معرفی چهره‌های حوزوی شاخص در میان بانوان لازم و ضروری است خدمت بیش‌از ۱۵۰۰ دختر نوجوان مشهدی در «قرار نوجوانی» ویژه دهه آخر صفر ۱۴۰۳ توسعه زیرساخت‌های شهری برای خدمت به زائران دهه پایانی صفر زن تراز اسلام در عرصه اجتماع عفیف و باوقار است| گفتگو با یکی از بانوان تاثیر گذار مشهدی انتصاب بانوان در دولت چهاردهم ادامه دارد | تاکنون چند خانم در دولت چهاردهم سمت گرفته‌اند؟ روایت خبرنگار شهرآرانیوز از سفر پیاده به کربلای معلی | خوشا راهی که پایانش تو باشی خمینی، آب، سلمان فارسی و راهی که به کربلا می‌رسد یک گردهمایی خانوادگی اثرِ خستگی بر درک زمان راه اندازی موکبی به یاد مادر و دختر شهید مشهدی در کربلا اربعین فرصتی برای تربیت حسینی فرزندان آثار روانی نگاه ابزاری در استخدام خانم‌ها | خلأ امنیت روانی در محیط کار به پله نخست استخدام یا همان آگهی جذب رسیده است پیگیری لایحه الحاق ایران به سازمان توسعه زنان سازمان همکاری اسلامی «مهربانو»؛ پویش مهربانی و ایثار با اهدای خون بانوان تربیت با تئاتر | «رستن»، نمایشی زنانه در جستجوی حقیقت شانزدهمین نشست سالانه «روز اسلامی مبارزه با خشونت علیه زنان» | حکیم: جهان باید مانع جنایت‌های رژیم صهیونیستی شود در پیاده‌روی اربعین، مهمانی آداب‌دان باشیم از آن استقبال سرد تا این جاودانگی محض! نایب‌قهرمانی بانوان خراسانی در والیبال‌نشسته قهرمانی کشور نرمش‌هایی برای کمردرد‌های عصبی
سرخط خبرها
معرفی چهره‌های حوزوی شاخص در میان بانوان لازم و ضروری است

معرفی چهره‌های حوزوی شاخص در میان بانوان لازم و ضروری است

  • کد خبر: ۲۴۷۹۹۹
  • ۰۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
استاد حوزه و دانشگاه گفت: قطعاً اگر دیدگاه مسئولان نسبت به توانمندی بانوان طلبه و قدرت علمی و اجرایی آنان تغییر کند حوزه‌های خواهران نیز از حضور نقش آفرین بانوان در عرصه‌های مختلف بهره‌مند می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، قطعاً اگر دیدگاه مسئولان نسبت به توانمندی بانوان و قدرت علمی و اجرایی آنان تغییر کند حوزه‌های خواهران نیز از حضور نقش آفرین بانوان در عرصه‌های مختلف بهره‌مند می‌شود و به تبع پای این تجربه به سایر عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هم کشیده می‌شود. باید پذیرفت که بانوان طلبه مهمان ناخوانده حوزه‌ها نیستند بلکه آنان نیز همچون مردان روحانی، فرزندان حوزه به شمار می‌روند.

امروز به سراغ یکی از اساتید حوزه علمیه رفتیم تا درخصوص مسئولیت های عرصه اجتماعی بانوان طلبه گفتگو کنیم.

ابتدا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید از چه سالی تصمیم گرفتید وارد حوزه شوید و مدارج علمی را طی کنید؟

حمیده سالار زاده هستم متولد سال ۱۳۵۸ مشهد درسال ۱۳۷۷ دانشگاه رشته مامایی قبول شدم ولی به علت علاقه‌ای که به حوزه علمیه داشتم وارد این مکان شدم.

در چه زمینه‌هایی تاکنون فعالیت کردید؟

سطح ۲ حوزه علمیه و کارشناسی ارشد علوم قرآنی از دانشگاه قرآن وحدیث تهران هستم،فعالیت هایی نظیر:پژوهشگر حوزه مطالعات زنان وخانواده، مسئول انتشارات نامه نرجس، مسئول چاپ کتاب ونشریه، کارمند پژوهش مکتب نرجس، انجام فعالیت‌های پژوهشی مانند نوشتن مقاله ، فعالیت در مرکز زنان وخانواده مکتب نرجس
گذراندن دوره‌های مختلف در حوزه مسائل زنان وخانواده ومشاوره ،فعالیت در مدارس و اردو‌های جهادی، مدرس درس زن دراسلام، روش تحقیق، خانواده دراسلام

نظرتون در خصوص حضور بانوان در جامعه و مراکز مختلف اجتماعی چیست و چگونه ارزیابی میکنید؟

در اسلام زن، علاوه بر مسئولیت اداره خانه و تربیت فرزندان که از مهمترین وظایف اوست، در بسیاری از مسئولیت های اجتماعی با مردان شریک است و انجام این وظیفه خواه و ناخواه او را از حصار خانه به صحنه‌های اجتماعی می‌کشاند، که این نه تنها با حفظ حجاب و عفاف که از وظایف دیگر اوست منافات ندارد بلکه او را در بهتر انجام دادن مسئوولیت‌های اجتماعی و سلامت روانی‌اش یاری می‌کند.

به نظر شما زن تراز اسلام باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

زن تراز اسلام زنی است که ضمن ایفای نقش مادری وهمسری در اجتماع حضوری فعال دارد و می‌تواند به خوبی در سرنوشت کشورش نقش داشته باشد، تمدن ساز است، زن تراز اسلامی یکی از مهم‌ترین مطالبات مقام معظم رهبری است زن نه شرقی (الگوی اول زن) نه غربی (الگوی دوم). زن که به عنوان الگوی سوم نامیده شده است.
زن تراز انقلاب اسلامی باید الگو صحیح انتخاب کند که الگوی صحیح حضرت زهرا سلام الله علیها است که در عین حال انجام امور خانه و تربیت فرزندان برعهده اوست در آن موقعی که احساس خطر برای ولی خویش بکند به میدان می‌آید .

برای اینکه خانم‌های طلبه و محصل علوم دینی بتوانند درعرصه جامعه حضور فرهنگی اجتماعی موثر و روشنگرانه داشته باشند چه طرح و پیشنهادی دارید؟

مطالبه رهبر معظم انقلاب درباره لزوم فعالیت حوزه‌های علمیه خواهران این است که ما باید تعدادی بانوان طلبه، مهذب و عالمه در قله داشته باشیم تا دیگر بانوان در دامنه حرکت کنند. وجود بانوان طلبه در سطوح عالی حوزه محرک و انگیزه‌ای برای دختران در هدایت به تحصیل در حوزه‌های علمیه است که باید در سطح جامعه به چشم بیایند.
سپردن مسئولیت‌های حوزوی به بانوان طلبه می‌تواند زمینه‌های حضور آنها را در مجامع، شورا‌ها و مجموعه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشوری فراهم سازد.
قطعاً اگر دیدگاه مسئولان نسبت به توانمندی بانوان طلبه و قدرت علمی و اجرایی آنان تغییر کند حوزه‌های خواهران نیز از حضور نقش آفرین بانوان در عرصه‌های مختلف بهره‌مند می‌شود و به تبع پای این تجربه به سایر عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هم کشیده می‌شود،معرفی چهره‌های حوزوی شاخص در میان بانوان لازم و ضروری است،تحصیلات و اشتغال بانوان طلبه باید منعطف با مسئولیت‌های خانوادگی باشد.

الگو بودن حضرت زهرا را برای زنان عصر حاضر چگونه ارزیابی میکنید؟

حضرت زهرا (س) بعد از رحلت پیامبر (ص) مسئولیت سنگینی را برعهده داشتند ایشان نتوانستند در مقابل بدعت و نوآوری جامعه آن روز آرام و خاموش بنشینند، و برای دفاع از ولایت و اسلام در برابر مهاجرین و انصار در مدینه همراه و یاور همسرشان بودند، ایشان برای اخذ حق خود با عفاف و حجاب کامل در مسجد حاضر شدند و بین زنان و مردان پرده کشیدند؛ و از پس پرده به سخنرانی مشغول شدند. شخصاً در مساجد و مکان‌های عموم در برابر زنان انصار و مهاجر حاضر شدند و حجت را بر آنان تمام کردند و از آنها یاری می‌طلبید.

با همه اینها آن حضرت خانه داری و انجام تکالیف منزل را سعادت بزرگی می‌دانستند، زمانی که ابتدای زندگیشان پدر بزرگوارشان کار را بین او و علی (ع) تقسیم کردند، حضرت فاطمه زهرا (س) فرمودند: تنها خدا‌ می‌داند که چقدر خوشحالم، زیرا پیامبر (ص) مرا از پذیرفتن وظایف خارج از منزل و کاری که برای مردان است آزاد و راحت ساخت، اما با این حال هرگاه وظیفه الهی ایشان بود که در جامعه حاضر شوند با اصل عفاف و حجاب کامل وارد جامعه می‌شدند. نقش ایشان در دفاع از ولایت نمونه بارز حضور اجتماعی حضرت می‌باشد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.