سرخط خبرها
صادرات؛ مهم‌ترین چالش کارآفرینان زن

صادرات؛ مهم‌ترین چالش کارآفرینان زن

  • کد خبر: ۲۰۹۳۲۶
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
زنان به عنوان هسته‌های هویت ساز در جامعه، می‌توانند در عرصه تولید وارد شوند با این وجود زیرساخت‌های مناسبی برای استفاده از استعداد‌های بالقوه آن‌ها در توسعه اقتصادی کشور فراهم نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، ما در فرهنگ ایرانی اسلامی خود نقش زن را در خانه بسیار با اهمیت می‌دانیم و این بدان معناست که کلید بسیاری از قفل‌های پیچیده جامعه در زمینه‌های مختلف هم به دست زنان باز می‌شود؛ کسانی که با استعداد‌های بالقوه و توانایی مدیریتی ذاتی خود می‌توانند ریشه‌های اقتصاد را محکم کرده و به درختان پرثمر و استوار تبدیل کنند.

اما باید بپذیریم که با وجود همه این ادعاها، ورود زنان به عرصه اقتصاد در جامعه همچون ورود یک کشتی به تلاطم دریاست. اغلب زنان با وجود همه موانع کار خود را با بذری کوچک آغاز می‌کنند و با تلاش‌های بی وقفه و پایدار خود گاه بدون حمایت‌های تاثیرگذار آن را به ثمر می‌رسانند به نوعی که برای هم نوعان خود اشتغال آفرینی نیز به همراه دارد.

امروزه زنان در بیشتر حوزه‌های اقتصادی از کسب و کار‌های موفق گرفته تا کشاورزی، در همه حیطه‌های اقتصادی حضور فعّال و مؤثر دارند؛ آن‌ها به عنوان مشتریان و مصرف کنندگان عمده نیز تأثیر زیادی در جامعه دارند، اما همه این‌ها نباید زنان را صرفاً به سمت مصرف بکشاند و فرصت تولید و خلق حضور را از آن‌ها بگیرد، نباید فراموش کرد بسیاری از صنایع از ایده‌های کوچک و استارتاپ‌های کوچک در خانه و توسط زنان متولد شده است.

تبعیض جنسیتی در توزیع مشاغل

توانمندی‌های زنان در جامعه بر کسی پوشیده نیست، اما وقتی سکانداری اقتصاد خانواده به بانوان سپرده می‌شود چالش‌های فراوانی برای آن‌ها بروز می‌کند. در این ارتباط یک هنرمند نگارگر اصفهانی، تبعیض جنسیتی در توزیع مشاغل و خرید آثار هنری را مانع مهمی بر سر راه پیشرفت خود می‌داند و به بازار می‌گوید: زنان معمولاً به دلیل تبعیض در حقوق و دستمزد با مشکلات اقتصادی مواجه می‌شوند، که می‌تواند تأثیر مستقیمی بر شرایط زندگی و اقتصاد آن‌ها داشته باشد.

هاجر قاضی افزود: اولویت اول مردم، تامین مایحتاج خانه است و مرد به عنوان نان آور خانه بهتر می‌توانند جای خود را در هر شغل و هنر باز کنند، به همین جهت بیشتر به آن‌ها توجه شده است. زن غیر از خانه داری و بچه داری اگر بخواهد شغل هنری را دنبال کند کار دشوارتری نسبت به مردان دارد، زیرا به نقش مهم زنان در احیای هنر اصیل توجه نمی‌شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از زنان به دلیل بار زیاد مسئولیت‌های خانگی و مراقبت از خانواده، نمی‌توانند به طور کامل به فعالیت‌های اقتصادی مشغول شوند و درآمد مناسبی کسب کنند.

الهام محمدی یکی دیگر از هنرمندان عرصه نگارگری است، وی با بیان اینکه آقایان وقتی به یک شغل وارد می‌شوند بیشتر به جنبه اقتصادی آن می‌پردازند، اما خانم‌ها برای انجام یک شغل از جان خود مایه می‌گذارند، به خبرنگار بازار می‌گوید: بازاریابی برای بانوان تولید کننده به ویژه بانوان هنرمند ناچیز است. یک بانوی هنرمند باید یک تابلو را خلق کند و سپس منتظر بماند تا یک مشتری تابلوی او را خریداری کند.

محمدی با تأکید بر اینکه حمایت مسئولان از بانوان هنرمند ضروری است، بیان می‌کند: مسئولان می‌توانند به خوبی در زمینه بازاریابی تولیدات بانوان کمک کنند؛ به همین جهت مشارکت زنان در صنایع می‌تواند به رشد و توسعه همکاری و تعاون بین زنان و مردان در جوامع شهری کمک کند و این همکاری می‌تواند منجر به ایجاد هم افزایی و افزایش کیفیت تولیدات شود.

صادرات مهمترین چالش زنان در عرصه اقتصاد است

بهاره لاجوردی دیگر بانوی کار آفرین اصفهانی است که در نمایشگاه‌های مختلف صنایع دستی حضور داشته است. وی به مشکلات بانوان در کسب و کار اشاره و اظهار می‌کند: عمده فعالیت اقتصادی بانوان در حوزه صنایع دستی است، اما به دلیل مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید، خرید صنایع دستی برای مردم اولویت نیست. صادرات از مهمترین چالش‌های زنان در کسب و کار است و با بسته شدن فایل‌های انتقال پول و ال. سی عملا کار صادرات برای خانم‌ها غیرفعال و به ریسک ۱۰۰ درصدی تبدیل شده است.

این هنرمند و پژوهشگر صنایع دستی ادامه می‌دهد: توریست هم اگر قصد خرید در داخل داشته باشد به ریال پول پرداخت می‌کند که این اصلا به نفع ما نیست.

زنان به عنوان عضو تصمیم گیر در خانواده، با اقتصادی‌تر کردن بودجه خانوار در بهره وری بیشتر نقش بزرگی را ایفا می‌کنند؛ آن‌ها با سرمایه گذاری هوشمندانه به سود خانواده کمک می‌کنند و این به معنای تقویت اقتصاد جامعه نیز هست. کارشناسان معتقدند حضور زن در بازار کار می‌تواند منجر به افزایش تولید و ایجاد شغل و کاهش فقر شود و در این میان از جمله مهم‌ترین صنایعی که زنان می‌توانند در آن حرفی برای گفتن داشته باشند، صنایع دستی است.

حمایت از بانوان در همه عرصه‌های اقتصادی، از ادعا تا عمل!

در این ارتباط انسیه خزعلی معاون رییس جمهور در خصوص رشد و توسعه اقتصادی در زمینه فعالیت‌های بانوان اظهار داشت: طرح معرفی و حمایت از زنان تاثیر گذار را برای شناسایی توانمندی بانوان ایجاد کردیم چه زنان در مشاغل خانگی و تولیدی در روستا‌ها و چه بانوان تحصیلکرده در شهر‌ها که زمینه اشتغال سایرین را هم فراهم می‌کنند.

وی افزود: از زنان در قالب‌های مختلف همچون ارائه تسهیلات و خدمات و یا ایجاد هم افزایی و برقراری ارتباط با یکدیگر برای ایجاد تشکل‌های درآمدزا حمایت می‌کنیم. بانوان مهارت فعالیت در تمامی رشته‌ها و عرصه‌های اقتصادی را دارند. اکثریتی از زنان مشاغل خانگی، کشاورزی و صنایع تبدیلی، صنایع خلاق و استارتاپی را انجام می‌دهند که معاونت علمی به خوبی از آن‌ها حمایت می‌کند.

وی در خصوص طرح حمایت از زنان شاغل در آلودگی هوا گفت: از دولت خواستیم که از زنان شاغل حمایت کنند، زیرا زنان شاغل صاحب فرزند در زمان تعطیلی مدارس وقتی فرزندان در منزل هستند مجبور به حضور در محل کار هستند و این می‌تواند برای خانواده آسیب آفرین باشد.

خزعلی ادامه داد: باید مصوبه دولت تصویب شود و مدیران اجرایی از آن حمایت کنند تا حداقل در شغل‌های که امکانش هست شرایط دور کاری ایجاد شود. گاهی دیده شده کارفرمایان با دور کاری خانم‌ها موافقت نمی‌کنند که این مسئله به یک چالش برای خانم‌ها تبدیل شده است.

زنان موثران بدون جایگزین جامعه

در این ارتباط استاندار اصفهان نیز با اشاره به نقش زنان به عنوان طلایه داران تکامل و رشد انسان و همچنین اقتصاد در جامعه، در گفتگو با بازار اظهار کرد: مهم‌ترین نقش برای بانوان نقش مادری و همسری است، اما در رویکرد جدید تلاش شده تا به سایر نقش‌های بانوان در عرصه‌های مختلف نیز پرداخته و زمینه حضور زنان در عرصه‌های مختلف فراهم شود. ایران اسلامی نیازمند حضور زنان به عنوان نقش آفرینان بدون جایگزین است، از این رو باید برای حفظ ظرفیت بانوان در جامعه تلاش شود.

بانوان در عرصه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی تا احیای هویت فرهنگی به عنوان بازوی قدرتمند جامعه باید مورد توجه قرار گیرند، اما محدودیت در دسترسی به منابع مالی، عدم دسترسی به فرصت‌های شغلی و فشار اجتماعی در حیطه‌های جامعه و… از موانع و مشکلات زنان در رسیدن به استقلال اقتصادی است که مسئولان در برخورد با آن فقط به چند پاراگراف شعاری اکتفا کرده و برنامه جامع و مدونی در این خصوص ارائه نداده اند.

منبع: تحلیل بازار

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.