ویدئو | مادرانه | روایتی از دلتنگی مادران شهدا | شهید ابوالفضل حسن زاده سهم زنان از اهدای خون باید از ۵ به ۳۰ درصد برسد ارتقای سلامت کلیه‌ها در دوران بارداری با مصرف آب چغندر روایتی از عادی‌شدن مصرف دخانیات در میان زنان | آمار‌ها چه می‌گویند؟ مشخص شدن سرمربی تیم فوتسال زنان استقلال | مذاکرات برای جذب بازیکنان آغاز شد زنگ خطر «نامرئی شدن» در زندگی مشترک را جدی بگیرید فعالیت غرفه تولید دست‌سازه‌های تزئینی در عرصه میدان شهدا آغاز شد | خدمت‌رسانی دختران نوجوانان مشهدی در دهه پایانی ماه صفر انتشار برخی آمار‌های نادرست درباره تعداد «مجردان قطعی» در کشور | مجرد بودن با تجرد قطعی متفاوت است افزایش سقف وام برای زنان دهک‌های یک تا ۵ کشور | دسترسی به تسهیلات بانکی تسهیل می‌شود توصیه مادر رهبر شهید به همه مادران: به بچه‌هایتان دروغ نگویید تا آن‌ها هم دروغ نگویند دمپختک گوجه و سیب زمینی، غذایی محبوب و خوشمزه + فوت‌وفن‌های پخت اربعین، وقتی به مشهد می‌رسد رقابت باشگاه‌ها برای جذب بازیکنان شاخص در فصل جدید لیگ برتر فوتبال زنان ضرورت افزایش حضور زنان در عرصه کارآفرینی | کسب و کار‌های سبز در اولویت قرار بگیرند نجات جان مادر باردار سنندجی با یک عمل جراحی دشوار نگاهی به برنامه بازی تیم ملی ایران در رقابت‌های والیبال قهرمانی زنان آسیا میزبانی بوستان «رجا» از بانوان عزادار در دهه پایانی صفر روضه‌ای که پل بود به کوچه پس کوچه‌های مدینه با مصرف روزانه گردو با پوکی استخوان مبارزه کنید انجام کدام فعالیت‌های روزمره در دوران بارداری ممنوع است؟
سرخط خبرها
تغذیه با شیر مادر خطر بیش‌فعالی کودک را کاهش می‌دهد

تغذیه با شیر مادر خطر بیش‌فعالی کودک را کاهش می‌دهد

  • کد خبر: ۴۲۶۹۸۹
  • ۱۰ تير ۱۴۰۵ - ۱۹:۲۹
یک مطالعه جدید می‌گوید که تغذیه با شیر مادر ممکن است یکی از راه‌های کاهش خطر ابتلا به اختلال بیش فعالی باشد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ به نقل از مدیسن نت، محققان اخیراً گزارش دادند نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، در دوران پیش‌دبستانی و ابتدایی کمتر دچار علائم اختلال بیش فعالی می‌شوند.

دکتر «بریت اسکریتینگ سولبرگ»، محقق اصلی و روانپزشک دانشگاه برگن در نروژ، در یک بیانیه خبری گفت: «ما دریافتیم که هر چه کودک مدت طولانی‌تری (تا شش ماه) منحصراً با شیر مادر تغذیه شود، سطح علائم اختلال بیش فعالی در سنین ۳، ۵ و ۸ سالگی کمتر می‌شود.»

محققان در یادداشت‌های پیش‌زمینه گفتند که شیر مادر منحصراً برای کودکان طراحی شده است و حاوی مواد مغذی متعددی است که برای رشد مغز مفید هستند. این مواد شامل اسید‌های چرب با زنجیره بلند، اسید‌های آمینه، آنتی‌بادی‌ها و باکتری‌های مفید هستند.

برای مطالعه جدید، محققان بیش از ۳۷،۶۰۰ کودک را که در یک مطالعه طولانی مدت از خانواده‌های نروژی شرکت داشتند، ردیابی کردند. مادران گزارش دادند که کودکان چه مدت منحصراً با شیر مادر تغذیه شده‌اند و همچنین چه زمانی با مایعات یا غذا‌های جامد دیگر آشنا شده‌اند.

نتایج نشان داد که تغذیه با شیر مادر احتمال ابتلا به اختلال بیش فعالی را در پسران و دختران کاهش می‌دهد. این اثر در سنین ۳ و ۵ سالگی قوی‌تر و در سن ۸ سالگی تا حدودی ضعیف‌تر بود.

محققان دریافتند که تمام شیردهی‌ها مفید بودند، اما اثر محافظتی با مدت و دفعات شیردهی افزایش می‌یافت. نوزادانی که تا شش ماه منحصراً با شیر مادر تغذیه می‌شدند، قوی‌ترین محافظت را در برابر اختلال بیش فعالی داشتند.

محققان همچنین با تعدیل تأثیرات شناخته شده مانند سابقه خانوادگی اختلال بیش فعالی، گام‌های بیشتری برای رد ژنتیک به عنوان یک توضیح احتمالی برداشتند. این تیم همچنین خواهر و برادر‌هایی را که به طور متفاوت توسط یک مادر شیر داده شده بودند، مقایسه کردند.

سولبرگ گفت: «حتی پس از این تعدیل‌ها، اثر محافظتی واضح، اما متوسطی از مدت زمان شیردهی انحصاری بر علائم اختلال بیش فعالی بعدی وجود داشت.»

با این حال، محققان گفتند که برای تأیید این ارتباط، مطالعات و آزمایش‌های بالینی بیشتری لازم است.

سولبرگ گفت که اثر محافظتی ممکن است در مناطق دیگری که شیردهی کمتر رایج است، حتی قوی‌تر باشد.

منبع: مهر

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.