خزعلی: نگاه تشریفاتی و ویترینی به زنها باید برداشته شود نخستین مجموعه «گیم‌نت» بانوان در مشهد راه‌اندازی شد دعوت بانوان نخبه کشور از مردم برای مشارکت در انتخابات اظهارات نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ در حوزه زنان و خانواده (بخش چهارم) پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان | آیا می‌توانم بعد از فوت همسرم، مستمری پدر بازنشسته‌ام را برای خودم فعال کنم؟ نامه‌نگاری‌ها برای فرزند دزدیده‌شده حسین قبادی، مباشر املاک آستان‌قدس‌رضوی، در ۸۰ سال پیش | دختری که هرگز پیدا نشد مادر باش و کارآفرین شو توانمندسازی زنان سرپرست‌خانوار در دولت شهید رئیسی + جزئیات راز تقویت مهارت گفتگو در مناجات عرفه تولید محصولات مشابه خارجی توسط زنان شهرک صنعتی چناران «دانش‌ورزی حاصلخیز» در کتاب‌فروشی‌ها | روایت حضور زنان در عرصه فناوری چلّه‌نشینی بانوان زائر و مجاور در حرم امام‌رضا(ع) برای ظهور منجی عالم از اعطای بسته اعتباری به زوج‌های جوان تا موضع‌گیری درباره حجاب؛ اظهارات نامزد‌های انتخابات در حوزه زنان و خانواده (بخش سوم) خانم‌ها این برق‌لب‌ها را نخرند پنج فایده شگفت انگیز روغن نارگیل برای سلامت مو زنان در برابر خشونت به کجا پناه می‌برند؟ درگذشت بانوی زائر ایرانی در مکه اظهارات کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ در حوزه زنان و خانواده (بخش دوم) هوای مادری و دخترانه‌های دومین رویداد هم‌آفرینی دعوت در مشهد آخرین امضای شهید جمهور برای زنان خبر خوش برای روستاییان متولد دهه ۶۰
سرخط خبرها
افزایش سهم دانشجویان دختر در تحصیلات دانشگاهی

افزایش سهم دانشجویان دختر در تحصیلات دانشگاهی

  • کد خبر: ۲۳۳۱۸۳
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹
رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با اشاره به سبقت چشمگیر خانم‌ها در ورود به دانشگاه‌ها گفت: ۵۸ درصد ورودی سال گذشته دانشگاه‌ها دانشجویان دختر بودند.

به گزارش شهرآرانیوز، علی‌باقر طاهری‌نیا معاون وزیر علوم و رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی صبح امروز در نشست با خبرنگاران با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت به جدیدترین آمار آموزش عالی به تفکیک مقاطع تحصیلی، جنسیت و رشته‌های آموزشی (سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲) پرداخت و گفت: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی مرجع رسمی آمار آموزش عالی کشور است و سازمان‌ها و مجامع بین المللی آمار خود را از موسسه دریافت می‌کنند.

وی به آخرین آمار دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور اشاره کرد و ادامه داد: جمع دانشجویان ۳۲۴۹۶۰۱ نفر بوده که نسبت زنان و مردان تقریبا با یکدیگر برابر است و با توجه به تعداد دانشجویان موجود بیشترین توزیع دانشجویان در مقطع کارشناسی بوده که ۶۴ درصد دانشجویان را به خود اختصاص داده است.

معاون وزیر علوم افزود: ۱۶ درصد دانشجویان موجود در مقطع کارشناسی ارشد، ۱۳ درصد مقطع کاردانی، و ۴ درصد نیز در مقطع دکتری هستند، در سایر کشور‌های جهان نیز تمرکز دانشجویان مانند کشور ما در مقطع کارشناسی است.

استخدام دولتی در حوزه علوم انسانی در کشور ما بیشتر است

وی ادامه داد: از آمار اعلام شده، سهم دانشجویان در علوم پایه ۶ درصد، علوم پزشکی ۹ درصد، فنی و مهندسی ۲۲ درصد، کشاورزی و دامپزشکی ۴ درصد، هنر ۷ درصد و علوم انسانی ۵۲ درصد است و علت آمار ۵۲ درصدی علوم انسانی به دلیل تنوع رشته‌ها این حوزه است. همچنین علوم انسانی در اشتغال انعطاف بیشتری داشته و استخدام دولتی در حوزه علوم انسانی در کشور ما بیشتر است و این دلیل باعث شده سهم علوم انسانی بیشتر شود.

وی ادامه داد: این درحالی است که در مقطع دکتری سهم علوم انسانی کاهش یافته و فنی و مهندسی افزایش داشته است.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه سهم دانشجویان دختر نسبت به کل دانشجویان ۵۰ به ۵۰ است افزود: از سال ۹۱ تا ۹۵ تعداد دانشجویان دختر روند کاهشی داشت که این روند از سال ۹۶ روند افزایشی گرفت و امسال تعداد دانشجویان دختر بیشتر از پسران است. افزایش سهم دانشجویان دختر از سال ۹۶ آغاز شده و سال آینده جهش داشته و این اختلاف بیشتر خواهد شد.

سبقت چشمگیر خانم‌ها در ورود به دانشگاه‌ها

وی با اشاره به سبقت چشمگیر خانم‌ها در ورود به دانشگاه‌ها افزود: ۵۸ درصد ورودی سال گذشته دانشگاه‌ها دانشجویان دختر بودند.

طاهری نیا افزود: سهم دانشجویان دکتری تا سال ۹۹ -۱۴۰۰ افزایشی بوده ولی بعد از آن روند، کاهشی بوده است و کاهش تعداد دانشجویان دکتری اثر مستقیم در تولید علم و رتبه بندی داشته است و در واقع می‌توان گفت یکی از مهمترین دلایل کاهش رتبه کشور در رنکینگ‌های بین المللی در بخش تولید علم (انتشار مقاله) مربوط به کاهش دانشجویان دکتری است.

رشته‌های مرتبط با آموزش و پرورش بیشترین رشد پذیرش را داشتند

معاون وزیر علوم با اشاره به رشته‌هایی که بیشترین پذیرش را داشتند افزود: رشته‌های مرتبط با آموزش و پرورش بیشترین رشد پذیرش را داشتند وکمترین رشد پذیرش دانشجو در رشته‌هایی مانند مهندسی عمران، علوم اداری، مکانیک، فلزکاری و الکترونیک بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نسبت به سال ۹۹-۹۸ بیشترین رشد پذیرش در مهندسی پزشکی بوده است و در ۵ سال گذشته بیشترین رشد را داشته است.

سهم آموزش مهارتی در برنامه هفتم توسعه

رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به سهم آموزش مهارتی در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و افزود: در برنامه هفتم پیش بینی شده است که این سهم به ۵۰ درصد افزایش یابد. این درحالی است که سهم آموزش مهارتی در دو دانشگاه خاص علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای بیش از ۱۲ درصد بوده است و با لحاظ جنبه‌های مهارتی سایر رشته‌ها و دانشگاه‌ها سهم آموزش مهارتی به ۴۰ درصد می‌رسد.

وی با اشاره به آمار اعضای هیات علمی افزود: درحال حاضر ۷۹ هزار هیات علمی تمام وقت شاغل داریم که ۵۴ درصد استادیار، ۹ درصد استاد، و ۲۰ درصد دانشیار هستند و سهم اساتید خانم از کل اساتید ۳۰ درصد است.

معاون وزیر علوم افزود: هرسال بیش از ۵۰۰ هزار نفر از دانشگاه‌های ما فارغ التحصیل شده و جذب بازار کار می‌شوند که ۵۲ درصد آقا و ۴۸ درصد خانم هستند و ۵۴ درصد از فارغ التحصیلان علوم انسانی هستند.

منبع: مهر

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.