به گزارش شهرآرانیوز، قطعاً اگر دیدگاه مسئولان نسبت به توانمندی بانوان و قدرت علمی و اجرایی آنان تغییر کند حوزههای خواهران نیز از حضور نقش آفرین بانوان در عرصههای مختلف بهرهمند میشود و به تبع پای این تجربه به سایر عرصههای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هم کشیده میشود. باید پذیرفت که بانوان طلبه مهمان ناخوانده حوزهها نیستند بلکه آنان نیز همچون مردان روحانی، فرزندان حوزه به شمار میروند.
امروز به سراغ یکی از اساتید حوزه علمیه رفتیم تا درخصوص مسئولیت های عرصه اجتماعی بانوان طلبه گفتگو کنیم.
حمیده سالار زاده هستم متولد سال ۱۳۵۸ مشهد درسال ۱۳۷۷ دانشگاه رشته مامایی قبول شدم ولی به علت علاقهای که به حوزه علمیه داشتم وارد این مکان شدم.
سطح ۲ حوزه علمیه و کارشناسی ارشد علوم قرآنی از دانشگاه قرآن وحدیث تهران هستم،فعالیت هایی نظیر:پژوهشگر حوزه مطالعات زنان وخانواده، مسئول انتشارات نامه نرجس، مسئول چاپ کتاب ونشریه، کارمند پژوهش مکتب نرجس، انجام فعالیتهای پژوهشی مانند نوشتن مقاله ، فعالیت در مرکز زنان وخانواده مکتب نرجس
گذراندن دورههای مختلف در حوزه مسائل زنان وخانواده ومشاوره ،فعالیت در مدارس و اردوهای جهادی، مدرس درس زن دراسلام، روش تحقیق، خانواده دراسلام
در اسلام زن، علاوه بر مسئولیت اداره خانه و تربیت فرزندان که از مهمترین وظایف اوست، در بسیاری از مسئولیت های اجتماعی با مردان شریک است و انجام این وظیفه خواه و ناخواه او را از حصار خانه به صحنههای اجتماعی میکشاند، که این نه تنها با حفظ حجاب و عفاف که از وظایف دیگر اوست منافات ندارد بلکه او را در بهتر انجام دادن مسئوولیتهای اجتماعی و سلامت روانیاش یاری میکند.
زن تراز اسلام زنی است که ضمن ایفای نقش مادری وهمسری در اجتماع حضوری فعال دارد و میتواند به خوبی در سرنوشت کشورش نقش داشته باشد، تمدن ساز است، زن تراز اسلامی یکی از مهمترین مطالبات مقام معظم رهبری است زن نه شرقی (الگوی اول زن) نه غربی (الگوی دوم). زن که به عنوان الگوی سوم نامیده شده است.
زن تراز انقلاب اسلامی باید الگو صحیح انتخاب کند که الگوی صحیح حضرت زهرا سلام الله علیها است که در عین حال انجام امور خانه و تربیت فرزندان برعهده اوست در آن موقعی که احساس خطر برای ولی خویش بکند به میدان میآید .
مطالبه رهبر معظم انقلاب درباره لزوم فعالیت حوزههای علمیه خواهران این است که ما باید تعدادی بانوان طلبه، مهذب و عالمه در قله داشته باشیم تا دیگر بانوان در دامنه حرکت کنند. وجود بانوان طلبه در سطوح عالی حوزه محرک و انگیزهای برای دختران در هدایت به تحصیل در حوزههای علمیه است که باید در سطح جامعه به چشم بیایند.
سپردن مسئولیتهای حوزوی به بانوان طلبه میتواند زمینههای حضور آنها را در مجامع، شوراها و مجموعههای تصمیمساز و تصمیمگیر کشوری فراهم سازد.
قطعاً اگر دیدگاه مسئولان نسبت به توانمندی بانوان طلبه و قدرت علمی و اجرایی آنان تغییر کند حوزههای خواهران نیز از حضور نقش آفرین بانوان در عرصههای مختلف بهرهمند میشود و به تبع پای این تجربه به سایر عرصههای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هم کشیده میشود،معرفی چهرههای حوزوی شاخص در میان بانوان لازم و ضروری است،تحصیلات و اشتغال بانوان طلبه باید منعطف با مسئولیتهای خانوادگی باشد.
حضرت زهرا (س) بعد از رحلت پیامبر (ص) مسئولیت سنگینی را برعهده داشتند ایشان نتوانستند در مقابل بدعت و نوآوری جامعه آن روز آرام و خاموش بنشینند، و برای دفاع از ولایت و اسلام در برابر مهاجرین و انصار در مدینه همراه و یاور همسرشان بودند، ایشان برای اخذ حق خود با عفاف و حجاب کامل در مسجد حاضر شدند و بین زنان و مردان پرده کشیدند؛ و از پس پرده به سخنرانی مشغول شدند. شخصاً در مساجد و مکانهای عموم در برابر زنان انصار و مهاجر حاضر شدند و حجت را بر آنان تمام کردند و از آنها یاری میطلبید.
با همه اینها آن حضرت خانه داری و انجام تکالیف منزل را سعادت بزرگی میدانستند، زمانی که ابتدای زندگیشان پدر بزرگوارشان کار را بین او و علی (ع) تقسیم کردند، حضرت فاطمه زهرا (س) فرمودند: تنها خدا میداند که چقدر خوشحالم، زیرا پیامبر (ص) مرا از پذیرفتن وظایف خارج از منزل و کاری که برای مردان است آزاد و راحت ساخت، اما با این حال هرگاه وظیفه الهی ایشان بود که در جامعه حاضر شوند با اصل عفاف و حجاب کامل وارد جامعه میشدند. نقش ایشان در دفاع از ولایت نمونه بارز حضور اجتماعی حضرت میباشد.