پدیده سالمندی زنانه بحران آینده کشور است | قصه و غصه مادربزرگ‌های تنها برگزاری آزمون جذب مدرسان آموزش خانواده در خراسان رضوی بانویی شریف در کربلا که کمتر کسی آن را می‌شناسد | طبیبه اهل بیت (ع) بانوان، روایتگر اربعین | دومین نشست رسانه‌ای «دعوتم کن اربعین» برگزار شد تأثیرات عمیق زخم‌های روانی دوران کودکی بر زندگی بزرگسالی برگی از صحیفه سجادیه؛ ثروت برای روزگار پیری بانوان در ادوار المپیک؛ از شاهدخت یونانی تا پرچم‌داری بانوان ایرانی غفلت، کودک‌آزاری پنهان در دنیای مدرن امروز ویدئو | مادرانه، روایتی از دلتنگی مادران شهدای مفقود الاثر | شهید حمیدرضا آزادی آیا خشونت همیشه ظاهری خشن دارد؟ بانوان خراسان به روایت مطبوعات قدیمی در مسیر تبلیغ دین، بدون هیچ چشمداشتی می‌شتابم نذری که به یک روضه خانگی تبدیل شد من پسر آن مادرم! روایتی از «ناهید اسدی»، نخستین بانوی شهید انقلاب اسلامی در مشهد تأثیر مخرب استفاده از تلفن همراه در دوران شیردهی بر نوزاد با این ۵ نکته از مو‌های رنگ شده مراقبت کن دختر چینی مقابل دوربین آن قدر غذا خورد تا  مُرد ویدئو | مادرانه، روایتی از دلتنگی مادران شهدای مفقود الاثر | شهید علی باغشنی جدل‌های سیاسی والدین، چالش جدید کودکان
سرخط خبرها
بانویی شریف در کربلا که کمتر کسی آن را می‌شناسد | طبیبه اهل بیت (ع)

بانویی شریف در کربلا که کمتر کسی آن را می‌شناسد | طبیبه اهل بیت (ع)

  • کد خبر: ۲۴۱۲۱۷
  • ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
۲۰ محرم الحرام روز شهادت بی بی شریفه، دختر امام حسن مجتبی (ع) است که در کاروان اسرا حضور داشته و به دلیل رنج اسارت به شهادت می‌رسد.

به گزارش شهرآرانیوز، امام حسن مجتبی (ع) در میان مسلمانان، به کریم اهل بیت (ع) معروف است و کسی نا امید از درگاهش برنگشته است، حال فکر کنید بانویی، دختر این پدر باشد و از او این خصلتش را به ارث نبرد. سیده شریفه، نام دختر این پدر دوست داشتنی و بخشنده است که در کاروان اسرای کربلا حضور داشته که رسم و مرامش، چون پدرش است و این را زائرانش به کرّات دیده و چشیده‌اند و در میان اهل سنت و شیعیان عراق از مقام و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

طبیبه آل اللهی که گمنام است

مزارش میان خاکی‌های نخلستانی قرار دارد که در مسیر کاروان اسرای کربلا بوده، اما آوازه و شهرتش هنوز به کشور‌های مجاور و حتی زنان مسلمان آنطور که باید و شاید نرسیده است.

کمتر زائری غیر عراقی در حرمش دیده می‌شود و این یعنی هنوز بسیاری افراد او را نمی‌شناسند و قدرش نمی‌دانند. میان زنان عرب عراقی به طبیب آل الله یا طبیب اهل بیت(ع) معروف است، چون هر کسی که برای رفع گرفتاری و بیماری‌اش به آستان مقدس این بانو رفته دست خالی برنگشته است.

زینب که یکی از زائران مرقد بانو شریفه است در خاطراتش می‌گوید «هفته پیش حرم خانم بانو سیده شریفه بودم در حالی که دستانم اگزمای شدیدی داشت و به راحتی نمی‌توانستم با آنها کار کنم. شنیده بودم بانو، مریضان را شفا می‌دهند، اما وقتی به حرمش رفتم فراموش کردم برای دستانم دعا کنم. وقتی شب برگشتیم کربلا موقع شام خوردن متوجه شدم خیلی راحت‌تر قاشق را در دست می‌گیرم. نگاهی به دستانم کردم، اما دیگر اگزمایی نداشت و مثل روز اولش شده بود. خانم شفا داده بود و من اصلا نفهمیدم.»

بانوی شریفه‌ای که در کربلا طاقت اسارت نداشت

یکی از بانوانی که در واقعه کربلا حضور داشته و کمتر کسی آن را می‌شناسد بانو سیده شریفه یکی از دختران امام حسن مجتبی (ع) است که بعد از شهادت ایشان، امام حسین (ع) سرپرستی دختر برادرش را به عهده می‌گیرد و پس از آن در کنار عموی خود زندگی می‌کند.

بی بی شریفه در سفری که اباعبدالله الحسین (ع) به کربلا داشته همراه ایشان رهسپار می‌شود و در روز عاشورا نیز به همراه دیگر زنان اهل بیت (ع) در کربلا حضور دارد و بعد از آن حوادث سخت و جانفرسا که برای امام و خاندان و یارانش اتفاق می‌افتد بانو شریفه نیز به همراه دیگر زنان و کودکان به اسارت گرفته می‌شود.

بانو شریفه، چون تحمل رنج و سختی اسارت را نداشته قبل از اینکه کاروان به شام برسد در مسیر کوفه تا شام، میان نخلستان‌های شهر حله به شهادت می‌رسد و اکنون مزار این بانوی گرانقدر در ۳۰ کیلومتری کربلا قرار دارد و زائرانی که ارزش و مقام این بانو را درک کرده اند به زیارت مزارش می‌روند.

نصب ضریح جدید در سال ۱۴۰۰ که نذر یک زائر بود

ضریح سیده بانو شریفه در ابتدا شکلی ساده داشت تا اینکه مردی عراقی به نام هاشم علوی محیسن النفاشی به خاطر حاجتی که از حرم این بانو گرفته بود نذر کرد ضریح جدیدی در شان صاحبش بسازد. کار را به مردم هنرمند اصفهانی می‌سپارد و بعد از ۵ سال و خرداد ۱۴۰۰ ضریح جدید نصب می‌شود. ضریح جدید در طول حدود ۵.۵ متر و عرض ۴.۵ متر و ارتفاع ۳۶۵ سانتی متر ساخته شده است که بنا به گفته شاهدان عینی، بسیار زیباتر از مقبره قبلی است و زائران مات و مبهوت جلال و جبروتش شده‌اند.

بانویی شریف در کربلا که کمتر کسی آن را می‌شناسد | طبیبه اهل بیت (ع)

راه زیارت حرم بانو شریفه از کدام مسیر می‌گذرد؟

بیشتر تور‌های زیارتی که از ایران به عراق می‌روند برنامه زیارت حرم سیده شریفه را در سفر خود ندارند و شاید بتوان گفت فقط در سفر‌های شخصی می‌توان زیارت این حرم را در سفر خود جای داد.

اگر به تنهایی به کربلا سفر کردید باید به منطقه طهمازیه بروید. این منطقه در ۹ کیلومتری شهر حله قرار دارد و از کربلا باید فاصله ۳۰ کیلومتری به سمت حله را طی کنید. البته زیارت مزار بانو شریفه از نجف راحت‌تر است و می‌توانید بدون دشواری به طهمازیه بروید.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.