای دیگری می‌فرماید: «و هر کس کار شایسته کند ـ چه مرد باشد یا زن ـ در حالی که ایمان داشته باشد، در نتیجة آن داخل بهشت می‌شود».

صرف نظر از حقیقت وجودی انسان ها، نمی‌توان تفاوت‌های ظاهری و جسمی و روانی مرد و زن را نادیده گرفت. هر یک طبق نظام خلقت، دارای جایگاه ویژه‌ای می‌باشند؛ بنابراین قراردادن هر یک در جایگاه صحیح خود موجب رشد و شکوفایی آن‌ها می‌شود.

آشنایی با وظایف منتظران واقعی و عمل به آن‌ها در سطح افراد و جامعه، موجب اصلاح جامعه می‌شود و مقدمات ظهور را مهیا می‌سازد و آگاهی لازم را در پیروان و یاران راستین او فراهم می‌آورد؛ بنابراین وظیفه هر مسلمان مدعی، حمایت ولایت است که با وظایف خود آشنا شده و درصدد عمل به آن‌ها برآید.

غفلت برخی زنان از نقش خود در تربیت اسلامی

پیامبر (ص) در حدیثی می‌فرماید: «بزرگ خانه زن خانه است». این به معنای آن است که نقش زن و به تبع آن کانون خانواده، نقش مهمی در اسلام است. زنان وظایف سنگینی در کانون خانواده در عصر غیبت دارند.

متاسفانه برخی از زنان جامعه ما هنوز به ارزش و اقتدار خود و مهمتر از همه به اثرگذاری نقش خود در پرورش تربیت اسلامی فرزندان پی نبرده اند و همین عامل شروع فساد و ناهنجاری‌ها در جامعه است.

زن محور مدیریت درونی خانواده است و از این رو این مدیریت اگر در سایه اسلام و مهدویت باشد بسیار به زمینه ساز شدن قبل ظهور می‌تواند کمک کننده باشد.

روایاتی از ائمه اطهار نقل شده که بیانگر حضور زنان در بین یاران امام زمان (عج) است. از همین رو امام باقر (ع) می‌فرماید «به خدا قسم ۳۱۳ نفر می‌آیند که ۵۰ نفر آن‌ها زنان هستند»؛ بنابراین آنقدر نقش زنان در حکومت جهانی حضرت قابل پرداختن است که این حدیث و روایات بسیاری از حضور زنان در خط مقدمه جبهه نبرد آورده شده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.