ترکیب ۱۴ نفره تیم ملی والیبال زنان برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا ۲۰۲۶ مشخص شد بزرگ‌ترین دشمنِ شیردهیِ موفق را بشناسید دعوت از ۲ خراسانی به اردوی تیم ملی فوتسال دختران در رده جوانان مشهد و میزبانی این ایام چرا خواب زنان ۴۰ سال به بالا به‌هم می‌ریزد؟ چرا انتخاب لباس راحتی به‌اندازه لباس مجلسی اهمیت دارد؟ انجام غربالگری سلامت زنان سرپرست خانوار در کلینیک‌های مددکاری اجتماعی کشور کسب مقام سومی تیم بسکتبال ۳ به ۳ زیر ۲۳ سال دختران ایران در مسابقات آسیایی دختر ملی پوش کبدی مشهد راهی اردوی آمادگی در کشور هند شد واکنش پزشکیان به موفقیت دختران وزنه‌بردار ایران در کسب نخستین نایب قهرمانی آسیا طرز تهیه لیمو عمانی خانگی؛ چاشنی اصیل ایرانی بانوی ملی‌پوش تالو ایران: جام جهانی تجربه مهمی برای من بود معرفی یک غذای مناسب برای حفظ ایمنی و رشد مغز کودکان + طرز تهیه خداحافظی بهترین گلزن تاریخ فوتبال زنان سپاهان از این تیم پس از ۹ سال همکاری ۸۰ درصد بازیکنان تیم ملی کبدی بانوان، جوان هستند | نبود دیدار تدارکاتی پیش از بازی‌های آسیایی؛ بزرگترین چالش درباره انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین در دوران بارداری چه می‌دانید؟ نسخه امام رضا (ع) برای میزبانی بدون استرس
سرخط خبرها
ارتباط میان افزایش کیفیت خواب نوزاد به تغذیه با شیر مادر مشخص شد

ارتباط میان افزایش کیفیت خواب نوزاد به تغذیه با شیر مادر مشخص شد

  • کد خبر: ۴۲۶۲۸۲
  • ۰۸ تير ۱۴۰۵ - ۱۹:۰۷
جمعی از پژوهشگران ژاپنی در پژوهشی جدید دریافتند، تغذیه با شیر مادر می‌تواند به نوزادان کمک کند تا یک سالگی بیشتر بخوابند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ جمعی از پژوهشگران ژاپنی دانشگاه تویاما در پژوهشی جدید دریافتند، تغذیه با شیر مادر می‌تواند به نوزادان کمک کند تا یک سالگی بیشتر بخوابند.

«یوری ناکاگاوا» (Yuri Nakagawa)، پژوهشگر «دانشگاه تویاما» (University of Toyama) و همکارانش برای درک بهتر رابطه بین تغذیه و خواب نوزاد، داده‌های یکی از بزرگترین پژوهش‌های تولد در جهان موسوم به «مطالعه سراسری محیط زیست و کودکان ژاپن» (JECS) را تجزیه و تحلیل کردند. این پژوهش ۸۲،۹۱۸ مادر و نوزاد را زیر نظر گرفت تا بررسی کند که آیا شیوه‌های تغذیه در ۶ ماه اول زندگی با مدت خواب در یک سالگی مرتبط هستند.

ناکاگاوا گفت: سازمان جهانی بهداشت به طور گسترده تغذیه با شیر مادر را ترویج می‌دهد و بیشتر مردم از فواید متعدد آن برای سلامتی آگاه هستند. با وجود این، این تصور که نوزادان تغذیه‌شده با شیر مادر کمتر می‌خوابند یا نوزادان تغذیه‌شده با شیر خشک مدت طولانی‌تری می‌خوابند، همچنان رایج است. ما می‌خواستیم شواهد محکمی را برای از بین بردن این تصور غلط ارائه دهیم.

ارائه پرسش نامه به مادران دارای نوزادان ۶ ماهه

در ۶ ماهگی به مادران پرسش‌نامه‌هایی داده شد تا درباره شیوه‌های تغذیه‌ای که در ۶ ماه اول برای نوزادان خود دنبال می‌کردند، توضیح دهند. سپس، نوزادان براساس روش تغذیه‌شان به چهار گروه تقسیم شدند. گروه اول شامل نوزادانی بود که منحصراً با شیر خشک تغذیه می‌شدند. گروه دوم شامل نوزادانی بود که کمتر از ۶ ماه با شیر مادر تغذیه شده بودند. گروه سوم شامل نوزادانی بود که در طول دوره ۶ ماهه با شیر مادر تغذیه شده بودند و در عین حال، شیر خشک نیز دریافت می‌کردند. گروه چهارم شامل نوزادانی بود که به مدت ۶ ماه منحصراً با شیر مادر تغذیه شده بودند.

وقتی کودکان به یک سالگی رسیدند، والدین پرسش‌نامه دیگری را تکمیل کردند که مدت خواب فرزندشان را گزارش می‌داد. براساس توصیه‌های بنیاد ملی خواب آمریکا، کودکانی که کمتر از ۱۱ ساعت در روز می‌خوابند، خواب ناکافی دارند.

همه گروه‌هایی که شیر مادر دریافت می‌کردند، در مقایسه با نوزادانی که منحصراً با شیر خشک تغذیه می‌شدند، احتمال کمتری برای خواب ناکافی نشان دادند. نوزادانی که در ۶ ماه اول فقط شیر خشک دریافت می‌کردند، ۱۲.۲ درصد احتمال خواب کوتاه داشتند. این خطر برای نوزادانی که کمتر از ۶ ماه با شیر مادر تغذیه می‌شدند، ۱۰.۲ درصد بود. در نوزادانی که طی ۶ ماه با شیر مادر تغذیه شدند و شیر خشک نیز به آن اضافه شد، این خطر به ۹.۷ درصد کاهش یافت. کمترین خطر خواب ناکافی در یک سالگی برای نوزادانی بود که در ۶ ماه اول منحصراً با شیر مادر تغذیه می‌شدند. احتمال خواب ناکافی در این گروه ۸.۸ درصد بود.

پس از تعدیل طیف گسترده‌ای از عوامل شامل مادر، نوزاد و عوامل محیطی، نوزادانی که به مدت ۶ ماه منحصراً با شیر مادر تغذیه شده بودند، در مقایسه با نوزادانی که فقط با شیر خشک تغذیه شده بودند، ۲۳ درصد احتمال کمتری برای خواب کوتاه داشتند. همچنین، یافته‌ها نشان دادند که مدت زمان طولانی‌تر شیردهی با کاهش احتمال خواب کوتاه مرتبط است.

ناکاگاوا گفت: این پژوهش، اطمینان خاطری را در برابر تصور رایج مبنی بر این که نوزادان تغذیه‌شده با شیر مادر کمتر می‌خوابند، زیرا شیر مادر سریع‌تر هضم می‌شود، فراهم می‌کند. یافته‌های ما نشان می‌دهند که چنین نگرانی‌هایی نباید والدین را از در نظر گرفتن شیردهی و فواید اثبات‌شده فراوان آن منصرف کنند.

این پژوهش در «European Journal of Clinical Nutrition» به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.