حال و هوای ۵۰ زوج بوشهری که ماهشان را در حرم امام رضا (ع) عسل کردند علامه‌ها عاشق‌ترند حقیقت فراموش‌شده‌ای به نام «زنان پشتیبان در جنگ» دو چالش مهم دختران مجرد دهه‌های ۵۰ و ۶۰ چیست؟ نظرات چند بانوی نویسنده درباره رمان دینی «اردو در قبرستان ژغاره» | ژانر وحشت و معمایی این کتاب باعث جذب مخاطب شده است گام دوم رویداد «ایراندخت» حمایت از بانوان کارآفرین است لزوم ارتقای فرهنگ اصیل ایرانی‌اسلامی علل شایع خونریزی در سه‌ماهه اول بارداری چیست؟ چهار قاتل خاموش روابط در زندگی مشترک را بشناسید پرداخت ۱۱۵ همت تسهیلات به مشاغل خانگی طی ۳ سال گذشته دیدگاه نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در رابطه با حجاب و طرح «نور» چیست؟ دولت سیزدهم و شهید آیت‌الله رئیسی به حوزه بانوان نگاه ویژه‌ای داشتند برپایی کارگاه‌های آموزشی غدیرشناسی برای بانوان زائر در حرم مطهر ریزش مو چه زمانی غیرطبیعی است؟ مادران نوزادان کم وزن بیشتر در معرض خطر زوال عقل هستند فرهنگ تمدنی ایران اسلامی باید الگوی جهانی شود اظهارات نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در حوزه زنان و خانواده (بخش پنجم) خزعلی: نگاه تشریفاتی و ویترینی به زنها باید برداشته شود نخستین مجموعه «گیم‌نت» بانوان در مشهد راه‌اندازی شد دعوت بانوان نخبه کشور از مردم برای مشارکت در انتخابات اظهارات نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ در حوزه زنان و خانواده (بخش چهارم)
سرخط خبرها
از اعطای بسته اعتباری به زوج‌های جوان تا موضع‌گیری درباره حجاب؛ اظهارات نامزد‌های انتخابات در حوزه زنان و خانواده (بخش سوم)

از اعطای بسته اعتباری به زوج‌های جوان تا موضع‌گیری درباره حجاب؛ اظهارات نامزد‌های انتخابات در حوزه زنان و خانواده (بخش سوم)

  • کد خبر: ۲۳۳۹۶۲
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۹
نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، روز گذشته (شنبه، ۲۶ خرداد ۱۴۰۳) از قاب تلویزیون به صورت زنده با مردم سخن گفتند.

به گزارش شهرآرانیوز، در این میان، سعید جلیلی در میزگرد فرهنگی خود و دو نامزد دیگر در برنامه‌های تلویزیونی خود درباره زنان، خانواده و اقتصاد خانواده گفتگو کردند.

جلیلی: حجاب و فیلترینگ، پاسخ فرهنگی دارد نه امنیتی

سعید جلیلی در برنامه میزگرد فرهنگی از شبکه دوم سیما با بیان اینکه «نباید دایره فرهنگ را کوچک مثل شمال تهران دید» در پاسخ به این پرسش که در افکار عمومی تلقی می‌شود که افکار شما موجب فشار حداکثری به ایران می‌شود و سخت‌گیری بیشتر در حوزه فرهنگی و اجتماعی و ممیزی در حوزه فرهنگی یا حجاب و اینترنت وجود دارد که من نسبت به آن ارزش‌گذاری نمی‌کنم؛ چه تلاشی برای رفع این ابهام کرده‌اید؟ گفت: دشمن اعلام کرد دنبال فشار حداکثری است و آن را اعمال کرد. در آن زمان، دولت وقت برخی مواضع و رویکردهایش این بود که نمی‌توانیم بیشتر از ۲۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم که نظر ما این بود می‌توانیم این فشار را شکست دهیم و برنامه هم ارائه دادیم ولی دوستان زیاد توجه نداشتند و دولت شهید رئیسی این مبنا را جدی گرفت و فروش نفت به ۲ میلیون بشکه رسید و مقام رسمی دشمن اعلام کرد فشار حداکثری شکست فاحش خورد. اگر رویکرد فرهنگی شما «ما می‌توانیم» باشد این موفقیت به دست می‌آید.

وی ادامه داد: اگر کسی رویکردش این باشد که فرهنگ موجب پیشرفت کشور می‌شود و درک عمیقی از فرهنگ داشته باشد، فرهنگ را محدود و کوچک نکرده بلکه از آن استفاده می‌کند. چه کسانی به فرهنگ توجه لازم نداشتند؟ در هشت سال قبل دولت رئیسی چقدر به فرهنگ اولویت داده شد و برای آن برنامه تهیه شد؟ وقتی فرهنگ در اولویت باشد، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مانند دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر فرهنگ مثل وزیر خارجه نقش داشته باشد. شما باید برنامه داشته باشید تا از ظرفیت‌های فرهنگی مردم استفاده شود. نباید دایره فرهنگ را کوچک مثل شمال تهران دید، ولی همه ایران سرای من است و باید فرهنگ را در سراسر کشور دید.

جلیلی افزود: برخی مصادیق مثل حجاب و فیلترینگ، پاسخ فرهنگی دارد نه امنیتی. عرصه فضای مجازی ابعاد مختلف دارد و با زندگی مردم عجین شده است. در فضای مجازی هم آسیب وجود دارد ولی باید مسئولیت‌پذیری ایجاد کرد نه محدودیت. اگر مسئولیت‌پذیری ایجاد شد، ضایعات آن به حداقل می‌رسد و فرصت آن بیشتر می‌شود.

به لایحه حجاب انتقاد وجود دارد و قانون می‌تواند اصلاح شود

جلیلی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص تدبیر دولت برای جلوگیری از اختلاف در جامعه به خاطر مسائل فرهنگی مثل حجاب، بیان کرد: بعد از حوادث ۱۴۰۱، در چنیدن دانشگاه حضور یافتم و در یک دانشگاه جلسه ما هفت ساعت طول کشید و پرسش و پاسخ مطرح می‌شد. جای سوال دارد که چرا برخی مقامات کشور‌های اروپایی نسبت به کشتار زنان در فلسطین توجهی ندارد ولی برای یک خانم در ایران اشک تمساح می‌ریزند؟ باید بررسی کرد چرا این مسائل پیش آمده است. من زمانی که در وزارت خارجه مسئولیت داشتم، سفری به نروژ رفته بودم و یک خانم دیپلمات در نروژ به من گفت چهار سال در ایران ماموریت داشتم و دوره فقه در دانشگاه خوانده‌ام و گفت چرا از نگاه خود به زن دفاع نمی‌کنید؟ باید فرصت‌های فرهنگی را شناخت و از آن بهره برد.

وی افزود: زن ما با فرهنگ ایرانی اسلامی نقش پرشکوهی ایفا کرده است. در غرب گفته می‌شود در مساله زن و خانواده به بن بست رسیده است. حجاب و زن نقطه قوت ما است و باید تمدن خود را در این زمنیه به رخ جهان بکشیم. در انگلیس زنان در ۱۹۲۰ حق رای به دست آورند و در برخی کشور‌ها در ۱۹۵۰ حق رای به دست آوردند ولی در تاریخ اسلام داریم که زنان با پیامبر بیعت کرده‌اند. ما باید بررسی کنیم ۱۳۰ دستگاه فرهنگی چگونه عمل کرده‌اند و چه اثرگذاری داشته اند؟ در این عرصه باید صحنه را شناخت و مقهور صحنه سازی مکرون و بایدن نشد.

وی همچنین گفت: اگر عمق راهبردی را درک نکنیم، مسائل فرهنگی را درک نمی‌کنیم. موضوع زن یک موضوع اصلی است. ما زن خانه دار و پزشک و روستایی و سرپرست خانواده داریم که دولت باید برای همه آنها برنامه داشته باشد. هر چیزی در کشور چه حجاب چه سایر مسائل دیگر قانون دارد و قانون نباید سلیقگی باشد و قانون فصل‌الخطاب است. 

جلیلی در پاسخ به این پرسش که آیا لایحه‌ای برای حجاب تهیه خواهید کرد؟ گفت: لایحه حجاب هنوز به سرانجام نرسیده است. اما معتقدیم که هرچه جاری است صد درصد درست نیست. نقاط قوت باید تقویت شود و ضعف‌ها اصلاح شود ولی مادامی که قانون وجود دارد، باید آن قانون اجرا شود. قانون می‌تواند تصحیح شود. همین الان انتقاد به لایحه حجاب وجود دارد و قانون می‌تواند اصلاح شود ولی تا قانون وجود دارد، باید اجرا شود.

طرح استفاده از ظرفیت ۲۴ ساعته مساجد را تهیه کردیم

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره فقدان بررسی، پیگیری و برنامه‌ریزی در زمینه موضوعات فرهنگی در دولت سایه، خاطرنشان کرد: در کارگروه‌های دولت سایه همه دیدگاه‌ها مطرح شد و ما پذیرای همه دیدگاه‌ها بودیم. در عرصه فرهنگی ما جلسات متعدد داشتیم ولی آنها خبری نشده است که مهم خروجی و نتیجه این جلسات است. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ برنامه‌های فرهنگی خود را ارائه کردم. در آموزش و پرورش جلسات متعدد داشتیم که خروجی هزینه‌های مادی و عمر دانش‌آموز و معلمان چیست که برنامه مدرسه ما برای آموزش و پرورش تهیه شده است. طرح تکریم خانواده و اثربخشی بودجه‌های فرهنگی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی را به دولت شهید رئیسی ارائه دادیم که ایشان دستور پیگیری در دولت دادند. طرح استفاده از ظرفیت ۲۴ ساعته مساجد را تهیه کردیم.

قاضی زاده هاشمی: بسته اعتباری به زوج‌های جوان و خانوار تخصیص داده می‌شود

امیرحسین قاضی زاده هاشمی درباره واگذاری امور به مردم اظهار کرد: در دولت مردم و خانواده، خلاء نبود دولت با مردم پر نخواهد شد. امور را باید به مردم واگذار کنیم و دولت نقش تسهیل گری را برعهده گیرد. دولت نباید قیمت گذاری‌های دستوری انجام دهد تا سرمایه گذاری مردم به شکل مطلوب شکل بگیرد. بازار سرمایه کشور نیز به همین دلیل رشد نمی‌کند. در طرح دولت مردم بسته اعتباری به زوج‌های جوان و خانوار تخصیص داده می‌شود. برای مثال به زوج‌ها مسکن، ودیعه مسکن، خرید کالای جهیزیه و یا منابع اشتغال داده می‌شود. این بسته به شکل پول به افراد داده نمی‌شود؛ بلکه به شکل اعتباری تخصیص داده خواهد شد؛ بنابراین اشتغال را به ازدواج گره زده‌ایم.

قالیباف: از گرانی و تورم و کاهش قدرت خانوار‌ها شرمنده‌ایم

محمدباقر قالیباف در برنامه «با مردم» گفت: ما از گرانی و تورم و کاهش قدرت خانوار‌ها شرمنده ایم و برای رفع آن در دولت چهاردهم «خدمت و پیشرفت» برنامه و روش اجرا داریم که ضمانت آن کارنامه عملکردم در سالیان گذشته است.

وی اظهار کرد: نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد خانوار‌ها برای مسکن هزینه می‌شود که باید این مشکل را حل کنیم؛ در زمینه خودرو و اتباع بیگانه هم مشکل داریم که برای آن‌ها برنامه دارم.

قالیباف با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان با مشکلات سختی روبرو هستیم، افزود: این مشکلات در حوزه تامین هزینه‌ها و پیدا کردن دارو است به خصوص برای کسانی است که دچار بیماری خاص هستند؛ البته مجلس یازدهم اقدامات موقتی برای بیماران خاص انجام داد، اما باید این کار به صورت اساسی و به صورت دائمی باشد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.