این خانم معلم کودکان بازمانده از تحصیل را نجات می‌دهد ضربه مهلک غرب بر بنیان خانواده با به رسمیت شناختن خانواده‌های تک والد و همجنس تأثیر شیردهی بر سیستم ایمنی مادر و نوزاد دستگیری مدیر یک آرایشگاه زنانه به خاطر تبلیغ کودک‌همسری فرزندآوری باید یک ضرورت ملی باشد نسل جوانِ باغیرت، متعهد و مسئولیت‌پذیر، نیاز آینده جامعه ماست شرایط حجاب با اجرای طرح نور تغییری کرده است؟ رسالت رو به گسترش آموزش زنان؛ کاهش شکاف جنسیتی کاهش مصرف نمک، راهی برای تسکین دردهای زنانه تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد رشد ۲.۴۳ درصدی موالید مادران ۲۰ تا ۲۴ سال پویش ملی «مادران نسل رضوی» از دهه کرامت در سراسر کشور آغاز خواهد شد قرارگاه تعالی زن و خانواده در سال جدید با جدیت پیگیری می‌شود در چه سنی میزان باروری زنان پایان می‌یابد؟ سیده ملک‌خاتون نخستین زن حکمران شیعه سیده ملک‌خاتون نخستین زن حکمران شیعه مروری بر زندگی نخستین بانوی دارنده دکترای ریاضی در خراسان‌رضوی | انتگرال زندگی و حساب عاشقی! قرار نیست همه‌چیز به «خاطره» تبدیل شود تجلیل از بانوان موفق جامعه کارگری
سرخط خبرها
شعر آیینی در‌های آسمان را به رویم باز کرد

شعر آیینی در‌های آسمان را به رویم باز کرد

  • کد خبر: ۱۸۸۷۰۸
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
رباعیات، ترانه‌ها، مثنوی‌ها و دوبیتی‌هایی با مضمون ولادت هر یک از امامان بزرگوار شیعه اغلب در اعیاد مذهبی خوانده می‌شود و به سهم خود بیانگر عشق و اشتیاق ارادتمندان به خاندان مطهر پیامبر بزرگوار اسلام است.

به گزارش شهرآرانیوز، در فرهنگ و ادبیات ما علاقه و محبت به اهل بیت(ع) از دیرباز ریشه داشته است. از گذشته تا امروز شعر‌های بسیاری آمیخته با حزن و ارادت قلبی شاعران مردمی در قالب نوحه‌خوانی‌های کلاسیک و نو و نیز مدایح و مراثی در سوگ شهادت ائمه اطهار سروده شده است و در عزاداری‌ها شکوه هم‌نوایی بی‌نظیری را خلق می‌کند، مانند عزاداری‌های خاص ایام محرم و صفر و شب‌های قدر که مصادف با شهادت امیرالمؤمنین(ع) است. همچنین ایام شهادت حضرت زهرا(س) که از آن با نام «دهه فاطمیه» یاد می‌شود.

رباعیات، ترانه‌ها، مثنوی‌ها و دوبیتی‌هایی با مضمون ولادت هر یک از امامان بزرگوار شیعه اغلب در اعیاد مذهبی خوانده می‌شود و به سهم خود بیانگر عشق و اشتیاق ارادتمندان به خاندان مطهر پیامبر بزرگوار اسلام است.

زینب حسامی، دبیر انجمن ادبی «آهوی دل» و یکی از زنان آیینی‌سرای شهرمان مشهد است. این انجمن که هر هفته یکشنبه‌ها در خانه هنرمندان مشهد (واقع در پارک کوهسنگی) برگزار می‌شود دوستداران و علاقه‌مندان خاص خودش را دارد و در کنار شعرخوانی آزاد، به رسم همیشگی جلسه، شاعران آیینی تازه‌ترین سروده‌های خود را می‌خوانند و ضمن نقد و بررسی دوستانه، درباره آن با هم گفت‌وگو می‌کنند.

زینب حسامی با مردمداری و خوش‌خلقی مخصوص به خودش در گردهم آمدن شاعران از گوشه و کنار مشهد در این انجمن و نیز حضور یافتن شاعران مهمان از دیگر شهرستان‌های استان خراسان اثرگذار است.

او همواره به سهم خود در تلاش است آهوی دل انجمنی پایدار و خوش‌نام‌ونشان باقی بماند. حسامی درباره ارتباط خود با شعر می‌گوید: دنیای ادبیات در واقع اقیانوس زیبایی است که در بی‌کرانه‌های امواجش سیر می‌کنی و در تبسم گرمابخش آفتابش صعود و من خوشحالم از اینکه پای کرسی درس استادان خوب ادب و هنر فارسی می‌نشینم و شعر را جرعه‌جرعه می‌نوشم و یاد می‌گیرم.

استادانی همچون پدر شعر آیینی کشور استاد دکتر محمدعلی مجاهدی و ادیب گران‌مهر استاد دکتر محمدی مبارز، استاد محمدعلی صفری زرافشان و ...  در این انجمن حضور داشتند. حسامی در ادامه از شاعر و خبرنگار خراسانی درگذشته مرحوم جلیل فخرایی نیز به نیکی یاد می‌کند و از همه کسانی که به تعبیر خودش بار‌ها دستش را همچون طفلی نوپا گرفتند و قدم به قدم راه رفتن به سمت شعر را به او آموختند.

می‌گوید: در حال حاضر خانه کوچکی در سایت پروانه‌ها به نامم ثبت شده است که شعرهایم را در میان آثار دیگر شعرای آیینی کشور منتشر می‌کند.  

او درباره حضورش در جشنواره‌های شعر و چاپ آثارش می‌گوید: من کمتر در جشنواره‌ها شرکت‌می‌کنم.

با این همه منتخب جشنواره شعر عشایر و داور جشنواره شعر دفاع مقدس بودم. حسامی ماجرای علاقه‌مند شدنش به شعر آیینی و سرودن آن را چنین تعریف می‌کند: اوایل تنها قلم زدن در وادی غزل را تجربه می‌کردم تا اینکه به پیشنهاد و اصرار یکی از دوستان نازنینم که در فضای مجازی در زمینه شعر و ادبیات فعال بود، شروع به آیینی نوشتن کردم و انگار کم‌کم در‌های آسمان به رویم باز شد. انگار پرواز در ملکوت را تجربه کردم.

حسامی دانش‌آموخته رشته حسابداری است. از آن دوران و علاقه‌اش به شعر و شاعری این‌طور یاد می‌کند: در دانشکده با اینکه رشته تحصیلی من ادبیات نبود، مسئول برگزاری شب‌های شعر بودم و اولین هدیه را هم از دست دکتر محمود اکرامی‌فر گرفتم.

شعرم به امیرالمؤمنین(ع) تقدیم شده بود و آن هدیه نهج‌البلاغه بسیار زیبایی بود که بسیار دوست دارمش.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.