ماجرای اقدام خلاقانه یک خانم معلم هرمزگانی در روز جهانی کودک + عکس ۴۰ درصد زنان شاغل در برخی از استان‌های کشور در بخش صنعت مشغول هستند افزایش سهم زنان در اکوسیستم نوآوری و دانش‌بنیان از هدف‌‌های دولت چهاردهم محسوب می‌شود نگاهی به نقش متفاوت سحر دولتشاهی در فیلم سینمایی «یادگار جنوب» حریفان تیم ملی بانوان ایران در بیستمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی زنان آسیا مشخص شد آیا زندگی زناشویی بیشتر زوجین قربانی پدیده فابینگ است؟ راهیابی تیم کانوپولوی بانوان اصفهان به دیدار رده‌بندی مسابقات قهرمانی جهان از دختران هنرمند در پنجمین جشنواره تئاتر «دختران تمدن ساز» استان قم تجلیل شد راهکار‌های جلوگیری از تشدید مشاجره زوجین والدین دهه‌شصتی برای تربیت و حمایت از کودکانشان از روش‌های نوینی استفاده می‌کنند جامعه دچار شلختگی فرهنگی و آشفتگی اجتماعی شده است| دور شدن نوجوانان و جوانان از سبک زندگی ایرانی و اسلامی درباره تنها زن ایرانی امدادگر و تک‌تیرانداز در دوران دفاع مقدس ایده پزشکی بانوی ایرانی باعث برگزیده شدنش در رویداد جهانی شد بزرگترین مجموعه ابتذال جنسی و استثمار زنان در دست اسرائیل اقدام به موقع مامور پست، زن میانسال را از مرگ نجات داد سوءاستفاده‌ روانی و بهره‌کشی عاطفی چیست؟ پیروزی دختر تنیس‌باز ایران در آخرین بازی مرحله گروهی انتخابی مسابقات رولان گاروس جوانان در ژاپن استقبال بانوان مشهدی از دومین کارگاه آموزشی سفیران فرهنگی | سلیمی: مشهد می‌تواند مرکز دیپلماسی شهری در حوزه زن و خانواده در کشور باشد نگاه اسلام به حضور اجتماعی زنان ضرورت غربالگری و معاینه‌های دوره‌ای برای سلامتی بانوان | خانم عزیز! مراقب سلامتی خودت باش
سرخط خبرها
جامعه دچار شلختگی فرهنگی و آشفتگی اجتماعی شده است| دور شدن نوجوانان و جوانان از سبک زندگی ایرانی و اسلامی

جامعه دچار شلختگی فرهنگی و آشفتگی اجتماعی شده است| دور شدن نوجوانان و جوانان از سبک زندگی ایرانی و اسلامی

  • کد خبر: ۲۹۵۳۵۸
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۳
یک جامعه شناس و رفتار شناس ایرانی با اشاره به اینکه در حال حاضر جامعه ما دچار شلختگی فرهنگی و آشفتگی اجتماعی شده، نسبت به اشکالات دور شدن نوجوانان و جوانان از سبک زندگی ایرانی و اسلامی هشدار داد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مجید ابهری می‌گوید: «لباس پوشیدن، غذا خوردن، حرف زدن، آرایش و پیرایش، روابط عاطفی و اجتماعی و... محور‌های اصلی در تابعیت از سبک زندگی هستند. سبک زندگی محور مهمی در جهت تعیین و تعریف بسیاری از رفتار‌های ما در جامعه است.»

این جامعه شناس و رفتار شناس ایرانی معتقد است در حال حاضر جامعه ما دچار شلختگی فرهنگی و آشفتگی اجتماعی شده و از آنجایی که برخی از والدین و مربیان درباره فرزندان، نوجوانان و جوانان احساس مسئولیت نکرده و یا اینکه این احساس چندان قاطعانه و خلاق و سازنده نبوده، جوانان در تابعیت از سلبریتی‌ها، فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای، انواع پوشش‌ها را از روی نماد‌های موجود در این فضا‌ها انتخاب کرده و به‌کار می‌برند.

وی درباره آشفتگی‌های سبک زندگی در جامعه ایران می‌گوید: «امروزه در آرایش موی سر و صورت جوانان کشور، خصوصاً در پسران می‌بینیم که نیمه‌ای از مو‌های سر به کلی تراشیده شده و نیمه دیگر بلند و بافته شده است. انواع تتو‌ها و خال‌کوبی‌های مستهجن از نماد‌های شیطانی تا تصاویر حیوانات خیالی بر روی بدن جوانان باعث شده تا آنها به کفار و افراد لاابالی شباهت پیدا کنند. لباس‌های پاره که بدن دختران و پسران در آن کاملاً دیده می‌شود، یکی دیگر از مظاهر مد‌های آشفته در سبک زندگی است.

گویش‌ها و عبارات به‌کار برده‌شده توسط جوانان و نوجوانان در جامعه که در اثر پیمایش بنیاد علوم رفتاری شناسایی شده‌اند، بیش از ۴۷۰۰ کلمه نامأنوس است که نه در زبان فارسی و نه در سایر زبان‌ها دیده نمی‌شوند. کلماتی مانند شاسکول، اُزگَل، سه‌سوته و... که به کثرت توسط جوانان و نوجوانان استفاده می‌شود. درواقع معلوم نیست که این عبارات چگونه وارد زبان ما شده است. حتی در برخی از فیلم‌ها و سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی این عبارات سخیف را می‌شنویم. واقعا باید از خود بپرسیم که به کجا می‌رویم؟»

این رفتار شناس ایرانی در ادامه درباره سبک جدید زندگی جوانان ایرانی می‌گوید: «اگر ما دارای دین اسلام و زبان فارسی هستیم، این باور‌ها و عبارات چگونه وارد زندگی ما شده است. بازی با حیوانات و نگهداری آنها، بردنشان به تختخواب و سفره غذا، بخشی جدانشدنی از زندگی فرزندان ما شده است. اختلافات والدین و تضاد‌ها و درگیری‌ها بین آنها و فرزندان بالا گرفته است. تغذیه از غذا‌هایی که نه در فرهنگ ایرانی و نه در فرهنگ‌های دیگر وجود دارد، باعث بروز انواع بیماری‌ها شده است.»

ابهری معتقد است روابط ناخوشایند با والدین و سایر اعضای خانواده که امروزه گریبان‌گیر جوانان ایرانی شده است ناشی از فیلم‌های نامناسب داخلی و خارجی و برنامه‌های فضای مجازی بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.