همه آنچه برای فرزندپروری باید بدانیم |‌ معرفی کتاب «دایره المعارف رفتار با کودک» همه آنچه برای فرزندداری باید بدانیم ویدئو | نویسنده فلسطینی: اسرائیل بیش از ۲۰ سال است که به دنبال کنترل جمعیت فلسطینی‌ها و بازگشت به غزه است سکته قلبی اولین عامل مرگ‌ومیر زنان در کشور است زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به اختلالات روانی هستند صعود دختران پینگ پنگ ایران در رنکینگ جهانی مسائل تخصصی زنان در کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر مشهد مطرح خواهد شد وقتی بازی در یک سریال عاملی برای زدواج زوج بازیگر می‌شود حضرت فاطمه معصومه (س) مجاهده زمان خود بودند میانگین عدد سن امید به زندگی در ایران برای بانوان ۷۸.۵۴ سال است راه‌های جذب ویتامین D در پاییز و زمستان ۷ زن و دختر اینستاگرامی در بوشهر احضار شدند مهتاب کرامتی، بازیگری که خیلی دیر چهره شد ۱۴.۴ درصد زنان بالای ۱۵ سال کشور در سال گذشته شاغل بودند انتشار کتاب از خاطرات مادر شهید حزب‌الله لبنان به قلم محبوبه‌سادات رضوی‌نیا راهکارهایی برای اصلاح کودکانی که دست بزن دارند
سرخط خبرها
سکته قلبی اولین عامل مرگ‌ومیر زنان در کشور است

سکته قلبی اولین عامل مرگ‌ومیر زنان در کشور است

  • کد خبر: ۲۹۴۵۲۲
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سکته قلبی اولین عامل مرگ‌ومیر زنان در کشور است، گفت: براساس نتایج آخرین گزارش علل مرگ‌ومیر زنان، «بیماری‌های قلبی‌عروقی که منجر به سکته قلبی می‌شود»، «سرطان پستان»، «سکته مغزی»، «دیابت» و «حوادث ترافیکی» به ترتیب پنج عامل مرگ‌ومیر زنان هستند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ صابر جباری در تشریح سلامت زنان با بیان اینکه توجه به سلامت زنان یک امر ضروری است، اظهار کرد: «زن» و «مرد»، ستون‌های اصلی سلول جامعه یعنی خانواده را تشکیل می‌دهند. اگرچه زن و مرد به عنوان ستون‌های خانواده لحاظ می‌شوند، اما زنان با توجه به نقش «همسری» و «فرزندی» که در خانواده بر عهده دارند، ستون اصلی خانواده قلمداد می‌شوند. نقش محوری زنان در سلامت روان، سلامت جسمی و سلامت اجتماعی خانواده غیرقابل کتمان است.

وی در ادامه صحبت‌هایش به گزارشی درباره علل مرگ‌ومیر زنان اشاره و خاطرنشان کرد: آخرین گزارش رسمی درباره علل رسمی مرگ‌ومیر زنان در سال ۹۹ منتشر شده و دیگر هیچ گزارش رسمی دراین باره از آن بازه زمانی تا به امروز منتشر نشده است. براساس نتایج آخرین گزارش علل مرگ‌ومیر زنان، «بیماری‌های قلبی‌عروقی که منجر به سکته قلبی می‌شود»، «سرطان پستان»، «سکته مغزی»، «دیابت» و «حوادث ترافیکی» به ترتیب پنج عامل مرگ‌ومیر زنان هستند. همچنین پنج عامل «بیماری‌های قلبی‌عروقی که منجر به سکته قلبی می‌شود»، «حوادث ترافیکی»، «سکته مغزی»، «مصرف مواد» و «خودکشی» به ترتیب جزو پنج علت اول علل مرگ‌ومیر مردان محسوب می‌شوند.

 

اهمیت ارتقاء سواد سلامت زنان

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در بررسی مقابله‌ای علل مرگ‌ومیر در مردان و زنان تصریح کرد: بررسی مقابله‌ای علل مرگ‌ومیر زنان با مردان بیانگر این است، مولفه‌های «اصلاح سبک زندگی»، «ارتقاء سواد سلامت» و «خودمراقبتی» در ارتباط با زنان می‌بایست در کانون توجه قرار گیرد. اگر مولفه‌های «اصلاح سبک زندگی»، «ارتقاء سواد سلامت» و «خودمراقبتی» مورد توجه قرار نگیرد و آموزش‌های لازم در ارتباط با مسائلی مانند «تغذیه»، «خواب و بیداری» و «عادات غذایی»، «ورزش و فعالیت فیزیکی» برای زنان به درستی تبیین نشود، نه تنها سلامت آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد، بلکه بر سلامت خانواده و سلامت جامعه نیز اثرگذار است.

 

چاقی و اضافه وزن در ۷۰ درصد زنان

وی با بیان اینکه ریسک‌فاکتور‌های متعددی سلامت زنان را تهدید می‌کند، افزود: بررسی‌ها بیانگر این است میزان شیوع فشارخون و دیابت در میان زنان به ترتیب ۳۳ و ۱۵ درصد است. البته چالش‌های سلامت زنان به فشارخون و دیابت محدود نمی‌شود؛ به طوری که حدود۷۰ درصد زنان، درجاتی از اضافه وزن و چاقی را تجربه می‌کنند.

جباری همچنین با بیان اینکه جراحی‌های زیبایی به چالشی جدی برای سلامت زنان تبدیل شده، توضیح داد: جراحی‌های زیبایی غیرضروری از نظر علم‌پزشکی به چالش جدی برای سلامت زنان تبدیل شده و متاسفانه این عمل‌ها در چند سال اخیر افزایش یافته است.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.