به دعایی یادش کن | روایت‌هایی از دلتنگیِ مادران ازدست‌رفته ویدئو| مادرانه؛ روایتی از دلتنگی مادران شهدا | شهید محمدجواد خیرخواه آزادی بیش از ۱۰۰۰ زندانی زن جرائم غیرعمد مالی، از سال ۱۴۰۰ تاکنون رقابت بانوان در  جام شهربانو ادامه دارد | این مسابقات در  ۵۰ رشته ورزشی در حال برگزاری است آرامش در سایه ذکر | ادعیه و آیات قرآنی برای تقویت روح و سعه صدر باشگاه در خانه | ۳ تمرین ساده برای شروع ورزشی بدون هزینه و بدون بهانه برگزاری مراسم غبارروبی ضریح مطهر امام رضا (ع) با حضور بانوان همسران شهدا، سرمایه‌های واقعی جامعه محفل «دکلمه خوان‌های نوجوان» ویژه دختران در حرم مطهر برگزار می شود فعالیت بیش از ۲۰۰۰ دهیار زن در سراسر کشور لزوم ورود تشکل های مردمی به حمایت درمانی از بیماران سرطان پستان | اهمیت سلامت زنان در خانواده، فرهنگ سازی شود ضرورت بازبینی در سند ارتقای وضعیت زنان در هر استان کشور چرا باید متن و صوت کامل بیانات رهبر معظم انقلاب را خواند و شنید؟ برندسازی، حلقه مفقوده در  کارآفرینی بانوان
سرخط خبرها
سینمای ایران چگونه خانواده را به تصویر می کشد؟

سینمای ایران چگونه خانواده را به تصویر می کشد؟

  • کد خبر: ۳۵۷۹۸۲
  • ۲۲ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۲
  • ۱
یک بانوی پژوهشگر حوزهٔ رسانه و زنان به سئوالی مبنی بر اینکه سینمای ایران چگونه خانواده را تصویر می‌کند؟، پاسخ داد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ زهره حسنی خوشبخت در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه سینمای ایران چگونه خانواده را تصویر می‌کند؟، گفت: به‌طور کلی، در ژانر اجتماعی، خانواده عمدتاً محل بحران تصویر می‌شود. هرچند در معدود فیلم‌هایی مانند «در آغوش درخت»، خانواده نقش حمایتی داشته است. اما در اغلب آثار اجتماعی، بیشتر منشأ بحران است.

وی با اشاره به اینکه فضای سینمایی ما نیازمند مطالعهٔ دقیق‌تر دربارهٔ طبقات مختلف اجتماعی است، اظهار کرد: سینما برای پرداخت به سرمایهٔ فرهنگی و هویت خانواده نیازمند تعریف روشن این مفاهیم برای فیلم‌ساز است. وقتی ارزش‌های ملی، اعتقادی و فرهنگی که جامعه به آنها باور دارد برای سینماگر معنا نشده باشد، نمی‌توان انتظار داشت او بنیان‌های فرهنگی را تقویت کند.

این پژوهشگر حوزه رسانه افزود: فضای سینمایی ما گاه خود گرفتار چالش‌های خانوادگی و روانی میان اعضای خانواده است؛ ازدواج‌ها و جدایی‌های مکرر و الگو‌هایی که چندان با بنیان‌های فرهنگی جامعهٔ ایرانی همخوانی ندارند، مانع درک دقیق ارزش‌ها و هویت ملی می‌شود.

حسنی با بیان اینکه پرداختن به تصویر پدر و مادر در سینما بسیار مهم و چالش‌برانگیز است؛ شاید شایسته باشد به‌طور مستقل بررسی شود، تصریح کرد: پدر و مادر به‌عنوان دو عنصر کلیدی خانواده، نقش محوری در بازنمایی هویت اجتماعی و فرهنگی دارند.

وی ادامه داد: در دو دههٔ اخیر، آثار متعددی شخصیت پدر را تخریب کرده‌اند؛ از «خانه پدری» و «دختر» گرفته تا فیلم‌هایی از میانهٔ دههٔ ۸۰ به بعد، پدران غالباً ناکارآمد، خشن، غیرقابل اتکا و خشک‌مغز تصویر شده‌اند که درک درستی از دین ندارند و دین را ابزار استبداد می‌کنند. این روند با فیلم‌های اخیر مثل «برادران لیلا» و «پیرپسر» ادامه یافت و تصویری مخدوش از پدر ایرانی در سینما شکل داد.

این بانوی پژوهشگر با تاکید بر اینکه سینما به نوعی «پیش‌نمایش» جامعه است؛ بنابراین تخریب مداوم پدر، بنیان‌های خانواده را تضعیف می‌کند، اضافه کرد: آنچه روی پردهٔ سینما نمایش داده می‌شود، با گذر زمان می‌تواند به واقعیت اجتماعی بدل شود.

حسنی گفت: بنابراین وقتی پدر در سینما به‌طور مداوم تخریب می‌شود، در واقع یکی از پایه‌های محکم خانوادهٔ ایرانی هدف قرار می‌گیرد. این روند به مرور، بنیان‌ها و پیوند‌های اساسی خانواده در جامعه را تضعیف می‌کند.

وی بیان کرد: تصویر مادر نیز وضعیت مشابهی دارد. نگاه فمینیستی در برخی لایه‌های سینما اجازه نداده زن قدرتمند، کنشگر و دارای عاملیت واقعی دیده شود. برخلاف سینمای غرب که زن آسیب‌دیده در نهایت به کنش می‌رسد، زن ایرانی همچنان سرکوب و منفعل باقی می‌ماند که هر کسی از راه می‌رسد به او توسری می‌زند.

منبع: فارس

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۳
0
0
سینمای ایران خانواده به تصویر نمیکشه به آتیش میکشه
هیچ جا مثل ایران، سینمای تخریب کننده نهاد خانواده نداره