نسل جوانِ باغیرت، متعهد و مسئولیت‌پذیر، نیاز آینده جامعه ماست شرایط حجاب با اجرای طرح نور تغییری کرده است؟ رسالت رو به گسترش آموزش زنان؛ کاهش شکاف جنسیتی کاهش مصرف نمک، راهی برای تسکین دردهای زنانه تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد رشد ۲.۴۳ درصدی موالید مادران ۲۰ تا ۲۴ سال پویش ملی «مادران نسل رضوی» از دهه کرامت در سراسر کشور آغاز خواهد شد قرارگاه تعالی زن و خانواده در سال جدید با جدیت پیگیری می‌شود در چه سنی میزان باروری زنان پایان می‌یابد؟ سیده ملک‌خاتون نخستین زن حکمران شیعه سیده ملک‌خاتون نخستین زن حکمران شیعه مروری بر زندگی نخستین بانوی دارنده دکترای ریاضی در خراسان‌رضوی | انتگرال زندگی و حساب عاشقی! قرار نیست همه‌چیز به «خاطره» تبدیل شود تجلیل از بانوان موفق جامعه کارگری رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم برابری جنسیتی همیشه به نفع بانوان نیست ویدئو | کودکان، قربانی بلاگر‌های آرایشی رکوردشکنی جوانمردی در جام‌جهانی پاراتیراندازی | تیم ایران طلا گرفت ویدئو | استقبال ویژه خانوادگی از سرمربی قهرمان آسیا با پرچم متبرک
سرخط خبرها
تحلیل آینده جمعیتی ایران از دیدگاه مجلات خارجی

تحلیل آینده جمعیتی ایران از دیدگاه مجلات خارجی

  • کد خبر: ۲۱۵۷۹۵
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
بحران‌های جمعیتی ده سال گذشته منجر به انفجار سالمندی در بیست سال آینده می‌شود. رشد جمعیت کشور اکنون از ۲۵ سال گذشته نیز پایین‌تر آمده و طبق نظر پژوهشگران کشور تا سه دهه دیگر به انفجار سالمندی می‌رسد.

به گزارش شهرآرانیوز، از عوامل بحران جمعیتی در آینده ایران می‌توان به مهاجرت، وضعیت نامناسب اقتصادی، بالارفتن سن ازدواج، تمایل زوج‌ها به زندگی بدون فرزند یا یک فرزند و تمایل به زندگی مجردی در بین جوانان نام برد که باعث بوجود آمدن این بحران شده است.

رشد جمعیت کشور اکنون از ۲۵ سال گذشته نیز پایین‌تر آمده و طبق نظر پژوهشگران کشور تا سه دهه دیگر به انفجار سالمندی می‌رسد.

وضعیت جمعیتی ایران از دید مجلات خارجی

مجله انگلیسی زبان لنست (مجله‌ای که از نظر ضریب تاثیرگذاری در بین مجلات مشهور دنیای پزشکی رتبه دوم بعد از ژورنال پزشکی نیوانگلند را دارد) در خصوص بحران سالمندی ایران نوشته است: «ایران در روند پیری جمعیت با شتاب روزافزونی رو به رو است به طوری که در سال ۲۰۲۲ نسبت افراد بالای ۶۰ سال در ایران از ۱۰ درصد کل جمعیت فراتر رفته است، در عین حال نرخ رشد جمعیت ایران ۰/۷ است که این میزان کمترین نرخ رشد جمعیت در آمار‌های ۲۵ سال گذشته بوده است.»

از دید لنست آلمان، ایتالیا، ژاپن پیرترین کشور‌های جهان می‌باشند و ایران طی دو دهه آینده نیز با این بحران دست و پنجه خواهد کرد. «در راستای چالش‌های سالمندی در ایران، سالمندان مجرد یا تنهایی هستند که در خانواده‌هایی با ابعاد کوچک‌تر زندگی می‌کنند. در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از سالمندانی که به تنهایی زندگی می‌کنند در سنین ۸۰ و بالاتر هستند.»

لنست مهاجرت جوانان و عدم تمایل به بچه دار شدن را دو عامل اساسی این بحران بشمار آورد.

دلبری، رییس انجمن سالمندان ایران اظهار کرد: در مسیر سیاست جوانی چالش‌های بسیاری وجود دارد، مردم این را باور ندارند که با تولد فرزند حمایت بیشتری از آن‌ها صورت بگیرد، و شرایط بد اقتصادی نیز به این قضیه دامن میزند.

وی همچنین در پایان افزود: اکنون ۸۰ هزار سالمند مجرد داریم، اما در آینده نزدیک این رقم به ۲ میلیون ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسید. در دهه شصت نیز بدون درنظر گرفتن برنامه، تشویق به فرزند آوری کردیم اکنون نیز چشم اندازی برای سالمندان در نظر نگرفته و تا ۲۰ سال آینده چالش‌های دوره سالمندی تبدیل به اصلی‌ترین مسائل حوزه جمعیتی و بهداشت و درمان کشور خواهد شد.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.