فعالیت غرفه تولید دست‌سازه‌های تزئینی در عرصه میدان شهدا آغاز شد | خدمت‌رسانی دختران نوجوانان مشهدی در دهه پایانی ماه صفر انتشار برخی آمار‌های نادرست درباره تعداد «مجردان قطعی» در کشور | مجرد بودن با تجرد قطعی متفاوت است افزایش سقف وام برای زنان دهک‌های یک تا ۵ کشور | دسترسی به تسهیلات بانکی تسهیل می‌شود توصیه مادر رهبر شهید به همه مادران: به بچه‌هایتان دروغ نگویید تا آن‌ها هم دروغ نگویند دمپختک گوجه و سیب زمینی، غذایی محبوب و خوشمزه + فوت‌وفن‌های پخت اربعین، وقتی به مشهد می‌رسد رقابت باشگاه‌ها برای جذب بازیکنان شاخص در فصل جدید لیگ برتر فوتبال زنان ضرورت افزایش حضور زنان در عرصه کارآفرینی | کسب و کار‌های سبز در اولویت قرار بگیرند نجات جان مادر باردار سنندجی با یک عمل جراحی دشوار نگاهی به برنامه بازی تیم ملی ایران در رقابت‌های والیبال قهرمانی زنان آسیا میزبانی بوستان «رجا» از بانوان عزادار در دهه پایانی صفر روضه‌ای که پل بود به کوچه پس کوچه‌های مدینه با مصرف روزانه گردو با پوکی استخوان مبارزه کنید انجام کدام فعالیت‌های روزمره در دوران بارداری ممنوع است؟ نحوه تربیت کودک؛ یکی از چالش‌های پیچیده میان والدین و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ ها شیر مادر؛ معجون ضدسرطان مادر و کودک شارژ کارت امید مادر بیش از ۲۵۷ هزار نفر در تیرماه ۱۴۰۵ اعزام ناهید کیانی به مرحله دوم رقابت‌های گرندپری سال ۲۰۲۶
سرخط خبرها
آیا آلزایمر از آشپزخانه آغاز می‌شود؟

آیا آلزایمر از آشپزخانه آغاز می‌شود؟

  • کد خبر: ۳۹۴۷۳۸
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۴ - ۲۱:۲۸
کارشناس ارشد تغذیه گروه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بسیاری از پژوهشگران باور دارند که «آلزایمر در آشپزخانه آغاز می‌شود»، یعنی الگوی غذایی روزمره می‌تواند مسیر سلامت یا زوال مغز را تعیین کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ زهرا مغدانی اظهار کرد: بسیاری از پژوهشگران باور دارند که «آلزایمر در آشپزخانه آغاز می‌شود»، یعنی الگوی غذایی روزمره می‌تواند مسیر سلامت یا زوال مغز را تعیین کند.

وی افزود: الگو‌های غذایی سالم مانند رژیم مدیترانه‌ای، رژیم DASH و ترکیب آن دو به نام رژیم MIND بیشترین شواهد علمی را در حفظ سلامت شناختی دارند؛ این رژیم‌ها غنی از سبزیجات برگ سبز، غلات کامل، میوه‌ها، ماهی، مغز‌ها و روغن زیتون هستند و مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده، قند‌های ساده و چربی‌های اشباع را محدود می‌کنند.

کارشناس ارشد تغذیه گروه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه رژیم MIND ترکیبی از دو الگوی غذایی شناخته‌شده مدیترانه‌ای و DASH است، تصریح کرد: پژوهش بزرگ دانشگاه راش شیکاگو نشان داد افرادی که به این رژیم نزدیک‌تر هستند، ۳۵ تا ۵۳ درصد کمتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار می‌گیرند، حتی اگر فقط به‌طور متوسط به اصول آن پایبند باشند.

مغدانی با اشاره به اینکه اسید‌های چرب امگا-۳: مغز انسان حدود ۶۰ درصد از چربی تشکیل شده است و DHA (یکی از انواع امگا-۳) جزء اصلی غشای سلولی نورون‌ها است، اضافه کرد: تحقیقات نشان داده‌اند که امگا-۳ می‌تواند التهاب عصبی را کاهش دهد، ارتباطات سیناپسی را تقویت کند و زوال شناختی را کندتر کند.

وی گفت: مصرف زیاد قند‌های ساده و چربی‌های اشباع باعث افزایش مقاومت انسولینی در مغز می‌شود، وضعیتی که برخی پژوهشگران آن را «دیابت نوع ۳» می‌نامند؛ این حالت می‌تواند منجر به التهاب، استرس اکسیداتیو و اختلال در عملکرد حافظه شود؛ بنابراین محدود کردن فست‌فود، نوشیدنی‌های شیرین و شیرینی‌جات نه تنها برای قلب، بلکه برای مغز نیز ضروری است.

منبع: ایسنا

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.