پیروزی تیم ملی والیبال نشسته زنان ایران برابر ژاپن در قهرمانی آسیا انبه، میوه‌ای معجزه آسا برای بانوان در دوران یائسگی نگاهی به فرزندآوری در  ازدواج دوم | با ضرورت ها، نکات کلیدی و ملاحظات مهم بیشتر آشنا شویم حضور تنها نماینده خراسان رضوی در نخستین مرحله از  اردوی انتخابی تیم ملی دوومیدانی تیم ملی تیراندازی ایران با یک مربی مشهدی راهی جام جهانی شد آیا مصرف دارو‌های ویتامینی و معدنی بر جنسیت جنین تأثیر می‌گذارد؟ مشارکت ۵.۱ درصدی بانوان کشور در اهدای خون افزایش امنیت اجتماعی زنان با حفظ پوشش زنان چگونه ادبیات ایران را متحول کردند؟ تیم ملی والیبال زنان ایران روی خط پیروزی| فیلیپین حریف ایران در مسابقات آسیایی نشد حفظ سلامت استخوان‌ها و عضلات در زنان با مصرف منظم آلو خشک فتوای رهبر معظم انقلاب در موضوع «ارتباط با مرد نامحرم، در صورت بی توجهی یا نبود همسر» چیست؟ بررسی فلسفه تفاوت دیه زن و مرد | تفاوت‌ها هیچ ارتباطی به ادعای کم‌ارزش‌تربودن جان یا شخصیت زن ندارد اولین بانوی مدال آور تاریخ المپیک ناشنوایان: کار راحتی برای مدال آوری دوباره در المپیک ندارم امضای تفاهم‌نامه بین بهزیستی و دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده، درراستای حمایت از زنان آسیب‌پذیر آشنایی با استاد کتابداری ایران | زنی تاریخ‌ساز که به نقش زن در تعالی خانواده و پیشرفت جامعه آگاه است بررسی سند سلامت زنان در شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی اولویتی بالاتر از خانواده در ایران وجود ندارد پرداخت وام ازدواج به ۹۰ درصد از متقاضیان
سرخط خبرها
عفت حجاب می‌آورد

عفت حجاب می‌آورد

  • کد خبر: ۳۴۱۵۰
  • ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
غلامرضا بنی اسدی
عفاف و حجاب را چنان به تکرار از پی هم آورده ایم که بسیاری را گمان بر ترادف معانی این ٢ است، اما اگر به بازخوانی معنایی این ٢ کلمه بپردازیم، درخواهیم یافت که حکایت برکه و دریاست. دریا عفاف است، گسترده و زایای معارف و معانی و هزاران بار بزرگ‌تر از حجاب که در قیاس با عفاف حکم برکه را دارد، البته برکه‌ای زلال و صاف با آبی
حیات بخش. اینکه از عظمت عفاف می‌گوییم هرگز به معنای کوچک شمردن حجاب نیست که در تعریف اجتماعی عفاف، پرچم به دست حجاب است و پرچم دار اگرچه یک تن، نماد لشکر است و، چون در اهتزاز است، امید به پیروزی نیز جاری است و اگر خدای نکرده پرچم بر زمین افتد، همان جا می‌شود نقطه آغاز هزیمت. تأکید بر عفاف برای فراگیرتر بودن آن است که نه فقط همه زنان را که همه انسان‌ها را به هر دین و آیین هم حتی در بر می‌گیرد. امیر سخن و خداوندگار نهج‌های روشن، امام علی (ع)، درباره حقیقت عفت می‌فرماید: الصبر عن الشهوة عفة. یعنی: عفت مقاومت در برابر شهوت هاست. در جایی دیگر نیز حضرت رونمایی دیگری از این مفهوم دارند بدین سخن: العفاف زهادة، با این معنا که عفت بی رغبتی به خواسته‌های نفسانی است. با بررسی نگاه‌های مختلف به عفت، به طور کلی می‌توان گفت عفت به معنای خودکنترلی، نظارت بر خویشتن، پرهیزکاری، احساس حضور در محضر خداوند و جلوگیری از طغیان نفس در ارتکاب به معاصی در شئون مختلف وجودی انسان به ویژه در حیطه جنسی است. یعنی ملکه نفسانی است که، چون در رفتار مردمان بروز عملی یابد، شاهد پاکیزه جانی آحاد جامعه و طهارت اجتماعی در همه ساحت‌ها خواهیم بود. به دیگر عبارت نیز می‌توان عفت را پوششی درونی و زرهی امنیت آفرین برای انسان دانست که سلامت فرد و جامعه را حفظ می‌کند. حجاب هم ذیل همین عنوان پاسداری از سلامت فرد و جامعه دارای شأنی عظیم است. اینکه در تبیین حجاب به درستی بر این نکته تأکید می‌شود که محدودیت نیست بلکه مصونیت است، ناظر به سلامت ماندن افراد و جامعه است. اگر بخواهیم نگاهی اجتماعی از باب تمثیل داشته باشیم، ورودممنوع شدن یک خیابان اگرچه ظاهری محدودیت آفرین دارد، کیست که مصونیت بزرگ پیامد آن را نبیند؟ کیست که آرامش ترافیکی پیامد این تصمیم را درک نکند؟ حتی کسی که قرق می‌شکند و وارد خیابان یک طرفه و ورودممنوع می‌شود هم می‌داند که قاعده زیست شهری اقتضا می‌کند این کار را انجام ندهد. اگر ما نگاهی دینی هم به حجاب نداشته باشیم- که البته اکثریت مردم کشور‎مان نگاهی چنین دارند- باز زیستن به قاعده شهروندی هم رعایت حجاب را به عنوان موضوعی الزام آور مورد تأکید قرار می‌دهد. باری، حجاب رفتاری راهبردی در نظام اسلامی است که همواره باید محترم شمرده شود، اما تقلیل دادن عفاف به صرف حجاب، درک نکردن یک ظرفیت بی بدیل فردی و اجتماعی است که می‌تواند انسان و جامعه را نجات دهد. کوتاه سخن اینکه باید دانست حوزه عفاف گسترده‌تر از حجاب است و شامل عفت در نگاه، عفت در سخن، عفت در شهوت و ... می‌شود؛ لذا ممکن است کسی حجاب مناسب داشته باشد، ولی عفت در نگاه، سخن گفتن و ... را جدی نگیرد. اما عفت حجاب را به همراه خواهد آورد که ملکات نفسانی در رفتار افراد ظهوری تمام ساحتی دارند و درخت سالم میوه سلامت می‌دهد.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.