دماغ من زشت است | گفتاری درباره تاثیر رسانه بر کاهش اعتمادبه‌نفس دختران بی‌دردسرترین طلا برای شهربانوی ووشو نگاهی به فعالیت بانوان ورزشکار مشهدی | از نایب‌قهرمانی پینگ‌پنگ‌باز مشهدی تا قهرمانی تلنت مشهد در لیگ آزاد تهران ویدئو | مادرانه | روایتی از دلتنگی مادران شهدای مفقود الاثر طرح «پیوند ماندگار»؛ طرحی برای تحکیم بنیان خانواده در مشهد کنترل فشار خون با اصلاح سبک زندگی مناسبت‌های زندگی بهانه‌ای برای باهم بودن خانواده اختتامیه متفاوت رویداد رسانه‌ای "مادران مقاومت" در مشهد برگزار شد تحول نگاه جهانی با رویداد رسانه‌ای "مادران مقاومت" زن سخنور مشهدی در اردوگاه مغولان حضور سه دختر وزنه‌بردار خراسانی در قهرمانی جوانان جهان ۲۰۲۴ همسر رهبر معظم انقلاب: سال‌هاست که ما اشیای تجملاتی را به خانه‌مان راه نداده‌ایم | فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم ایجاد گفتمان الگوی سوم زن مسلمان در رویداد رسانه‌ای «مادران مقاومت» بانوان هنرمند مشهدی در رویداد رسانه‌ای «مادران مقاومت» نقشی مادرانه دارند ویدئو | رویداد ملی رسانه‌ای «مادران مقاومت» در مشهد آغاز به کار کرد نظام حقوق زن در اسلام قطعاً یک نظام جامع، کامل و مترقی است شکرانه بانوان زائر پاکستانی و هندی در حریم ملکوتی امام مهربانی‌ها پادکست | نذر آموزش در حاشیه شهر | روایتی از نوعی نذر در مناطق کم‌برخوردار مشهد که به‌نیت امام هشتم (ع) انجام می‌شود طرز تهیه آسان کیک وانیلی نرم در خانه + فیلم درخشش بانوان ایرانی در مسابقات المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس + اسامی پادکست | داوطلبانِ خطر | گفتگو با بانوان نجاتگر جمعیت هلال‌احمر استان که زندگی خودرا بی دریغ وقف مردم کردند
سرخط خبرها
دماغ من زشت است | گفتاری درباره تاثیر رسانه بر کاهش اعتمادبه‌نفس دختران

دماغ من زشت است | گفتاری درباره تاثیر رسانه بر کاهش اعتمادبه‌نفس دختران

  • کد خبر: ۲۵۰۹۶۹
  • ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۵
بر اساس نتیجه تحقیقات ترکیب واژگان «رسانه»، «اعتماد به نفس» و «هویت دختران»، مسائلی هستند که سبب می‌شوند دختران در دوره گذار به بلوغ دچار مشکل شوند و چه بسا برخی با بحران‌های شدید هویتی دست و پنجه نرم کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، «هر روز جلوی آینه ایستادن کارش شده بود. یک بار دماغش را بدریخت‌ترین دماغ دنیا می‌دانست، یک بار خط چشم هایش را آنقدر تغییر داد ولی دلش باز هم راضی نمی‌شد و قرارش را با دوستانش بهم زد. هر از گاهی هم لباس جدید یا می‌خرید یا از خواهر و دوست و دخترخاله اش قرض می‌کرد تا تیپش یک جور نباشد. یک سره هم گوشی توی دستانش بود و صفحه بلاگر‌ها را زیر و رو می‌کرد که هر روز با یک مدل آرایش و لباس و پوشش جلوی دوربین ظاهر می‌شوند و از زندگی رویایی شان به فالورهایشان می‌گویند.»

این وضعیت اگرچه برای دختران ممکن است کم و زیاد باشد، اما هست. به ویژه آنها که دچار سندرم فابینگ یا چک کردن دائم گوشی همراه شده‌اند. اینکه چه عامل یا عواملی باعث شده دختران به گوشی همراه خود وابسته شوند، الان بحث ما نیست.

بلوغ و رسانه

استفاده بیش از حد دختران از رسانه‌های اجتماعی که بدون هدف باشد به ویژه آنها که در دوره نوجوانی و اوایل جوانی بسر می‌برند و دوران بلوغ هیجانات را سپری می‌کنند تاثیرپذیری بیشتری نیز دارند و احساسات و شخصیت شان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

بر اساس نتیجه تحقیقات ترکیب واژگان «رسانه»، «اعتماد به نفس» و «هویت دختران»، مسائلی هستند که سبب می‌شوند دختران در دوره گذار به بلوغ دچار مشکل شوند و چه بسا برخی با بحران‌های شدید هویتی دست و پنجه نرم کنند. روند افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هم باعث افزایش این بحران‌ها شده است.

دام‌های پنهان 

نبود یا کمبود سواد رسانه نیز عاملی بر استفاده بدون برنامه از فضای مجازی شده است و گاهی برخی افراد متوجه گرفتار شدن در دام‌های پنهان رسانه نیستند که چطور، به صورت قطره چکانی، سبک زندگی و نگاه افراد به خود را تغییر داده است.

بنا به تحقیقی که «شورای پیشرفت اجتماعی کانادا» در سال ۱۹۹۸ با نام «تمرکز روی جوانان» داشته و در نشریه سیاحت غرب منتشر شده است، نشان می‌داد، آمار پسرانی که در دوران کودکی می‌گفتند اعتماد به نفس دارند، در طول دوران بلوغ، ثابت می‌ماند، در حالیکه این آمار برای دختران، از ۷۲ درصد در ۶ سالگی به ۵۵ درصد در ۱۰ سالگی رسید.

مقایسه دختران با زنان زیبای دروغین 

مقایسه دختران با تصاویر زنان و زیبا که بسیاری از آنها طبیعی نیست باعث نارضایی از شکل و بدن خود شده و کم کم عزت نفس و اعتماد بنفس خود را از دست می‌دهند.

اگر فردی، عزت نفس نداشته باشد نمی‌تواند به درستی هدفی برای زندگی خود انتخاب کند، آن را ادامه دهد و به سرانجام برساند و در بسیاری از مراحل زندگی، احساس بی کفایتی دارد. همین الان کافی است چند دقیقه با خود فکر کنید و ببینید دوست دارید از لحاظ ظاهری شبیه چه کسی باشید؟ جواب شما مشخص می‌کند که چه میزان اعتماد بنفس دارید.

برخی از دختران به ویژه آنها که وابستگی شدیدی به رسانه دارند دوست دارند شبیه فلان بلاگر یا فلان بازیگر شوند. همین دوست داشتن، عمل‌های زیبایی و هزینه‌های گزاف در سالن‌های زیبایی را در سنین کم به دنبال دارد. این موضوع صرفا به قشر برخوردار و مرفه جامعه محدود نیست و در جامعه کم برخوردار و متوسط و ضعیف اقتصادی و اجتماعی هم دیده می‌شود.

در سال ۲۰۰۲، محققانی از دانشگاه فلیندر جنوب استرالیا با تحقیق از ۴۰۰ نوجوان، میزان رابطه آنها را با تبلیغات تلویزیونی بررسی کردند. بر اساس این تحقیق، نوجوانان دختری که تبلیغات بازرگانی را در تلویزیون دیده یا شاهد زنان مدل با وزن پایین بوده‌اند، بدن آنها را با بدن خود مقایسه می‌کنند و اعتماد به نفس خود را کاملاً از دست می‌دهند. دخترانی که زمان زیاد و تلاش فراوانی روی ظاهر خود انجام می‌دهند، بیشترین کمبود را در اعتماد به نفس خود داشته‌اند.

سخن پایانی

رسانه و شبکه‌های اجتماعی قطعا روی مثبت و خوب و اثرگذاری هم دارد که بر کسی پوشیده نیست و اگر هدفمند و برنامه ریزی شده استفاده شود، می‌تواند بر افزایش عزت نفس موثر هم باشد؛ اما ما در این گفتار، به صورت خلاصه به اثرات منفی رسانه در کاهش اعتماد بنفس دختران نظر داشتیم و در گفتار‌های بعدی، به جوانب دیگری از رابطه رسانه با ابعاد شخصیتی انسان به ویژه دختران خواهیم پرداخت.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.