چایینه خوانی؛ یک رسم کاملا زنانه برای عزاداری امام حسین(ع) اجرای مراسم «آب فرات» توسط بانوان کوهسرخ خراسان‌رضوی افتتاحیه دوره بین المللی حفظ قرآن کریم "حفاظ نور" ویژه خواهران در مشهد پادکست | بفرمایید روضه | حاجتی که با توسل به علی اصغر امام حسین(ع) برآورده شد بانوان از اهدای خون در کشور سهم ۴ درصدی دارند بیشتر زنان خراسان‌رضوی میل به پوشیدن چادر ساده ایرانی دارند مجلس اباعبدالله(ع)، فقط برای عزاداری نیست پادکست | بفرمایید روضه | آرزوی برپایی روضه از کودکی زینب‌های عاشورای روزگارِ ما پاسخ به پرسش‌های حقوقی | بررسی قوانین فرزندخواندگی آنجا که دل نفس می‌کشد | برشی کوتاه از مراسم زنانه در ایام ماه محرم در گوشه و کنار شهر نگاهی به کتاب «زنان عاشورایی» | زنان و آنچه در کربلا بر آن‌ها گذشت یک زن تنها با حرم چه کنم! به بهانه سالگرد درگذشت استاد علی صفایی حائری | معرفی کتاب «روابط متکامل زن و مرد» پادکست | بفرمایید روضه | قصه بی‌بی بانو و روضه ده‌ها ساله‌اش آموزش ۳۰ هزار بانو در طرح «ترنم زندگی» در ۶۶۰ مسجد مشهد پادکست | بفرمایید روضه | همسایه ها از این خانه مهربانی می‌خرند  بانوان عرب‌زبان در حرم مطهر رضوی، حماسه عاشورا را نوحه سرایی کردند
سرخط خبرها
چایینه خوانی؛ یک رسم کاملا زنانه برای عزاداری امام حسین(ع)

چایینه خوانی؛ یک رسم کاملا زنانه برای عزاداری امام حسین(ع)

  • کد خبر: ۲۳۹۳۲۸
  • ۲۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۴
یکی از رسوم عزاداری در ایام ماه محرم که بدون حضور مردان برگزار می شود را ایلامی ها با نام چایینه خوانی می شناسند که در آن تنها زنان به سوگواری می پردازند.

به گزارش شهرآرانیوز، ماه محرم یکی از بهترین زمان‌هایی است که مردم ایران آداب و رسوم خود را در ارتباط با سوگواری امام حسین (ع) و یارانش اجرا می‌کنند در این میان هر کدام از شهر‌های ایران به برگزاری یکی از رسوم این سوگواری می‌پردازند. این سوگواری‌ها معمولاً با گروهی از مردان به صورت گسترده اجرا می‌شود، اما مردم استان ایلام از آداب و رسوم متعددی برخوردار هستند که برخی از آنها را زنان برگزار می‌کنند.

ایلامی‌ها به واسطه نزدیکی شأن با عراق ارتباط نزدیکی با امام حسین (ع) و یاران ایشان دارند و همین امر سبب شده تا مردمی دیندار، متدین و معتقد باشند و مراسم سوگواری بزرگان دین برای آنان معنای دیگری داشته باشد.

در میان این مردم، زنان به برگزاری رسم چایینه می‌پردازند. در اصل چایینه نوعی سبک عزاداری زنان عرب عراقی است که به شیوه‌ها و اسامی مختلف در مناطق عرب نشین خاورمیانه برگزار می‌شود.. «چایینه»، «ملایه» و «لطم»، نام‌های مختلف این مراسم است. در عراق به مداحی زنان «ملایه» گفته می‌شود و «لطم» هم به بخشی گفته می‌شود که به سر و سینه و پیشانی می‌زنند. ظاهراً این شیوه عزاداری سنتی زنان شامی بوده است که اسرای عراق در بازگشت از شام، آن را به عراق می‌آورند.

چایینه به معنای ذکر مصیبت بر مصائب یاران امام حسین (ع) و چند نوع است. از جمله این چایینه‌ها می‌توان به چایینه حضرت قاسم (ع) در روز هفتم، چایینه حضرت عباس (ع) در روز هشتم، چایینه امام حسین (ع) در روز دهم و چایینه روز اربعین حسینی اشاره داشت. به طور مثال در چایینه قاسم، بر تن دختری جوان و ازدواج نکرده لباس عروسی می‌پوشانند و پس از آن چایینه خوان‌ها، این رسم را به جا می‌آورند.

زنان در «چایینه» به‌شکل حلقه‌ای دور هم جمع می‌شوند، شعر می‌خوانند و وقت اوج گرفتن اشعار مربوط به عزاداری، وسط حلقه به‌صورت دایره‌وار و بلند شدن از روی زمین به دور هم می‌چرخند و همزمان ضمن تکرار اشعار، سر‌ها را به یکدیگر نزدیک کرده و با هر دو دست به پیشانی می‌زنند. این نمایش عزاداری به شیوه‌ای داستان‌گونه از آداب و رسوم زنان ایلامی در ماه محرم است.

در میان «چایینه» ها، «چایینه عباس» از مهمترین و معروفترین آیین‌هاست که بسیار سوزناک برگزار می‌شود. پختن «هریسه» که نوعی غذای شبیه حلیم گندم است و به‌عنوان نذری در بین همسایه‌ها و دسته‌جات عزاداری پخش می‌شود.

چایینه خوانی؛ یک رسم کاملا زنانه برای عزاداری امام حسین(ع)

در چایینه حضرت قاسم رسم بر این است که ابتدا بر تن دختری جوان و ازدواج نکرده که نشان از عروس حضرت قاسم است، لباس عروسی سبزرنگ به تن می‌کنند و بر سرش سرپوشی سفید می‌پوشانند و دو شمع روشن و یک سینی پر از نقل و نبات به دست او می‌دهند.

سپس حنا، عود و شمع را در وسط میدان می‌گذارند. چایینه‌خوان‌ها با لباس تمیز رنگی و با وضعی مرتب وارد میدان می‌شوند و زنی که به او مُلایه گفته می‌شود، شروع به مداحی می‌کند. در حین اجرای مراسم عروسی، زنی کفنی آغشته به خون را به نشانه رسیدن خبر شهادت قاسم در روز برگزاری مراسم عروسی به وسط میدان می‌آورد، سپس چایینه‌خوان از حالت نمادین شادی و سرور درآمده و خود را پریشان کرده و با خاموش کردن شمع‌ها، به نشانه عزادار شدن روی سر عروس چادر سیاه می‌اندازد و بعد از خاموش کردن شمع‌ها، مُلایه نوحه‌خوانی می‌کند و مجلس سراسر ماتم و عزا می‌شود.

چایینه خوانی؛ یک رسم کاملا زنانه برای عزاداری امام حسین(ع)

چایینه‌خوان‌ها ابتدا دو زانو می‌نشینند و سپس در حالت ایستاده حلقه‌وار دور میدان می‌چرخند و با کف دو دست به پیشانی خود می‌زنند. چایینه عباس (ع) در روز هشتم محرم برگزار می‌شود و در روز‌های عاشورا و اربعین نیز چایینه امام‌حسین (ع) برگزار می‌شود.

منبع: مهر

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.