راز تقویت مهارت گفتگو در مناجات عرفه تولید محصولات مشابه خارجی توسط زنان شهرک صنعتی چناران «دانش‌ورزی حاصلخیز» در کتاب‌فروشی‌ها | روایت حضور زنان در عرصه فناوری چلّه‌نشینی بانوان زائر و مجاور در حرم امام‌رضا(ع) برای ظهور منجی عالم از اعطای بسته اعتباری به زوج‌های جوان تا موضع‌گیری درباره حجاب؛ اظهارات نامزد‌های انتخابات در حوزه زنان و خانواده (بخش سوم) خانم‌ها این برق‌لب‌ها را نخرند پنج فایده شگفت انگیز روغن نارگیل برای سلامت مو زنان در برابر خشونت به کجا پناه می‌برند؟ درگذشت بانوی زائر ایرانی در مکه اظهارات کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ در حوزه زنان و خانواده (بخش دوم) هوای مادری و دخترانه‌های دومین رویداد هم‌آفرینی دعوت در مشهد آخرین امضای شهید جمهور برای زنان خبر خوش برای روستاییان متولد دهه ۶۰ افزایش مصرف دخانیات در مدارس| دختران از پسران سبقت گرفتند از بانوان تأثیرگذار منتخب تقدیر خواهد شد برنامه نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری در حوزه زنان و خانواده (بخش اول) باید از توانمندی، قدرت و هوش بانوان در حوزه کارآفرینی استفاده کنیم «لایحه اهدای تخمک» ابلاغ می‌شود اجرای قانون جوانی جمعیت با کمک و نظارت مردم | اعطای تسهیلات فرزندآوری آسان شود مجاهدت همسران شهدا کمتر از شهادت نیست قرص‌های ضدبارداری با بروز اضطراب مرتبط هستند
سرخط خبرها
خزعلی: ایران در وضعیت بحرانی خشونت علیه زنان قرار ندارد

خزعلی: ایران در وضعیت بحرانی خشونت علیه زنان قرار ندارد

  • کد خبر: ۲۳۰۶۱۸
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۴
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه مساله خشونت و بدرفتاری حتی یک مورد هم زیاد است و باید نسبت به آن چاره‌جویی شود، گفت: مقایسه ایران با سایر کشور‌ها نشان می‌دهد که در وضعیت بحرانی خشونت علیه زنان قرار نداریم.

به گزارش شهرآرانیوز، انسیه خزعلی درباره لایحه منع خشونت علیه زنان در مجلس شورای اسلامی و اینکه این لایحه در چه مرحله‌ای قرار دارد، اظهار داشت: نسبت به توقف لایحه معترض هستیم، چند سال است که این لایحه در مجلس، مراحل مختلف کمیسیون‌ها را طی کرده و در نوبت صحن قرار گرفته ولی مطرح نمی‌شود.

وی ادامه داد: در ماه‌های گذشته دائماً این لایحه در دستور کار قرار گرفته است و هر هفته وعده هفته دیگر را می‌شنیدیم که امید است در مجلس دوازدهم این امر در اولویت قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه خشونت علیه زنان در ایران انواع مختلفی دارد، تاکید کرد: برخی مربوط به محیط اجتماعی و برخی دیگر مربوط به محیط خانوادگی است اینکه گفته می‌شود نگران کننده یا بحرانی نیست در مقایسه با جهان است؛ زیرا در لیست ۳۶ کشوری که بالاترین خشونت علیه زنان را تجربه کرده‌اند، نامی از ایران وجود ندارد.

خزعلی ادامه داد: این نشان دهنده آن است که ایران در وضعیت بحرانی خشونت علیه زنان قرار ندارد؛ البته مساله خشونت و بدرفتاری حتی یک مورد آن هم زیاد است و باید نسبت به آن چاره جویی شود، اما در قیاس با سایر کشور‌ها وضعیت بهتری داریم که باید برای بهبود آن و از بین رفتن انواع خشونت علیه زنان بیش از پیش تلاش کرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره اینکه چه کشور‌هایی در راس خشونت علیه زنان قرار دارند، خاطرنشان کرد: کشور‌هایی مثل ترکیه، آمریکا، نیوزلند و دانمارک کشور‌هایی هستند که در آن‌ها بالاترین آمار خشونت از سوی شریک جنسی گزارش شده است.

خزعلی ادامه داد: همچنین در مورد قتل زنان، کشور‌هایی مثل آمریکا وضعیت فاجعه باری دارند، به گونه‌ای که بیش از چهار هزار زن در سال به قتل می‌رسند که بیش از یک هزار زن آن در خشونت‌های خانگی توسط شریک زندگی به اتفاق می‌افتد.

وی افزود: شدت خشونت در این کشور‌ها به دلیل برخی آسیب‌های دیگر مانند مشروبات الکلی و بی‌بندوباری سال به سال افزایش می‌یابد به گونه‌ای که واشنگتن پست طی ۶ سال ۲۴ درصد افزایش خشونت علیه زنان را گزارش می‌کند در آمریکا روزی ۵ زن جان خود را توسط بستگانشان از دست می‌دهند و هر ماه ۷۰ زن توسط دوست پسر خود به قتل می‌رسند این در حالیست که در ایران افرادی آمار غلط می‌دهند و حتی آنها هم که می‌خواهند در این رابطه مبالغه کنند سالانه قتل ۱۰۰ زن را گزارش می‌دهند البته این آمار درستی نیست ولی یک نفر آن هم زیاد است و باید برای پیشگیری از آن چاره جویی کرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بار‌ها تاکید کرده‌اند که باید جلوی ظلم به زن در خانه گرفته شود، دقت بفرمایید که ظلم به زن مساله‌ای فراتر از قتل است یعنی نباید با زن در منزل بدرفتاری شود چه برسد به خشونت و آزار‌های جسمی. مساله قتل و خشونت که جای خود دارد و باید هرچه زودتر قوانین سخت و باز دارنده برای آن تصویب شود. امید است مساله لایحه «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار» در مجلس جدید با فوریت به صحن آورده شود.

کلیات لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سو رفتار در جلسه علنی ۲۰ فروردین سال ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و یک فوریت این لایحه پیشتر در جلسه علنی ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ تصویب شده بود.

لایحه «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سو رفتار» از دولت دهم آغاز شد و پس از رفت و آمد‌های بسیار میان مجلس و قوه قضائیه و دولت سرانجام این لایحه اواخر سال ۹۹ به مجلس ارجاع شد.

ایجاد سامانه یکپارچه ارائه خدمات به زنان آسیب دیده، حمایت حقوقی از زنان فاقد شناسنامه و سایر اسناد هویتی، اصلاح مقررات راجع به صدور گذرنامه برای زنان و تسهیل امور زنان در قوه قضائیه از جمله مهمترین مفاد این لایحه به شمار می‌رود.

آیت‌الله رئیسی هم در روز‌هایی که ردای ریاست دستگاه قضا را بر تن داشت و چه در کسوت عالی‌ترین مقام اجرایی کشور، همواره از مدافعان حقوق زنان بوده که یکی از مهم‌ترین فراز‌های آن نقش پُررنگ او در تدوین و تصویب لایحه تأمین امنیت و حفظ حقوق زنان است.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.