پدیده سالمندی زنانه بحران آینده کشور است | قصه و غصه مادربزرگ‌های تنها برگزاری آزمون جذب مدرسان آموزش خانواده در خراسان رضوی بانویی شریف در کربلا که کمتر کسی آن را می‌شناسد | طبیبه اهل بیت (ع) بانوان، روایتگر اربعین | دومین نشست رسانه‌ای «دعوتم کن اربعین» برگزار شد تأثیرات عمیق زخم‌های روانی دوران کودکی بر زندگی بزرگسالی برگی از صحیفه سجادیه؛ ثروت برای روزگار پیری بانوان در ادوار المپیک؛ از شاهدخت یونانی تا پرچم‌داری بانوان ایرانی غفلت، کودک‌آزاری پنهان در دنیای مدرن امروز ویدئو | مادرانه، روایتی از دلتنگی مادران شهدای مفقود الاثر | شهید حمیدرضا آزادی آیا خشونت همیشه ظاهری خشن دارد؟ بانوان خراسان به روایت مطبوعات قدیمی در مسیر تبلیغ دین، بدون هیچ چشمداشتی می‌شتابم نذری که به یک روضه خانگی تبدیل شد من پسر آن مادرم! روایتی از «ناهید اسدی»، نخستین بانوی شهید انقلاب اسلامی در مشهد تأثیر مخرب استفاده از تلفن همراه در دوران شیردهی بر نوزاد با این ۵ نکته از مو‌های رنگ شده مراقبت کن دختر چینی مقابل دوربین آن قدر غذا خورد تا  مُرد ویدئو | مادرانه، روایتی از دلتنگی مادران شهدای مفقود الاثر | شهید علی باغشنی جدل‌های سیاسی والدین، چالش جدید کودکان
سرخط خبرها
رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر مرگ زودرس در زنان را کاهش می‌دهد

رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر مرگ زودرس در زنان را کاهش می‌دهد

  • کد خبر: ۲۳۲۲۷۴
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
کارشناسان مدت‌هاست که از مزایای رژیم مدیترانه‌ای تمجید کرده‌اند و یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که احتمال مرگ زودهنگام در زنان را تا ۲۳ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز به نقل از مدیسن نت، دکتر «سامیا مورا»، نویسنده ارشد این مطالعه از بیمارستان بریگام و زنان در بوستون، گفت: «برای زنانی که می‌خواهند طولانی‌تر زندگی کنند، مطالعه ما می‌گوید مراقب رژیم غذایی خود باشید!»

وی در ادامه افزود: «خبر خوب این است که پیروی از یک الگوی غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند منجر به کاهش حدود یک چهارم خطر مرگ در طی بیش از ۲۵ سال شود.»

رژیم مدیترانه‌ای مدت‌هاست در فهرست سالم‌ترین رژیم‌های غذایی متخصصان تغذیه قرار گرفته است.

این رژیم غذایی، به شدت به گیاهان (آجیل، دانه‌ها، میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات) متکی است و منبع اصلی چربی آن روغن زیتون است.

افرادی که از این رژیم غذایی پیروی می‌کنند مقادیر متوسطی از ماهی، مرغ، لبنیات، و تخم مرغ می‌خورند و از مصرف گوشت قرمز، غذا‌های شیرین و غذا‌های فرآوری شده اجتناب می‌کنند.

مطالعه جدید نتایج سلامتی بیش از ۲۵ سال را در میان گروهی متشکل از بیش از ۲۵۰۰۰ شرکت‌کننده در مطالعه سلامت زنان پیگیری کرد.

همه زنان در این مطالعه در هنگام ثبت نام سالم بودند.

علاوه بر اینکه خطر مرگ در دوره مطالعه برای زنانی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کردند تقریباً یک چهارم کاهش یافت، این مطالعه همچنین کاهش مرگ و میر مرتبط با بیماری قلبی یا سرطان را نشان داد.

تیم تحقیق دریافت که در مقایسه با زنانی که از این رژیم غذایی پیروی نکرده بودند، خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی در زنانی که بیشتر از همه از رژیم مدیترانه‌ای پیروی داشتند، ۱۷ درصد و احتمال ابتلاء به سرطان کشنده ۲۰ درصد کمتر بود.

محققان به بررسی فاکتور‌های متابولیک و سایر مسائلی که ممکن است باعث ایجاد این اثر شوند، پرداختند.

به گفته نویسندگان، تغییرات سالم در بیومارکر‌های متابولیسم، التهاب، مقاومت به انسولین و موارد دیگر همگی در میان زنانی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای را اتخاذ کرده بودند، مشاهده شد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.