ویدئو| مادرانه| روایتی از دلتنگی مادران شهدا| شهید محمدرضا ارجمند چرا برخی دختران استایل پسرانه را انتخاب می‌کنند؟ نقش مثبت ارتباط صمیمانه والدین با فرزندان در کاهش میزان ازدواج سفید دیدار‌های هفته پنجم لیگ برتر فوتسال زنان برگزار شد| ناکامی تیم هیات فوتبال خراسان رضوی دستورالعمل «رویداد ملی روشنای مهر» برای هفته بزرگداشت مقام زن ابلاغ شد پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان | از ارث و مهریه تا مستمری و حمایت قانونی وقتی قلم از دل برمی‌خیزد | مادرانه‌هایی از پشت صحنه زندگی خبرنگاران چرا مادری هنوز مهم‌ترین نقش اجتماعی زنان است؟ ششمین جشنواره «بانوی سرزمین من» برگزار می‌شود | آزادی چند مادر زندانی ازطریق درآمد حاصل از ثبت‌نام شرکت‌کنندگان طبیعی یا سزارین | انتخاب مادرانه در میان تجربه‌ها و ترس‌ها درباره اهمیت محبت به همسر | با راه‌های ابراز علاقه در زندگی مشترک بیشتر آشنا شویم «جهانی» برای خواهر | روایت خواهری که مزار برادر شهیدش را به پایگاهی فرهنگی تبدیل کرد آغاز رقابت‌های والیبال قهرمانی دانش‌آموزان جهان از امروز (۱۵ آذر ۱۴۰۴) | تیم دختران ایران موفق به شکست تیم هند شد قد کشیدن با آیات | روایت هیئتی دخترانه که از دل یک خانه کوچک تا مسجد محله رشد کرد چرا بسیاری از ازدواج‌ها دوام نمی‌آورند؟ جایگاه هفتم و هشتم جهان برای بانوی ایرانی در آخرین رده بندی فدراسیون جهانی زن مسلمان ایرانی، الگویی مستقل، تمدن‌ساز و تاریخ‌آفرین
سرخط خبرها
نقش پررنگ ژنتیک در بیش فعالی کودکان

نقش پررنگ ژنتیک در بیش فعالی کودکان

  • کد خبر: ۳۵۸۱۶۷
  • ۲۳ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۶
به گفته یک روانشناس، ژنتیک نقش پررنگ و غیرقابل انکاری بر بیش فعالی کودکان دارد و علائم آن نیز معمولا قبل از ۱۲ سالگی مشاده می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ الهه خوشنویس با اشاره به نقش پررنگ و غیرقابل انکار ژنتیک در بیش فعالی کودکان، اظهار کرد: تحقیقات نشان داده افراد مبتلا از نظر ساختار و عملکرد مغزی، به‌ویژه در ناحیه پیش‌پیشانی، تفاوت‌هایی با دیگران دارند. این بخش از مغز مسئول کنترل توجه، برنامه‌ریزی و مهار تکانه‌هاست.

وی ادامه داد: شرایط محیطی مانند استرس شدید مادر در دوران بارداری، مصرف سیگار یا الکل و زایمان زودرس نیز می‌تواند احتمال بروز این اختلال را افزایش دهد.

این روانشناس با اشاره به اینکه علائم بیش‌فعالی از قبل ۱۲سالگی معمولا در محیط خانه و مدرسه قابل مشاهده است، گفت: اگر کودکی فقط در خانه مشکل دارد، اما در مدرسه مشکلی در او دیده نمی‌شود، نمی‌توان او را بیش‌فعال دانست. همین مسئله یکی از دلایل گزارش بالاتر شیوع بیش‌فعالی در ایران نسبت به آمار جهانی است. در حالی که شیوع جهانی بین پنج تا حداکثر هفت تا هشت درصد است، در ایران گاهی تا ۱۱ درصد اعلام می‌شود.

خوشنویس تصریح کرد: از نظر آموزشی نیز کودکان مبتلا به بیش‌فعالی، عملکرد تحصیلی ضعیف‌تری نسبت به همسالان خود دارند. نمرات پایین‌تر، معدل کمتر، افت تحصیلی بیشتر و نیاز به خدمات آموزشی مکمل در این کودکان دیده می‌شود. در دانشگاه هم دچار مشکلات خودتنظیمی و افت عملکرد هستند.

وی افزود: درمان به کاهش این ریسک‌ها و ارتقای کیفیت زندگی آنها کمک می‌کند. با این حال توجه داشته باشید که بخش زیادی از اطلاعاتی که در فضای مجازی درباره ADHD منتشر می‌شود، ناقص یا نادرست است.

منبع: روزنامه شرق

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.