باید در کابینه دولت جدید از زنان توانمند استفاده شود بانوان و مادران ما، پیشران شرکت در انتخاب هستند پیامدهای بلوغ زودرس؛ از ابتلا به سرطان سینه تا بیماری‌های قلبی آسیب شناسی تجربه مادری در خانواده ایرانی «سفیران مهر» از بانوان تازه‌مسلمان‌شده روایت می‌کند صعود سه‌پله‌ای هندبال دختران ایران بانوان نقش تاثیرگذاری در شکل گیری تفکر سیاسی خانواده دارند تاکید شهید جمهور بر مساله تعهد به خانواده و عدالت جنسیتی حضور زنان در انتخابات از پیش نیاز‌های توسعه یافتگی سیاسی است عرصه انتخابات هم حق و هم تکلیف بر زنان است بررسی مشارکت سیاسی زنان | مسائل زنان ایرانی متفاوت با سایر کشورهاست چگونه حضانت فرزند از پدر گرفته می‌شود؟ «روشنگری» مهم‌ترین نقش زنان در جامعه است دخالت در سیاست و مقدرات اساسی کشور حق و تکلیف زنان است عنبر بسای و عود بسوزان و گل بریز* از کدام بانوان ورزشکار خراسانی در نخستین دوره اعطای نشان «کاوه»، تقدیر شد؟ میهن مثل مادر است آیا روتین‌های پوستی معجزه می‌کنند؟ تحقق الگوی سوم زن مسلمان، مطالبه جدی جامعه زنان از رئیس‌جمهور آینده است جشن مادر دختری «غدیر، عید هم عهدی» در حرم مطهر رضوی برگزار شد اسرار قهوه برای زیبایی پوست
سرخط خبرها
تاکید شهید جمهور بر مساله تعهد به خانواده و عدالت جنسیتی

تاکید شهید جمهور بر مساله تعهد به خانواده و عدالت جنسیتی

  • کد خبر: ۲۳۶۰۰۸
  • ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده‌ گفت: مسأله تعهد به خانواده، پیشگیری از طلاق، انعطاف شغلی و عدالت جنسیتی از جمله مسایل مورد تاکید رئیس جمهور شهید بود.

به گزارش شهرآرانیوز، انسیه خزعلی روز پنجشنبه در نشست ارائه گزارش دولت سیزدهم در حوزه زنان و خانواده با حضور متخصصان و فعالان حوزه زنان که در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: ۲ سال و ۱۰ ماه گذشت و بر رفع تشریفاتی بودن و ویترینی عمل کردن و رفع غلبه وجهه سیاسی در این معاونت تلاش کردیم.

وی افزود: اگر کاری ارایه می‌شود نتیجه زحمات همه همکاران است، اضافه کرد: معاونت زنان از مرحله تشریفاتی و ویترینی عبور کرده و می‌تواند تاثیر گذار باشد و در بسیاری از مسایل اظهار نظر کند و مشاوران بانوان باید در تصمیم‌گیری‌های دستگاه‌های اجرایی مشارکت داشته باشند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در شورا‌های مالی و اداری بانوان دخالت داده می‌شوند، اظهار داشت: در برخی وزارتخانه‌ها تصمیم‌گیری زنان وسعت بیشتری دارد و در برخی وزارتخانه‌ها کمتر، اما مشارکت دادن فکر، ایده و اندیشه زنان انجام شده است.

خزعلی با اشاره به اسناد بالادستی که ماموریت‌های را تبیین کرده است، گفت: این اسناد از سال ۸۳ به مسأله خانواده و زنان پرداخته است.

وی با اشاره به محور‌های سلامت زنان، آسیب زدایی از زنان، تعامل یا زنان اظهار داشت: نظام مسایلی در حیطه خانواده و زنان احصا شده که بر مبنای آن به دنبال انجام ماموریتی هستیم که در دوفصل تدوین شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده یادآورشد: سند تحول به صورت جدی اجرا شد و هر سه ماه گزارشی از پیشرفت آن ارایه می‌شد و معاونت زنان ۱۹ اقدام را انجام داد و در ۴۵ عنوان دیگر با سایر دستگاه‌ها همکار بود.

به گفته خزعلی بر اساس سند تحول، تا کنون برنامه‌های کوتاه‌مدت پایان یافته و ۷۰ درصد اقدام برنامه‌های میان مدت نیز انجام شده است.

وی افزود: در این راه همکاری‌هایی یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، مرکز امور مساجد، تبلیغات اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نفت و سایر دستگاه‌ها داشته ایم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: مسأله تعهد به خانواده، پیشگیری از طلاق، انعطاف شغلی و عدالت جنسیتی از جمله مسایل مورد تاکید رئیس جمهور شهید بود.

اطلس آماری حوزه زنان

خزعلی با اشاره به تهیه اطلس آماری در حیطه‌های مختلف زنان، تاکید کرد: این اطلس جهت برنامه ریزی و اطلاعات آماری در حوزه زنان با همکاری دستگاه‌ها تهیه و مرکز رصدی ایجاد شد تا پژوهشگران این حوزه از آخرین آمار و اطلاعات حوزه زنان بهره‌مند شوند.

وی یکی از ماموریت‌های حوزه زنان را رصد چالش‌ها و مطالبات بانوان عنوان کرد و افزود: برای همه چالش‌ها برنامه‌ریزی شده و یا در قانون، مسائل پیگیری می‌شود و یا اجرای برخی مسائل مشکل دارد که نیازمند هماهنگی با دستگاه‌های مختلف جهت رفع است که برخی موضوعات مانند اشتغال و ازدواج در برنامه هفتم و برخی در بودجه در حال پیگیری است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور پیگیری شغل منعطف را از دیگر تلاش‌های در معاون زنان برشمرد و اظهار داشت: زنان تمایل دارند در کنار فعالیت‌های بیرون به خانواده هم رسیدگی کنند و باید قوانین انعطاف داشته باشند بنابراین جلساتی با ادارات برگزار کردیم تا الگوی جدیدی برای زنان در ایران به وجود آوریم.

پیگیری راه اندازی مهدکودک‌ها و دورکاری بانوان

خزعلی وجود مهدکودک‌ها در ادارات، دورکاری بانوان شاغل دارای فرزند زیر ۶سال، را از دیگر تلاش‌ها در این حوزه برشمرد و با اشاره به تصویب آیین نامه مصوب جذب یک درصد بودجه گفت: یکی از مشکلات معاونت حوزه زنان از سال ۹۲ ساختار تشکیلاتی ضعیف و کوچک و بودجه محدود معاونت است؛ پست‌ها به ۴۰ پست تقلیل یافته و بودجه ۳۰ میلیاردی به ۴۰ و امسال این بودجه به ۷۰ میلیارد رسید.

خزعلی ادامه داد: در سفر‌های استانی اینکه زنان نمی‌توانستند وام‌های اشتغال دریافت کنند به عنوان یکی از مشکلات زنان مطرح شد و بر این اساس صندوق ضمانت سرپرست خانوار ایجاد و بانوان از تسهیلات بهره‌مند شدند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه رئیس جمهور شهید تاکید داشتند که باید شرایط شغلی را برای همه زنان مردان و جوانان فراهم کنیم، گفت: کسب و کار پایدار خانواده محور با پشتیبانی زنان کارآفرین که زنان سرپرست را تحت پوشش قرار دهند در دستور کار قرار گرفت و از مواد اولیه تا رساندن محصول به بازار را باید در کنار زن سرپرست خانواده بودند.

خزعلی، ایجاد صندوق ضمانت، ایجاد بازارچه‌ها و ایحاد زیرساخت‌های صادرات، قرارداد با کسبی نو برای فروش محصولات را از اقدامات معاونت برای رونق کسب و کار خانواده‌ها عنوان کرد.

به گفته وی، با همکاری بنیاد برکت در استان‌ها اتفاقات خوبی افتاد و همچنین تسهیلات با تلاش‌های صورت گرفته، شاهد افزایش ۲۵ برابری تسهیلات مشاغل خانگی، بوده ایم.

رشد ۷برابری تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌های حوزه زنان

خزعلی با اشاره به طرح‌های انجام شده در این دوره، از جمله اجرای طرح‌های هدی، آوای زندگی، طرح محله یار، نیلوفرانه، تاکید کرد: ۱۷۵ تفاهم‌نامه و موافقتنامه در دولت سیزدهم منقعد شد، این در حالی است که در دولت‌های گذشته ۲۴ تفاهم‌نامه بسته میشد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه معاونت زنان با یک دنیا کار و انتظار روبه رو است، گفت: برخی لایحه‌ها از جمله لایحه سوء رفتار علیه زنان و امنیت زنان همچنان در مجلس مانده و در نوبت است.

وی با اشاره به برگزاری کنگره زنان تاثیرگذار در این دوره، اظهار داشت: زنان تاثیرگذار با هدف شناسایی زنان توانمند انجام شد، کسانی که در محدوده خود تأثیرگذاری داشتند شناسایی و چهل هزار نفر ثبت نام کردند و امیدواریم این امر در دولت‌های آتی نیز ادامه یابد.

خزعلی، فعالیت پنج سامانه، زندگی و بالندگی، رویداد حریر، خانواده و فرهنگ عامه، همساز برای پیش‌گیری از طلاق و سامانه کلی آمار زنان را از دیگر دستاورد‌ها و عملکرد این دوره ازمعاونت زنان عنوان کرد.

به گفته وی، در حوزه بین‌الملل به رغم اینکه بیشترین هجمه را داشتیم و تمام رسانه‌ها برای زن زندگی و آزادی بسیج شدند، نخستین نشست بانوان تاثیرگذار برگزار و از صد کشور بانوان در ایران حضور پیدا کردند و بانوان هرکدام سفیری بودند.

وی با اشاره به پذیرفتن مسئولیت آیورا، تاکید کرد: آیورا آموزش فن و حرفه به زنان حاشیه اقیانوس هند را برعهده دارد که در این دوره بعد از استرالیا، ایران مسئولیت را برعهده گرفت و بعد از یکسال، بعد از گزارش کاری که ارائه شد، همه کشور‌ها از موفقیت ایران تعجب می‌کردند و مسئولیت را برای دو سال دیگر به ایران سپردند.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.