بررسی جایگاه نقش مادری در مکتب اهل‌بیت (ع) فعالیت در رشته صنایع دستی، خانواده محور است برگزاری المپیاد ملی _ تخصصی امدادونجات جمعیت هلال‌احمر با حضور ۱۲۶ نجاتگر زن در مازندران برگزاری اردو‌های تیم ملی فوتبال بانوان به صورت مینی‌کمپ تلاش آگاهانه صنعت زیبایی برای ایجاد احساس زشت بودن در افراد| وقتی مرز میان صداقت و تفاخر باریک می‌شود نماینده خراسان رضوی بازهم بدون کسب امتیاز در هفته نهم لیگ فوتسال بانوان کشور حضور تیم ملی والیبال بانوان ایران در ۵ رویداد بین المللی ورود مؤثرتر نظام سلامت به مسائل تخصصی زنان با تصویب سند سلامت آن‌ها آشنایی با ۵ علت مهم درد شکم در زنان که باید جدی گرفته شوند لیپیدما، بیماری مزمنی که بیشتر زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد هشدار یک کارشناس درباره وجود فلزات سنگین در محصولات آرایشی غیرمجاز لزوم تجمیع ظرفیت‌ها برای توانمندسازی زنان کشور پایان نیم فصل نخست رقابت‌های لیگ برتر والیبال بانوان| تیم‌های آرکا و سایپا در گروه‌های اول و دوم صدرنشین شدند کتاب «شهناز خانم»، روایت حضور زنان در مقاومت خرمشهر خانواده، محور اصلی الگوی سوم زن مسلمان ماجرای بازیگر شدن مرحوم شیرین یزدان‌بخش چه بود؟ حاشیه سازی عجیب تیم فوتسال بانوان خراسان رضوی در لیگ برتر
سرخط خبرها
نگاهی به سیر نوین حقوق زنان در نگاه رهبر معظم انقلاب

نگاهی به سیر نوین حقوق زنان در نگاه رهبر معظم انقلاب

  • کد خبر: ۳۷۷۷۷۱
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۴ - ۱۷:۲۷
طرح حقوق زنان از جانب رهبر فرزانه انقلاب در دیدار اخیر بانوان، دارای یک ساختار منطقی و معنادار بود؛ ایشان بحث درباره زن را نه از خانواده، که از جامعه آغاز کردند.

طرح حقوق زنان از جانب رهبر فرزانه انقلاب در دیدار اخیر بانوان، دارای یک ساختار منطقی و معنادار بود؛ ایشان بحث درباره زن را نه از خانواده، که از جامعه آغاز کردند. این چینش، اگرچه در نگاه نخست برخلاف انتظار رایج از گفتمان دینی است، اما درچارچوب نگرش اجتماعی و فرهنگی واجد معنا و پیام جدی است؛ پیامی که به درک بهتر سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی درباره زنان کمک می‌کند.

در جامعه‌شناسی هویت، جامعه بستر اصلی شکل‌گیری هویت فردی و جنسیتی است. زن، پیش از ورود به نقش مادری یا همسری، در متن جامعه تعریف می‌شود؛ در قوانین، رسانه‌ها، فرهنگ عمومی و روابط اقتصادی و سیاسی. اگر جامعه زن را موجودی توانمند، با کرامت انسانی برابر با مرد و برخوردار از حق مشارکت در ساختن تمدن بداند، خانواده نیز همین نگاه را بازتاب می‌دهد. اما اگر جامعه زن را در جایگاهی فرودست قرار دهد، این نگاه حتی اگر در خانواده به زبان نیاید، به شکل‌های مختلف بازتولید خواهد شد؛ بنابراین نقطه شروع بحث از جامعه، منطقی و ریشه‌ای است: ابتدا اصلاح تصور جامعه از زن، سپس ورود به تنظیم روابط عاطفی، مدیریتی و تربیتی در خانواده معنا پیدا می‌کند.

اصلاح روابط زن و مرد در خانواده بدون بازنگری در ساختار اجتماعی امکان پایداری ندارد. رهبری نیز در سخنرانی اخیرشان، به کرامت زن، نقش او در تولید فرهنگ و تمدن، نفی نگاه ابزاری و تأکید بر شأن انسانی پرداختند. این مباحث همه در سطح جامعه معنا پیدا می‌کنند، نه در سطح خصوصی. تنها پس از آن، بحث به نقش زنان در خانواده رسید؛ یعنی جایی که زن محور محبت، استحکام روابط عاطفی و تربیت نسل دانسته شد.

این ساختار پیامی ضمنی، اما مهم دارد: نقش خانوادگی زن باید ادامه طبیعی نقش اجتماعی او باشد، نه جایگزین و نه مزاحم آن. رهبر انقلاب با انتخاب این مسیر، میان دوگانه‌سازی‌های رایج زن اجتماعی در برابر زن خانوادگی فاصله گرفتند و نشان دادند که زن می‌تواند هم کنشگر اجتماعی باشد و هم مدیر عاطفی خانواده؛ به شرطی که جامعه پیشاپیش شأن او را به رسمیت شناخته باشد.

این نوع بیان همچنین بازتاب‌دهنده واقعیت اجتماعی امروز ایران است.

زنان در عرصه‌های آموزش عالی، فرهنگ، اقتصاد و مدیریت حضوری گسترده یافته‌اند و به بازیگران مؤثر جامعه تبدیل شده‌اند. در چنین وضعیتی، آغاز بحث از خانواده یا تقلیل مسئله زنان به امور خانوادگی، با واقعیت میدانی سازگار نیست. زنان امروز پیش از آنکه مادر یا همسر باشند، دانشجو، کارمند، استاد دانشگاه، فعال اجتماعی یا کارآفرین‌اند؛ بنابراین تحلیل جایگاه آنان باید از عرصه عمومی شروع شود و سپس به عرصه خصوصی برسد.

از سوی دیگر، آغاز سخن از جامعه نوعی بازتعریف از گفتمان رسمی درباره زنان را نیز نشان می‌دهد. در سال‌های گذشته بحث درباره زنان بیشتر با محوریت خانواده مطرح می‌شد؛ اما در بیانات جدید، زن نخست انسانِ صاحب نقش در جامعه است و خانواده در امتداد این نقش معنا می‌یابد. این جابه‌جایی مفهومی می‌تواند پیامد‌هایی در سیاست‌گذاری‌های اجتماعی و فرهنگی داشته باشد؛ از نحوه مواجهه با اشتغال زنان گرفته تا نگاه به مشارکت سیاسی و جایگاه آنان در ساختار‌های تصمیم‌سازی.

در نهایت می‌توان گفت که حرکت مفهومی از جامعه به خانواده، تلاشی برای ارائه تصویری متوازن‌تر از زن است؛ تصویری که در آن نقش خانوادگی نه حذف می‌شود و نه محدودکننده زن است، بلکه بر پایه شخصیت اجتماعی او استوار می‌شود. خانواده زمانی می‌تواند نهادی سالم و پایدار باشد که نگاه جامعه به زن سالم و مبتنی بر عدالت جنسیتی باشد. این همان منطقی است که در بیانات رهبر حکیم انقلاب در ۱۲ آذر برجسته شد: اصلاح خانواده از اصلاح جامعه آغاز می‌شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.