به گزارش شهرآرانیوز، سلبریتی شخصی است که از سوی تعداد زیادی از افراد شناخته شده و به اصطلاح مشهور باشد. اما هر فرد مشهوری سلبریتی نیست. سلبریتیها علاوه بر شهرت، از قدرت تأثیرگذاری فرهنگی، اجتماعی و عاطفی بر مخاطبان نیز برخوردارند. این محبوبیت و قدرت تأثیرگذاری جمعهای هواداران را حول آنها به وجود میآورد. شبکههای اجتماعی به آنها امکان داده است به طور مستقیم با هواداران خود در ارتباط باشند و گفتوگو کنند. هم اکنون صفحات بسیار زیادی که خود را هوادار یک سلبریتی مینامند در اینستاگرام وجود دارد. آنها سلبریتیهایی هستند که صدها صفحه هواداری با نامشان در اینستاگرام فعالیت میکنند و به ستایش و طرف داری از ایشان میپردازند. صاحبان صفحات هواداری اغلب دختران نوجوان هستند.
دختران نوجوان از مخاطبان ثابت صفحات زنان سلبریتی هستند. نوجوانی سنی است که فرد به دنبال الگو و ایده آلی برای زندگی اش میگردد. پس از اطرافیان نزدیک نوجوان، سلبریتیها در دسترسترین الگوها هستند، زیرا آنها مشهورند و به واسطه شبکههای اجتماعی راحتتر از الگوهای دیگر مثل استادان، صاحب نظران و افراد موفق حوزههای مختلف، در معرض دید نوجوانان قرار دارند. البته این یک خلأ فرهنگی است. خلأیی که در آن فردی صرفا به علت زیبایی یا بازی در یک فیلم مشهورتر از یک دانشمند در رشتهای علمی است.
زنان سلبریتی در واقع الگوی رؤیایی دختران نوجوان هستند، رؤیایی از زیبایی، موفقیت و محبوبیت. زیبایی و محبوبیت دو ویژگی است که زنان همیشه به دنبال آن هستند و برای به دست آوردنش تلاش میکنند. سلبریتیها این دو ویژگی را در حد اعلا دارند یا سعی میکنند این طور وانمود کنند که دارند! لذا زنان و دختران جوان آرمان و آرزوی زیبایی و محبوبیت را به شکل تمام و کمال در زنان سلبریتی مییابند. به همین علت است که صفحات آنها را دنبال میکنند تا بتوانند میل و آرزوهای خود را در آینهای عینی ببینند.
آنچه در این رابطه برای دختران نوجوان آسیب زاست این است که تصورشان از زن موفق، زن محبوب و زن امروزی خلاصه شود به زنی که خوش لباس است، زیباست و روی صحنه نمایش یا فیلم دیده میشود. این همان نقطهای است که دختران را از تلاش برای کسب علم، اندیشه و تأثیرگذاریهای اجتماعی و فرهنگی بازمی دارد. اگر سلبریتیها به الگوی دختران تبدیل شوند، دیده شدن و تلاش برای دیده شدن به آرمان و آرزوی اصلی آنها تبدیل خواهد شد و افق بلندتری مقابل دیدگانشان قرار نمیگیرد.
امروز ما در دنیای رسانههای تصویری زندگی میکنیم. سینما، تلویزیون و شبکههایی مثل اینستاگرام همه ما را در دنیایی از تصاویر غرق میکنند. در چنین دنیایی هرچه بیشتر دیده شود برای مخاطبان باارزشتر محسوب میشود؛ لذا همه در تقلا و رقابت برای بیشتر دیده شدن هستند. سلبریتیها نمادی از این بیشتر دیده شدن هستند و به این فرهنگ غلط دامن میزنند. زمانی که معیار ارزشمندی افراد به جای فکر، اندیشه، اخلاق و کرامتهای انسانی، فقط دیده شدن باشد، تمام هم و غم آنها به ابعاد ظاهری مانند پوشش و آرایش و نمایش خود محدود خواهد شد. دختران نوجوان به تقلید از سلبریتی ها، اینفلوئنسرها و شاخهای اینستاگرامی، اصلیترین دغدغه شان زیبایی ظاهری است. آنها بر خلاف دختران نسلهای قبلتر از خود، آرمانها و رؤیاهای بزرگ اجتماعی و فرهنگی یا حتی خانوادگی را در سر نمیپرورانند بلکه فقط به دنبال لذت، زیبایی و دیده شدنهای لحظهای هستند.
این مسئله به نقیصهای فرهنگی در جامعه ما مربوط میشود و آن این است که الگویی به روز و موفق از زن امروزی به دختران نوجوان معرفی نشده است، زنان موفقی که در عرصههای علمی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، کار آفرینی و ... به آنها نشان داده شوند، در شبکههای اجتماعی حضور فعال داشته باشند، معروف باشند، دیده شوند و الگویی متفاوت از زنان سلبریتی برای دختران باشند.